Szlak długodystansowy Brzeźnica – Łopuszna, etap 3: Jordanów – Rabka-Zdrój

Luboń Wielki

Trzeci dzień na szlaku Brzeźnica – Łopuszna minął nam na przejściu odcinka z Jordanowa do Rabki-Zdroju. Mierzył on 21 kilometrów i prowadził przez Luboń Wielki. Szczyt ten słynie z jedynego schroniska w Beskidzie Wyspowym. Oprócz Mogielicy jest on najchętniej odwiedzanym wzniesieniem w tym paśmie.

Wyruszyliśmy wczesnym rankiem w kierunku Lubonia Wielkiego (1022 m) i od razu przyszło nam maszerować kilka kilometrów po betonie. Można tylko żałować, że ten szlak nie prowadzi przez cały czas po górskich wzniesieniach. W miejscowości Naprawa odbiliśmy na most i na pierwszej drodze w lewo. Tam chwilę jeszcze wędrowaliśmy drogą, a następnie weszliśmy na łąki i do lasu. Po ich opuszczeniu otworzyło się dla nas okno widokowe.

Widoki na Jordanów
I na Beskid Żywiecki

Dotarliśmy do Zakopianki. Ruch w stronę Zakopanego był niemiłosierny. Musieliśmy przejść około kilometra do odejścia i ledwo się to udało, bo samochody pędziły bez opamiętania. Weszliśmy na drogę gruntową i podążaliśmy w kierunku Lubonia. Trasa nie była zbyt trudna. Biegła łagodnie i niekiedy przez drzewa dane nam było coś zobaczyć.

Gdy dochodziliśmy do Lubonia Małego to natrafiliśmy na prace leśne. Tyle drzew połamanych było, że trudno było przejść. Po wyjściu na Polanę Surówki zrobiliśmy sobie czas słodkiego leniuchowania :).

Polana Surówki

Stąd było już widać nasz cel. Weszliśmy z powrotem na szlak i ruszyliśmy ostrym podejściem na Luboń. Wejście daje w kość. Na pocieszenie można powiedzieć, że od każdej strony jest to samo. Pod schroniskiem było głośno. Zrobił się mały tłum. Siedliśmy na chwilę, a potem poszliśmy po pieczątki.

Widoki na Beskid Wyspowy
Jedyne schronisko w Beskidzie Wyspowym

Od schroniska schodziliśmy ostrą drogą w dół, aż do Rabki Zaryte. Od połowy towarzyszył nam Potok Rolski. Po dojściu do drogi głównej, zrobieniu zakupów w sklepie udaliśmy się do centrum Rabki przez Królewską Górę (588 m).

Pod Królewską Górą (588 m)

Szliśmy przez te polany i nie było żadnych oznaczeń. Poszliśmy intuicyjnie prosto i jakimś sposobem zeszliśmy do centrum Rabki-Zdroju, akurat na nasz szlak. Pewnie nie dowiemy się gdzie trzeba było iść. Fajnie by było jakby ktoś pomyślał i wstawił jakieś kije.

Po znalezieniu noclegu, zamówieniu jedzenia i ciepłym posiłku poszliśmy spać.

Punkty do książeczki GOT PTTK – 29 punktów
Jordanów – Przystanek PKS Luboń Mały 8 punktów
Przystanek PKS Luboń Mały – Schronisko PTTK Luboń Wielki 10 punktów
Schronisko PTTK Luboń Wielki – Rabka Zaryte 4 punkty
Rabka Zaryte – Przełęcz pod Grzebieniem 4 punkty
Przełęcz pod Grzebieniem – Rabka Zdrój 3 punkty

* Data wycieczki 30.08.2014
* Czas trwania 7g:13m:42s
* Średnia prędkość 2,8 km/h
* Łącznie w dół 509 m

One thought on “Szlak długodystansowy Brzeźnica – Łopuszna, etap 3: Jordanów – Rabka-Zdrój

1. Faktycznie, ktoś mógłby pomyśleć o oznakowaniu szlaku z Rabki do Zarytego. Na siodle między Królewską a Grzebieniem miliony scieżek i dróżek i bądź tu mądry którędy iść.