Wielka Rycerzowa – najkrótszy szlak z Soblówki do Bacówki PTTK

Wielka Rycerzowa to szczyt w Beskidzie Żywieckim, na którym znajduje się Bacówka PTTK. Do schroniska najłatwiej i najszybciej dojść z Soblówki i my właśnie tak szliśmy z dzieckiem.

• Szczyt Wielka Rycerzowa mierzy 1226 m n.p.m.
  • Szczyt znajduje się na granicy polsko-słowackiej,
  • Bacówka położona jest na Hali Rycerzowej,
  • Najłatwiejszy i najkrótszy szlak na Wielką Rycerzową prowadzi z Soblówki,
  • Na wycieczkę warto przeznaczyć 5-6 godzin,
  • Na trasę można zabrać psa,
  • Polecamy tę trasę na wycieczkę z dzieckiem.

Nasza wycieczka na Wielką Rycerzową z Soblówki – szlak czarny

2018 | Po minionym dniu spędzonym w Beskidzie Śląskim na trasie: Przełęcz Salmopolska – Trzy Kopce Wiślańskie – Telesforówka – Stary Groń – Przełęcz Salmopolska, tym razem 23 kwietnia ruszyliśmy w sąsiedni Beskid Żywiecki. Tam już czekała na nas góra Wielka Rycerzowa, która widniała na naszej liście głównych celów do zdobycia w 2018 roku. Warto wybrać się tam podczas majówki.

Opis szlaku czarnego z Soblówki w Beskidzie Żywieckim

Prognozy trochę nas przestraszyły, ponieważ miało padać i być burzowo już od godziny 12, dlatego na szlak wyszliśmy po godzinie 5 rano. Jak się później okazało, to przez cały dzień była ładna pogoda, a mała burza przyszła dopiero po godzinie 20.

Prognozy zmieniały się z minuty na minutę, chociaż spore opady konwekcyjne wystąpiły w ciągu dni, a jak schodziliśmy ze szczytu, to nawet lekko pokropiło. Na start wybraliśmy małą wioskę Soblówkę, do której lubimy przyjeżdżać, bo pomiędzy górami wygląda ona bardzo malowniczo.

Mapa trasy turystycznej na Halę Rycerzową

Soblówka (parking leśny) – Bacówka na Hali Rycerzowej – szczyt Wielka Rycerzowa – Przełęcz Przysłop – Soblówka (parking leśny)

Zrobiliśmy trasę pętlę z Soblówki. Szliśmy najpierw do bacówki, a później na szczyt. Schodziliśmy w dół przez Przełęczy Przysłop.

Nasza trasa mierzyła 10 kilometrów. Szliśmy z dzieckiem.

wielka rycerzowa mapa

Parking pod Wielką Rycerzową w Soblówce

Parking znajduje się na początku szlaku czarnego. Jest on bezpłatny i spokojnie można tam zostawić samochód.

• Współrzędne parkingu w Soblówce: 49.4260, 19.1379.

Czarny szlak obfituje w ciekawe widoki

Zatrzymujemy się na rozejściu szlaków czarnego i zielonego przy miejscu biwakowym. Czarnym szlakiem będziemy wychodzić, a zejdziemy zielonym.

Ruszamy drogą w stronę pierwszych gospodarstw. Przechodzimy między nimi, widząc już rozpoczynających nowy tydzień mieszkańców.

Razem z nimi tydzień rozpoczyna także słońce, które wschodzi nad Smerekowem Wielkim 1041 m n.p.m.

Z biegiem czasu nasz szlak wchodzi na coraz to węższą drogę i wznosi się delikatnie do góry. Nad nami jeszcze nie widać zmiany pogody co dobrze wróży na dalszą drogę, więc nie musimy się spieszyć.

Raz po raz, słoneczko nam daje o sobie znać, pięknie rozświetlając szlak. Wychodząc coraz wyżej, robi nam się o wiele przyjemniej. Siadamy na kawałku drewna, jemy pierwsze śniadanie i oglądamy widoki. Widzimy pobliskie wzniesienia takie jak Jaworzyna i Smereków Mały

Szlak koloru czarnego biegnie głównie lasem, chociaż widoków nie brakuje. Sąsiednie pasma są dobrze widoczne. Słońce co jakiś czas chowa się za chmury. W niektórych momentach musimy się nieco bardziej wysilić, bo teren się ostro wznosi.

Bacówka PTTK na Hali Rycerzowej w Beskidzie Żywieckim

Spotykamy się ze szlakiem żółtym, który również przychodzi z Soblówki i już razem z nim kierujemy się do Bacówki na Rycerzowej. Po płaskim terenie mijamy piękne hale z lewej strony, widząc grzbiet Małej Rycerzowej 1207 m n.p.m.

Ostatnie kroki przez las i już widzimy drewniane schronisko. Ten sielankowy widok sprawia przyjemność. Jakbyśmy przyszli tutaj dzień wcześniej to spotkalibyśmy bardzo dużo osób. Teraz nie było nikogo, a w budynku widzieliśmy tylko obsługę.

Bufet otwarty dopiero o godzinie 8:00, dlatego czekamy kilka minut, żeby zakupić nasz pierwszy wspólny wycieczkowy magnes. Widnieje na nim właśnie obiekt znajdujący się na Hali Rycerzowej.

Podstawowe informacje o bacówce

Bacówka oferuje: 32-35 miejsc noclegowych w budynku, który poza piwnicą wykonany został tradycyjnie i całkowicie z bali drewnianych. Do dyspozycji są schludne i przytulne pokoje: dwu, trzy, pięcio i dziesięcioosobowe.

W każdym z nich są półki, wieszaki, lustro, oraz po dwa koce na łóżko. W izbach wieloosobowych ma też łóżka piętrowe. Całe schronisko ogrzewane jest centralnym ogrzewaniem z własnej kotłowni i kominkiem grzewczym. Gdy czasami brakuje miejsc na łóżkach, zostają jeszcze ławy i podłoga w słonecznej, kameralnej jadalni.

Głównym jej atutem, poza górskim wystrojem, jest urzekająca panorama Tatr roztaczająca się wprost z południowych okien oraz kominek, przy którym często brzmią struny gitary i nie tylko…

Do dyspozycji są również toalety z czterema umywalkami, dwoma WC oraz dwoma prysznicami z ciepłą wodą, dostępnymi przez całą dobę. Poza ciepłym i przytulnym kątem do spania bacówka poleca smaczne, gorące dania (również wegetariańskie) ze schroniskowej kuchni, gdzie każdy znajdzie coś dla siebie, niezależnie od zawartości portfela.

W ofercie są także słodycze, napoje chłodzące, soki, piwo, pocztówki, książeczki GOT, mapy, przewodniki oraz wiele innych przydatnych na szlaku artykułów. Bufet czynny jest od 8:00 do 20:00, a czasami i dłużej.

Wielka Rycerzowa 1226 m n.p.m. – szczyt na granicy ze Słowacją

Wychodzimy ze schroniska i idziemy ostro pod górę. Po 10 minutach dochodzimy na szczyt Wielka Rycerzowa mierzący 1226 m n.p.m. . Jest on całkowicie zalesiony i nie ma polskiego oznakowania. Na słupku granicznym znajduje się nazwa szczytu, a słowacka tabliczka zawieszona jest na drzewie.

Od szczytu można odbić w prawo i szlakiem granicznym dojść na Przegibek. My skręcamy w lewo i niebieskim kolorem schodzimy na Przełęcz Przysłop. Po drodze czeka na nas ostre zejście, na którym trzeba bardzo uważać.

Jak dojść szlakiem na Wielką Rycerzową?

1. Na Wielką Rycerzową najlepiej dojść z Soblówki czarnym szlakiem,
  2. Możesz także wejść kolorem żółtym szlakiem,
  3. Z Soblówki prowadzi również zielony szlak z Soblówki przez Przełęczy Przysłop,
  4. Czerwony szlak prowadzi od Schroniska PTTK na Przegibku – trasa graniczna,
  5. Z Przegibka prowadzi także szlak niebieski,
  6. Krótką trasą do schroniska i na szczyt jest również szlak z Rycerki przez Mładą Horę i Małą Rycerzową,
  7. Długi, ale bardzo widokowy szlak prowadzi z Ujsół przez Muńcuł.

Przełęcz Przysłop

Skręcamy w lewo na zielony szlak i wolno tracimy wysokość. Schodzimy przez las, a następnie przez łąkę. Zaczyna kropić, więc przyspieszamy kroku. Mijamy się na szlaku tylko z jedną osobą. P

Mijają nas turyści udający się dopiero na szczyt. Po dość wymagającym zejściu, docieramy na Przełęcz Przysłop, a tam w najlepsze turyści pieką pachnące kiełbaski. Na przełęczy jest wiata, ławeczki i miejsce na ognisko.

My zaś nie zatrzymując się, kontynuujemy za szlakiem zielonym. Szczerze powiedziawszy, jest taki sobie. Troszkę jeszcze szliśmy ścieżką leśną, chwile polaną, a resztę wędrowaliśmy drogą. W sumie nic przyjemnego, no ale żeby zrobić pętelkę, to wybraliśmy szlak zielony. Trwało to coś koło godzinki. W połowie drogi jakby ktoś chciał, to też jest miejsce do biwakowania.

Przez ponad 2 kilometry idziemy dalej szeroką drogą szutrową i asfaltem, po której ściągane są drzewa. Dochodzimy na parking przed godziną 12 i jedziemy do naszej kwatery w Ujsołach.