Startujemy z akcją „Zabierz śmieci ze szlaku”

Akcja "Zabierz śmieci ze szlaku"

Właśnie ruszyliśmy z nową akcją „Zabierz śmieci ze szlaku”, w której chcemy pokazać prawdziwym miłośnikom górskich wędrówek, że nie możemy patrzeć obojętnie na śmieci pozostawione przez pseudoturystów w naszych pięknych górach. Uczyńmy je miejscem jeszcze bardziej wyjątkowym.

Nie chodzi o to, żeby latać po całym lesie i zbierać wszystko co popadnie. Wystarczy, że szlaki, którymi wędrujemy będą czyste. Dodanie do swojego ekwipunku małego worka czy reklamówki i podniesienie jakiegoś odpadka nic nie kosztuje, a może utrzymać nasze góry w czystości. Obecnie organizowane są imprezy cykliczne, w których grupy ludzi spotykają się i sprzątają górskie trasy. Jednak to jest za mało, a na górskich szlakach przybywa śmieci, zostawionych przez bezmyślnych ludzi.

Nie oczekujemy, że spotkamy się z aprobatą wszystkich osób, bo można powiedzieć, że chodzi się w góry nie po to, żeby taszczyć za sobą wór śmieci, ale, żeby miło i w spokoju spędzić czas. Jednak kiedyś może okazać się, że nie będziemy mogli spokojnie posiedzieć na polanie czy odpocząć na szlaku, bo wszędzie obok będą leżeć butelki, papiery czy puszki. Usłyszymy, ale po co się zarażać takim pomysłem, to jest walka z wiatrakami. Jednak jesteśmy przekonani, że wspólnymi staraniami możemy coś zmienić.

Dziś schodząc ze wschodu słońca na szczycie Jaworze w Beskidzie Niskim uprzątnęliśmy niebieski szlak prowadzący do Binczarowej. Znaleźliśmy między innymi papierki po cukierkach, plastikową butelkę, opakowanie po ciastkach i puszki po piwie. Robiąc taki mały porządek nic nie straciliśmy z górskiego wędrowania, a na końcu zrobiło się przyjemnie, że jakoś możemy pomóc przyrodzie. Wyrzuciliśmy wszystko do kosza na pobliskim przystanku. Nie wstydzimy i nie czujemy się wcale gorsi od innych turystów, zbierając śmieci po tych co je wyrzucają. To oni powinni się wstydzić i czuć się źle, że ktoś chodzi i zbiera po nich śmieci. Zwykli ludzi nigdy nie dowiedzą się czym są dla nas góry.

Dlatego zachęcamy wszystkich turystów i miłośników górskich wędrówek do włączenia się do naszej akcji „Zabierz śmieci ze szlaku” i przy okazji wędrówki podniesienia  „papierka” i wyrzucenia do kosza. Uczyńmy nasze kochane góry, miejscem jeszcze bardziej wyjątkowym.

7 thoughts on “Startujemy z akcją „Zabierz śmieci ze szlaku”

1. Super, że nagłaśniacie takie rzeczy. Na niektórych szlakach ostatnio było tak czysto, że z dzieciakami nie mieliśmy praktycznie co zbierać. Albo ludzie zaczynają myśleć, albo przed nami szli inni zbieracze?
    Generalnie dzięki.

2. Witam.

Dzisiaj schodziłem z Przehyby do Rytra. Po drodze zauważyłem conieco śmieci. Obiecałem sobie, że od teraz zawsze będę nosił w plecaku dodatkową torbę na śmieci i zabierał ze szlaków śmieci w ilości, jaka nie przeszkodzi mi w realizacji moich celów wycieczkowych. Cieszę się, że inni myślą tak, jak ja, więc szlaki będą coraz czystsze. Pozdrawiam autorów bloga i wszystkich, którzy kochają turystykę i są bardzo wrażliwi na piękno przyrody. Do zobaczenia na szlakach!

1. Super wiadomość :). Na pewno szlaki będą czystsze :). Niestety pseudo turyści zostawiają na szlakach strasznie dużo śmieci.

3. Widzę, że mamy podobne myśli i realizujemy je w podobnym wymiarze 🙂
    NIe lubię bezsensownej konkurencji dlatego proponuję abyśmy połączyli siły promocyjne!

Wyszliśmy z propozycją ozdobnych woreczków (w celu zapewnienia minimum estetyki dla naszych akcji) przede wszystkim dlatego, żeby zwrócić uwage ludzi, na to co robimy! To istota naszego przedsięwzięcia. Nie chodzi wyłącznie o odśmiecanie szlaków i zbieranie odpadków po kimś kto tego ani nie zauważy a tym bardziej nie doceni, szczególnie właśnie dlatego, że nie będzie w stanie zauważyć…ale włąsnie o uświadamianie ludzi, zarówno tych którzy śmiecą i czują sięz tym dobrze oraz tych, którym to przeszkadza, ale nie bardzo wiedzą jak na to reagować i co z tym robić.
    Zatem worki charakterystyczne dla akcji (a nie tylko zwykle „jednorazówki”) wydają mi się podstawą. Pokazujmy ludziom, że to nie boli, nie przeszkadza i nie jest ujmą! Robimy coś dobrego zatem „pochwalmy się” tym!

Zgadzam się, że jednorazowe akcje „totalnego” odśmiecania fragmentu lasu nie są do końca skuteczne. To dobra inicjatywa ale nieco kojarzy mi się z syzyfową pracą, a zatem bezsensownym marnowaniem energii (czego jestem przeciwnikiem!). Uświadamianie i regularność działania to podstawa w tym do czego dążymy! 🙂

Zmierzajmy zatem razem! Zapraszam do dołączenia do grupy facebookowej: https://www.facebook.com/groups/567531676684090/

Pozdrawiam
    Dominik

PS. Czy mogę ten artykuł wrzucić na stronę grupy??

1. Fajnie, że są osoby, które nie pozostają obojętne na zaśmiecone góry. Nie uznajemy tego za jakąś konkurencję, bo w takich przypadkach nie o konkurowanie tutaj chodzi.

Oczywiście można dodać artykuł na grupę. Pozdrawiam

4. Witam, strasznie się cieszę, że organizujecie taką akcję! Sama robię to od jakiegoś czasu. Wprowadziłam taki zwyczaj podczas naszych rodzinnych wycieczek, że w drodze powrotnej zbieramy napotkane na szlaku śmieci (plastikowe,szklane butelki, metalowe puszki) Dzieci chętnie mi pomagają i jest przy tym sporo zabawy. Cieszę się, że nie jesteśmy sami. Piszcie o tym dużo i mówcie głośno. Szlaki niestety są pełne śmieci. Pozdrawiam serdecznie! Ania