Samotna wędrówka na Jasień i Mogielicę

Mogielica Wtorkowa wyprawa w Beskid Wyspowy na jego najwyższy szczyt, Mogielicę i nieco niższy Jasień, była moją pierwszą samotną wędrówką po górskim szlaku. Wybrałem te szczyty, ponieważ znajdują się niedaleko od domu i są bardzo atrakcyjne. Zaplanowałem wyjście z miejscowości Szczawa. Prowadzą z niej dwa szlaki, dlatego jednym chciałem wyjść, a drugim wrócić.

Na miejscu byłem o godzinie 5:30 i zaparkowałem samochód na dużym placu, tuż obok przystanku autobusowego. Z tego miejsca startuje zielony szlak w kierunku mojego celu. Chwilę po przyjeździe wkroczyłem na ścieżkę i ruszyłem przed siebie. Zapowiadali na ten dzień piękną i słoneczną pogodę, ale od samego rana słońce chowało się za chmurami.Szlak prowadził przez około 15 minut po drodze asfaltowej, a po minięciu ostatniego gospodarstwa wszedł do lasu. Po ostatnich ulewach, powstało bardzo dużo górskich potoków i przez połowę trasy trzeba było na różne sposoby je omijać.Wszystko się uspokoiło, gdy dotarłem na Polanę Wały, gdzie znajduje się Studencka Baza Namiotowa prowadzona przez Studenckie Koło Przewodników Beskidzkich z Katowic.

Baza oferuje noclegi w dużych wojskowych namiotach typu NS, wyposażonych w podesty i materace. Istnieje również możliwość rozbicia własnego namiotu. Ponadto baza posiada kuchnię usytuowaną pod wiatą z pełnym osprzętem i piecem, z której turysta przebywający na bazie może swobodnie korzystać. Toaleta w wersji tradycyjnej dla takiego miejsca, jest taż umywalnia ze sprytnym prysznicem z zimną wodą – no chyba, że ktoś podgrzeje sobie wodę do kąpieli na piecu. Całość sanitariatów opatrzona szlabanami i sygnalizacją miejską. Prócz tego podstawowego wyposażenia, baza posiada również boisko do siatkówki (mogące służyć również za „kort” do badmintona), huśtawkę i indiańską kładkę. Nieopodal bazy płynie strumyk. Ceny noclegów, tradycyjnie jak na wszystkich bazach katowickich: 7 zł – w namiocie bazowym i 5 zł – w namiocie własnym.

Nieco wyżej, przy rozejściu się szlaków w stronę Mogielicy (1172 m) i Jasienia (1062 m), usytuowany jest szczyt Krzystonów (1012 m). Szczyt jest zalesiony i niczym szczególnym się nie wyróżnia. Ruszyłem teraz szlakiem żółtym w stronę Jasienia (1062 m), znowu cały czas przez las.Dopiero po dotarciu na kolejny ze szczytów, Kutrzycę (1051 m), a potem Jasień (1062 m) otworzyły się przede mną piękne widoki. Doskonale widoczna była w północnym kierunku Mogielica i jej polany: duża podszczytowa Polana Stumorgowa i Wyśnikówka (na zachodnim grzbiecie). Na prawo od Mogielicy kolejno było widać: Cichoń z Ostrą, Modyń, Halę, Wielki Wierch i Kiczorę Kamienicką. W głębi dostrzec ujrzeć Pieniny. Sporą atrakcją jest możliwość dostrzeżenia Tatr, a przy dobrej widoczności nie jest to trudne.Na szczycie znajduje się kapliczka, ławki, mapa, a kilkaset metrów niżej na Polanie Skalne stoi szałas. Jest on wyremontowany i często wykorzystywany do biwaków i noclegów. Są w nim drewniane prycze, stół, ławki i grill.Wydawać by się mogło, że rozejście szlaków będzie tuż przy szczycie, jednak znajduje się ono około 600 metrów dalej, idąc szlakiem żółtym w stronę miejscowości Rzeki. Wróciłem na Jasień i udałem się w drogę powrotną na Krzystonów (1012 m), a dalej już bezpośrednio na najwyższy szczyt Beskidu Wyspowego. Zanim jeszcze rozpoczęło się moje podejście na Mogielicę (1172 m), to musiałem zejść bardzo ostro do przełęczy, gdzie dochodzi szlak niebieski z Bukówki. Jest to kolejny przysiółek Szczawy i do niego właśnie chciałem później wracać. Trasa nie należy do widokowych, a te możemy dopiero oglądać na Mogielicy i położonej nieco niżej hali.Od przyjścia niebieskiego szlaku do wielkiego zadowolenia dzieliło mnie kilkanaście minut. Właśnie po około 15 minutach wszedłem na rozległą Polanę Stumorgową (Hala Mogielica), z której było widać dosłownie wszystko. W pobliżu sąsiednie Beskidy, Gorce, Pieniny z Trzema Koronami, zaśnieżone Tatry, gdzieś w oddali Babia Góra.Kiedy byłem już przy końcowym podejściu na szczyt to minęło mnie dwóch turystów i byli oni jedynymi jakich spotkałem. Usiadłem jeszcze na kilka chwil, żeby trochę odsapnąć. Teraz odcinek, liczący może 100 metrów przysporzył najwięcej trudności, po kamieniach i ostro pod górę. Gdy już zdobyłem szczyt, to lekko się zdziwiłem czystością jaka tam panowała. Kiedyś jak tutaj byliśmy to papier na papierze, butelka na butelce. Teraz wszystko pięknie posprzątane, śmieci nie znajdziesz. Wyszedłem pomału na wieżę widokową i rozpocząłem małą sesję fotograficzną.Ochy i achy towarzyszyły mi przez cały pobyt na platformie widokowej. Po jakichś 20 minutach, powolnym krokiem schodziłem na pewny grunt :). Przed opuszczeniem szczytu, pozostawało mi jeszcze tylko podejście do krzyża. Tutaj zauważyłem, że śmietnisko przeniosło się z najwyższego punktu nieco niżej. Butelek i puszek po piwie ciężko było zliczyć.Opuściłem Mogielicę (1172 m), po raz kolejny wszedłem na Polanę Stumorgową i znowu było pięknie. Dalej udałem się w stronę przełęczy, żeby skręcić ze szlakiem niebieskim w stronę Bukówki. Gdy już doszedłem w to miejsce, to przez jakieś 20 minut szedłem po kamiennej drodze, a następnie przez 30 minut walczyłem z powalonymi drzewami, które zalegały na odcinku 300 metrów. Było ciężko, ale udało się przedrzeć.

Potem wszedłem do lasu i tam już nie było takiego problemu.  Trasa delikatnie opadała ku miejscowości i doprowadziła mnie wprost do punktu końcowego. Teraz musiałem jeszcze przejść 2 kilometry po drodze asfaltowej do samochodu.

Beskid Wyspowy - Mogielica

Szczawa Białe – Krzystonów – Jasień – Krzystonów – Mogielica – Szczawa Bukówka

Punkty do książeczki GOT PTTK – 19 punktów

Szczawa Białe – Polana Wały 6 punktów
Polana Wały- Jasień 2 punkty
Jasień – Polana Wały 1 punkt
Polana Wały – Mogielica 6 punktów