Sokolik, Krzyżna Góra, Zamek Bolczów w Rudawach Janowickich

Z Karkonoszy, gdzie mieliśmy nocleg, przejechaliśmy do Rudaw Janowickich. Tam to dopiero są atrakcje. Okazuje się, że jest to kraina niezwykła, pewnie dlatego, że pasmo nie grzeszy wysokościami. Podjechaliśmy na parking na Karpnickiej Przełęczy, w pobliżu Sokolika i Krzyżnej Góry. Od razu przy wjeździe zobaczyliśmy tablicę: osobowe 8 złotych, autobusy 22 złote.

Zabraliśmy plecak, aparat i ruszyliśmy za czerwonymi znakami w kierunku Krzyżnej Góry i Sokolika, czyli największych atrakcji Rudaw Janowickich. Na parkingu stało już kilka samochód. Nie było jeszcze parkingowego, dlatego nie mieliśmy komu zapłacić, chociaż liczyliśmy, że we wrześniu już nikt opłat zbierać nie będzie.

Parking na Przełęczy Karpnickiej

Po około 10 minutach docieramy do drewnianego schroniska „Szwajcarka”, które oferuje skromne, ale klimatyczne warunki noclegowe. Na pewno większość dziewczyn nie będzie miło wspominać kwaterowania tutaj, z powodu ograniczenia korzystania z prysznicu do 5 minut, o którym możemy przeczytać na stronie schroniskowej. Bójmy się wszystkie 🙂 – > Schronisko Szwajcarka.

Schronisko Szwajcarka

Przed dojściem jeszcze do schroniska, widzimy okazale prezentującą się Śnieżkę w Karkonoszach, na której byliśmy dzień wcześniej. Mijamy budynek, oglądając go z zewnątrz i udajemy się na Krzyżną Górę. Wydawać by się mogło, że to za chwilę, że to już. Pod górę trzeba się namęczyć. Jako pierwszy atakujemy wyższy szczyt – Krzyżną Górę, na który wspinamy się szlakiem czarnym, rozpoczynający się przy Husyckich Skałach. Tak więc lecimy do góry. Po drodze spotykamy turystkę, idąca na dół. Jak zobaczycie tablice informacyjne to już jest dobrze. Zostaje nam tylko wyjście po schodach na punkt widokowy.

Schodki na Krzyżną Górę
Do pomocy barierka
Na Krzyżnej Górze znajduje się krzyż
I ja 🙂

Na szczycie zamontowany został krzyż. Widoki są przepiękne. Cudownie wygląda całe pasmo Karkonoszy, ale i te mniejsze wzniesienia robią spore wrażenie. W dole są widoczne Karpnickie Stawy.

Widoki z Krzyżnej Góry

Schodzimy z powrotem, jednak nie szlakiem czarnym, ale ścieżką przed siebie, obok skał, tak żeby dotrzeć do czerwonego szlaku. U  podnóża tego szczytu są pozostałości po Zamku Sokolec. Wiele ruin się niestety nie zachowało. Chodzimy i oglądamy co jest wokoło szczytu.

Przepiękne okazy na szlaku

Po dotarciu do czerwonego szlaku, skręcamy w lewo i kierujemy się już bezpośrednio na Sokolik. Tam jest coraz głośniej. To musi być jakaś wycieczka. Widzimy, a przede wszystkim słyszymy, jak z wielką radością oglądają widoki z Husyckich Skał. My zaś szybko udajemy się przed nimi na szczyt. Zakosami docieramy do naszego celu. Przystajemy na kilka chwil i oglądamy kolejne świetny obiekt w Rudawach Janowickich.

Sokolik 623 m n.p.m.

Po schodach metalowych wspinamy się do góry. Ah – jak mi się to podoba. A na górze, co?. Czwórka młodych ludzi odpoczywa na ławeczce, podziwiając widoki. Jak tu jest pięknie !!! Po prostu bajka!

Widoki z Sokolika
Śnieżka 1602 m n.p.m.
Na szczycie 🙂

Siedzimy chwilę i schodzimy w dół na parking. Wspomniana wycieczka liczyła około 20 dzieci i dwóch opiekunów, a słychać ich było, jakby co najmniej przyszło ich trzy razy więcej, ale to są przecież dzieci :). Dobrze, że są i poznają piękno gór. Oby tak dalej i więcej.

Pierwsza grupa wchodzi na Sokolik

Wróciliśmy do Husyckich Skał, gdzie szkoły wojskowe miały jakieś ćwiczenia. Jedni odpowiadali na pytania, a drudzy mieli jakieś zadania do wykonania. Super sprawa. Sami byśmy chcieli wziąć udział w czymś takim.

Przy Husyckich Skałach

Komu w drogę temu czas, więc idziemy szybciutko w kierunku parkingu na Karpnickiej Przełęczy. Mijamy go i chcemy iść dalej na Zamek Bolczów. Idziemy dalej za znakami koloru zielonego. Mija nas grupa ze wspomnianej szkoły, więc przyśpieszamy kroku i idziemy równo z nimi. Gdy jest rozejście szlaków, my udajemy się w lewo za zielonymi, oni jednak zostają i odmeldowują opiekunowi przybycie na miejsce, a następnie wykonują jakieś zadanie.

Wędrowcy
W rudawskim lesie

My spokojnie idziemy sobie lasem, a następnie wchodzimy na żwirowaną drogę. Mijamy wychodnię skalną „Krowiarki” i skręcamy w prawo. To wyjście jest niebanalne, ale spokojnie pomalutku docieramy na ruin Zamku Bolczów, o którym możecie przeczytać tutaj – Zamek Bolczów.

Zamek Bolczów
Ruiny
www,mynaszlaku.pl

Następnie zmieniamy szlak na kolor czarny i dochodzimy do szlaku niebieskiego przy Skalnych Bramach, z którym zamierzamy wrócić na parking. Mijamy właśnie „Skalne Bramy”, ciut niżej „Skalny Most”.

Cały czas do przodu

Docieramy do „Starościńskich Skał” zwanych też „Lwią Górą”. Dobrze, że odbiliśmy troszkę ze szlaku i poszliśmy za niebieskimi trójkątami na szczyt. Widoki super. Polecam każdemu. Na tym szczycie troszkę posiedzieliśmy i odpoczywaliśmy.

Widok z Lwiej Góry
Zejście

Po prostu było przepięknie, a nigdzie się już nie spieszyliśmy. Jedyne co nam zostało to przejście na parking. Do końca już wiódł nas szlak niebieski przez rozdroże pod Jańską Górą. Po dotarciu na parking pogadaliśmy chwilę z parkingowym, zapłaciliśmy 8 złotych i udaliśmy się w drogę powrotną do Karpacza.

Karpnicka Przełęcz Szlak czerwony Husyckie Skały Szlak czarny Krzyżna Góra (654 m n.p.m.) Szlak czarny Przełęczka (525 m n.p.m.) Szlak czerwony Sokolik (623 m n.p.m.) Szlak czerwony Karpnicka Przełęcz (475 m n.p.m.) Szlak niebieski Rozdroże pod Jańską Górą Szlak zielony Zamek Bolczów Szlak czarny Skalne Bramy Szlak niebieski Lwia Góra (718 m n.p.m.) Szlak niebieski Rozdroże pod Jańską Górą Szlak zielony Karpnicka Przełęcz