Szlak długodystansowy Brzeźnica – Łopuszna, etap 1: Brzeźnica – Lanckorona

Brzeźnica - Łopuszna

Szlak długodystansowy Brzeźnica – Łopuszna nie cieszy się zbyt dużą popularnością wśród turystów. Zapewne 98 procent turystów w ogóle nie wie, że jest to piąty najdłuższy szlak w polskich Karpatach. Zapewne 90 procent osób nawet nie wie gdzie leży Brzeźnica. O szlaku praktycznie nigdzie nie ma żadnych informacji. Można dowiedzieć się tylko, że faktycznie taki jest, przez jakie pasma przechodzi i, że ktoś opisał swoje wspomnienia z niego na jednym z forów, ale go nie ukończył. My postanowiliśmy podjąć to wyzwanie i przejść 98 kilometrów w 4 dni. Innym celem przejścia szlaku była możliwość przybliżenia go wszystkim turystom. Skoro jest uważany za jeden z najdłuższych szlaków w Polsce to coś powinno się o nim wiedzieć i może w przyszłości się na niego wybrać.

Zaczęliśmy nasze długie wędrowanie we wczesny czwartkowy poranek. Pojechaliśmy z Łososiny Dolnej do Krakowa, a następnie z Krakowa do Brzeźnicy na przystanek przy zabytkowym dworcu kolejowym. Koszt tej autobusowej podróży wyniósł nas 34 złote (12 do Krakowa i 5 do Brzeźnicy). W nadwiślańskiej wsi byliśmy na godzinę 8:40. Pogoda od samego poranka była piękna.

Pierwszy szlakowskaz w Brzeźnicy
Początek szlaku Brzeźnica – Łopuszna

Przygotowaliśmy się do drogi i ruszyliśmy. Na ten dzień mieliśmy zaplanowane dojście do Lanckorony – 26 kilometrów.

3/4 szlaku do Lanckorony prowadzi po drodze betonowej

Pierwszy odcinek (3,3 km) do Marcyporęby biegnie cały czas po asfalcie. Klimatu gór jeszcze czuć nie było. Dopiero w kolejnym odcinku (3,0 km) na Przełęcz Zapusta przechodzi się przez Trawną Górę (421 m). Tam nasz niebieski szlak łączy się z czarnym, a na szczycie znajduje się ławka do odpoczynku. Potem idziemy przez las i wchodzimy na drogę asfaltową na przełęcz.

Wędrując dalej do Przytkowic (6,8 km) można napotkać kilka widokowych polan. Ogólnie całe Pogórze Wielickie słynie z punktów widokowych.

Przed szczytem Draboż (432 m)
Na trasie trzeba też chwilę odpocząć

Jeśli ktoś będzie wybierał się na ten szlak to w pierwszy dzień zalecamy nie zabierać ze sobą dużo jedzenia i wody. Co kilkadziesiąt minut przechodzi się obok sklepów. W Przytkowicach minęliśmy stację kolejową, podbiliśmy pieczątki w przydrożnym sklepie i ruszyliśmy do miejscowości Brody (4,4 km). Niestety wędrowaliśmy cały czas betonem. Nie jest to zbyt przyjemne.

Przed nami było tylko przejście do Lanckorony (4,7 km). Trasa prowadziła przez Capią Górę (376 m) i Lanckorońską Górę (545 m). Ta ostatnia znajduje się już w Beskidzie Średnim (Makowskim).

Na najwyższym wzniesieniu znajdują się ruiny zamku lanckorońskiego, wzniesionego za czasów Kazimierza Wielkiego. Były one kiedyś widownią krwawych walk konfederatów barskich dowodzonych przez Kazimierza Pułaskiego z wojskami carskimi generała Suworowa.

Ruiny zamku

Była już godzina 19:10 gdy schodziliśmy do centrum Lanckorony. Udało się znaleźć nocleg tuż przy szlaku. Byliśmy zmęczeni, ale zrobiliśmy zaplanowany odcinek. Na plecach ponad 20 kilo zrobiło swoje.

Pod artykułem można zobaczyć pełną galerię z przejścia całej trasy. Już niedługo nasze dalsze losy długodystansowego szlaku.

Zachęcam jeszcze do głosowania na mnie w plebiscycie Wielkie Odkrywanie Małopolski w kategorii Małopolska Osobowość Turystyki wysyłając SMS o treści MAL.138 pod numer 72355 (koszt 2,46 z VAT). Głosowanie trwa do 6 września. Głosując na mnie, masz szansę wygrać koszulki górskie. Więcej można dowiedzieć się tutaj.

Punkty do książeczki GOT PTTK – 28 punktów
Brzeźnica – Trawna Góra 8 punktów
Trawna Góra – Draboż 4 punkty
Draboż – Przytkowice 4 punkty
Przytkowice – Kalwaria Lanckorona (PKP) 5 punktów
Kalwaria Lanckorona (PKP) – Lankorońska Góra 6 punktów