Szczeliniec Wielki – szlak z Karłowa. Trasa przez skalny labirynt z dzieckiem

Szczeliniec Wielki (nie Strzeliniec Wielki!) to najwyższy szczyt Gór Stołowych w Sudetach. Mierzy 919 m n.p.m. i znajduje się w województwie dolnośląskim. To miejsce jest tak samo piękne, jak skalne miasto Adrspach w Czechach, labirynt Błędne Skały, Skalne Grzyby czy Białe Skały.

Fotel Pradziada, Kazalnica, Piekło, skała Kwoka, Głowa Księżniczki Emilki, schody Franza Pabla, Droga Stu Zakrętów, Tron Liczyrzepy, formy skalne, labirynt skalny – brzmi ciekawie? W takim razie zapraszamy na wspólną wędrówkę z Karłowa.

Ciekawostki i najważniejsze informacje

• Szczyt znajduje się na terenie Parku Narodowego Gór Stołowych, dlatego trzeba przestrzegać regulaminu.
  • Najwyższym punktem Szczelińca jest Tron Liczyrzepy lub Fotel Pradziada. Tam wszyscy robią sobie zdjęcia, gdy ktoś potrzebuje do książeczki przy zdobywaniu Korony Gór Polski.
  • Na wycieczkę najlepiej przeznaczyć 2-3 godziny.
  • U góry przy wejściu do skalnego labiryntu znajduje się schronisko PTTK.
  • Na trasę obowiązują bilety wstępu, które wcześniej można zakupić online.
  • W zimie wejście na Szczeliniec Wielki odbywa się na własną odpowiedzialność. Szlak na szczyt może być oblodzony, a ciekawe formacje skalne niebezpieczne.

Jak wejść na Szczeliniec Wielki? Najkrótszy szlak i inne trasy

Wycieczkę możesz zaplanować z różnych stron. Pod koniec i tak wszystkie trasy łączą się w tym samym miejscu – przy schronisku PTTK.

1. Szlak żółty, a potem zielony z Karłowa: 1,3 km w jedną stronę, czas przejścia to 36 minut, 150 metrów podejścia. Opis poniżej.
  2. Szlak żółty, a potem zielony z parkingu leśnego: 700 metrów w jedną stronę, czas przejścia to 26 minut, 127 metrów podejścia. To najkrótszy szlak.
  3. Szlak żółty od Schroniska Pasterka: 2,2 km w jedną stronę, czas przejścia to 58 minut, 223 metry podejścia. To najładniejszy szlak.
  4. Szlak przez Wodospad Pośny (kolor zielony, żółty, niebieski, a na końcu zielony): 3,2 km w jedną stronę, czas przejścia to 1:37h, 451 metrów podejścia.

Te powyższe szlaki prowadzą pod schronisko, a potem dopiero rozpoczyna się wejście do skalnego labiryntu. Przejście trasy na Szczelińcu Wielkim zajmuje około 45 minut – 1,7 km.

Szczeliniec Wielki - szlak z Karłowa

Szlak na Szczeliniec Wielki z Karłowa – mapa i opis wycieczki na najwyższy szczyt Gór Stołowych

My zdecydowaliśmy się na wycieczkę z Karłowa, chociaż z dzieckiem mogliśmy wybrać każdy wariant. Szlaki nie są zbyt wymagające. Jeśli chcesz najszybciej wejść na górę, to wybierz opcję numer 2.

Mapa szczeliniec Wielki
Mapa: mapy.cz

Karłów – dojazd oraz parking pod Szczelińcem Wielkim

Do Karłowa dojechaliśmy przed godziną 10. Zatrzymaliśmy się na parkingu przy jednym z pensjonatów. Opłata za cały dzień wynosiła 10 złotych. Spokojnie można zaparkować też w innych miejscach. Na obszernym parkingu przy szlaku są ceny od 15 do 20 złotych za cały dzień.

Schody Franza Pabla na żółtym szlaku

Wyruszyliśmy szlakiem żółtym w kierunku schroniska. Minęliśmy stragany, budki z jedzeniem, restauracje i park dinozaurów. Ostatnie zabudowania skończyły się i weszliśmy w zaczarowany, kamienny świat. Tam było pierwsze rozwidlenie się szlaków – niebieski skręcił w lewo pod Szczeliniec Mały, natomiast czerwony na Radkowskie Skały. Była tam także ścieżka zielona, która przyszła ze Szczelińca – tutaj potem będziemy kończyć przejście przez skalny labirynt.

Przez 1 kilometr maszerowaliśmy pod górę za kolorem żółtym. Najpierw czekało nas podejście schodami Franza Pabla. Jest ich około 700, jednak warto je pokonać, bo u góry jest jeszcze piękniej niż na dole. Panorama Gór Stołowych jest niezwykle malownicza. To jedne z najpiękniejszych i najbardziej zagadkowych gór w Polsce.

Po około 30 minutach dotarliśmy do kolejnego rozwidlenia szlaków. Tam skręciliśmy w prawo na zieloną ścieżkę i wędrowaliśmy bezpośrednio do schroniska.

Góry Stołowe

Schronisko PTTK Szczeliniec Wielki w Górach Stołowych – chwila przerwy i piękne widoki

Po kamiennych schodach i między skałami dotarliśmy do schroniska PTTK Na Szczelińcu. Jest to jeden z dwóch w Polsce (drugie to Schronisko w Dolinie Pięciu Stawów w Tatrach) obiektów, do którego w żaden sposób nie można dojechać samochodem. Nie prowadzi tam żadna droga, po której mógłby się poruszać jakikolwiek pojazd. Jedynym sposobem dotarcia jest wybranie się piechotą.

Sprzed schroniska rozciąga się przepiękna panorama na Karkonosze ze Śnieżką, Góry Sowie, Kamienne oraz Broumovskie Ściany. Z tarasów widokowych można oglądać niezapomniane wschody i zachody słońca. Schronisko, usytuowane w sercu Parku Narodowego Gór Stołowych jest świetną bazą wypadową w okoliczne góry.

Góry Stołowe

Wejście na trasę przez skalny labirynt: godziny otwarcia i cennik

Szczyt i jego trasę turystyczną zwaną Skalnym Labiryntem, na której początku jesteśmy, odwiedza około 300 000 turystów rocznie. W tym paśmie górskim odbywa się popularny Supermaraton Gór Stołowych.

Za schroniskiem podeszliśmy do kasy biletowej. Bilet normalny na Szczeliniec Wielki kosztował 12 złotych, a ulgowy 6 złotych. Warto zapłacić za wejście, bo miejsce to jest wyjątkowe. Czas zwiedzania labiryntu to około 60 minut spokojnym tempem, a wejście nie jest ograniczone godzinami otwarcia. Wiele osób wędruje tam na wschody słońca.

Warto pamiętać, że na trasę obowiązuje wcześniejsza rezerwacja. Dotyczy to głównie wakacji i weekendów, gdy turystów jest najwięcej. Bilet należy zakupić online. Gdy nie kupisz, to potem może się okazać, że nie wejdziesz na trasę. Tutaj zakupisz bilety: www.pngs.com.pl/pl/turystyka/turyst-bilety.html

Trasa przez skalny labirynt – formacje skalne, tarasy widokowe i wąwozy

W rezerwacie krajobrazowym mamy 12 głównych nazwanych skalnych obiektów: Ucho Igielne, Kaczęta, Tron Liczyrzepy, Wielbłąd, Małpolud, Diabelska Kuchnia, Piekiełko, Niebo, Kołyska, Kwoka, Koński Łeb, Słoń. Piekiełko i Niebo pobudzają wyobraźnię.

Najwyższym punktem jest Tron Liczyrzepy znajdujący się już na samym początku. Warto się tam wspiąć po kilkunastu metalowych schodach. Osoby zdobywające Koronę Gór Polski stają przy skale i robią sobie zdjęcie z datą.

Najciekawsza część trasy

Po minięciu skały przypominającej Głowę Małpoluda rozpoczyna się najciekawsza część trasy, ponieważ wchodzimy w szczeliny, kilkadziesiąt metrów na dół. Najpierw jest Diabelska Kuchnia, a następnie Piekiełko. Te miejsca na każdym zrobią wrażenie. Potem okazuje się, że w niektórych momentach trzeba przejść na kolanach – ja mam ponad 190 cm wzrostu.

Przy Słoniu skręciliśmy w lewo i maszerowaliśmy do jednego z dwóch tarasów widokowych, z których można obejrzeć Masyw Śnieżnika, Góry Orlickie czy Góry Bystrzyckie, czyli wschodnią część Sudetów.

Tam też trzeba było się nieźle nagimnastykować, żeby dojść na miejsce. Powrót z tarasu mieliśmy taką samą trasą, a potem poszliśmy jeszcze na drugi punkt widokowy. Wycieczka na Szczeliniec Wielki w Górach Stołowych to będzie spora frajda dla dzieci, dlatego warto je na taką eskapadę zabrać.

Wracamy do Karłowa

Schodziliśmy ścieżką w stronę Karłowa. Niegdyś na końcu trasy stała budka z pamiątkami. Podczas naszej wizyty wolontariusze Parku Narodowego Gór Stołowych zaczęli rozbierać drewniany obiekt.

Stanęliśmy przy wejściu na ścieżkę, a tam było coraz więcej osób – zwłaszcza rodziny z dziećmi w wieku szkolnym. Schodziliśmy w dół do Karłowa z myślą o wspaniałym miejscu, które opuszczaliśmy. Przed nami było 5 godzin jazdy do domu, ale mieliśmy nadzieję, że szybko w Góry Stołowe wrócimy.

Atrakcje w okolicy: Błędne Skały i inne niezwykłe miejsca

W okolicy polecamy jeszcze inne skalne miasto – Błędne Skały. Możesz zwiedzać Góry Stołowe i wybrać dla siebie najlepsze szlaki. W pobliżu nie ma już innego schroniska, ale i tak wycieczki po okolicy są przepiękne. Wejście do skalnego labiryntu jest w sezonie oblegane, dlatego można postawić na wycieczki na inne skały np. Radkowskie Skały, Skalne Grzyby czy Białe Skały.