Szyndzielnia, Klimczok i Błatnia z Doliny Wapienicy

Klimczok

Trzeci dzień w Beskidzie Śląskim zakończyliśmy na Szyndzielni, Klimczoku i Błatni. Przeszliśmy trasą z Doliny Wapienicy. Cały dzień było pochmurnie, szaro i smutno. Odwiedziliśmy 3 schroniska z klimatem, najlepiej wspominając wizytę w tym ostatnim.

Padało od samego rana. Jechaliśmy do Doliny Wapienicy z nadzieją, że może coś się rozpogodzi. Po drodze zrobiliśmy zakupy i po 8 dojechaliśmy na parking w dolinie. W niedalekiej przeszłości powstał tutaj parking, mogący pomieścić ponad 100 samochodów, pętla autobusowa oraz ścieżka biegowa. Nie wiemy czy jest on płatny czy darmowy – my nie płaciliśmy. Ruszyliśmy szlakiem żółtym w kierunku zapory. Przez pierwsze 2 kilometry idziemy bez wzniesień po asfalcie. Pokonujemy ten dystans dosyć szybko.

Szlakowskaz przy zaporze

Zapora wodna imienia Prezydenta Ignacego Mościckiego – betonowo-ziemna zapora wodna zbudowana w latach 1929-1932 na rzece Wapienica oraz potoku Barbara w miejscowości Wapienica (dziś dzielnicy Bielska-Białej). Zbiornik powstały przez spiętrzenie wody nosi nazwę jezioro Wielka Łąka. Zbiornik znajduje się w Dolinie Wapienicy i jest otoczony z każdej strony wzniesieniami Beskidu Śląskiego. Po stronie północnej i zachodniej znajduje się: Palenica (688 m), Wysokie (756 m) i Przykra (824 m), a od południa i wschodu – góry: Stołów (1035 m) i Szyndzielnia (1028 m).

Skręciliśmy w stronę Szyndzielni (1028 m). Szlak przez las, z padającym deszczem dłużył się niemiłosiernie. Pod koniec minęliśmy stację kolejki i szybszym krokiem ruszyliśmy do schroniska.

Schronisko PTTK na Szyndzielni

Obiekt jest bardzo okazały, ale czuć w nim górską atmosferę. Gospodarze schroniska i osoby będące w tym dniu w środku bardzo mili i przyjaźnie nastawieni do turystów. Czekaliśmy, aż przestanie padać jednak nie było na co liczyć, dlatego udaliśmy się dalej.

Bufet

Dalej szlakiem żółtym przeszliśmy do schroniska na Klimczoku. Tutaj już się nie zatrzymywaliśmy. Tylko pieczątki i w drogę. Wyszliśmy na szczyt Klimczok (1117 m). Nie robiliśmy wielu zdjęć bo strasznie padało.

W schronisku na Klimczoku

Od szczytu przeszliśmy na Błatnią (917 m) przez Trzy Kopce (1081 m) i Stołów (1035 m). Widoków nie było żadnych. Drugi raz byliśmy na Szyndzielni (1028 m) i Klimczoku (1117 m) i już drugi raz pogoda nie rozpieszczała. Dalej nie wiemy jakie widoki rozciągają się z obu wzniesień.

W schronisku na Błatniej

Do kolejnego już schroniska – na Błatniej byliśmy kilkanaście minut po 12. Zdjęliśmy szybko mokre kurtki i rozwiesiliśmy je na kaloryferach. Planowaliśmy zjeść jakąś ciepłą zupkę. Angelika zamówiła żurek, a ja pomidorową. Obie były bardzo smaczne.

Schronisko na Błatniej

Nie chciało się wychodzić ze schroniska. Pożegnaliśmy się z miłym gospodarzem i weszliśmy na niebieski szlak. Przez Przykrą (824 m), Wysokie (756 m) i Kopany (690 m) doszliśmy z powrotem do jeziora Wielkiej Łąki. Stamtąd już wracaliśmy na parking kamienistą dróżką. Niestety ostatni dzień w Beskidzie Śląskim nie był do końca udany. Jednak musimy kiedyś wrócić na ten szlak – widoki są pewnie wspaniale, a trasa przy lepszej pogodzie musi być naprawdę atrakcyjna.

Mapka poglądowa

Dolina Wapienicy - Szyndzielnia - Klimczok - Błatnia - Dolina Wapienicy
Dolina Wapienicy – Szyndzielnia – Klimczok – Błatnia – Dolina Wapienicy

Punkty do książeczki GOT PTTK – 27 punktów
Dolina Wapienicy – Jezioro w dolinie Wapienicy 2 punkty
Jezioro w dolinie Wapienicy – Szyndzielnia 9 punktów
Szyndzielnia – Klimczok 3 punkty
Klimczok – Błatnia 5 punktów
Błatnia – Jezioro w dolinie Wapienicy 6 punktów