Dzwonkówka i Przełęcz Przysłop w Beskidzie Sądeckim – szlak z Obidzy

Dzwonkówka 982 m n.p.m. to niezbyt popularny szczyt znajdujący się w paśmie Beskidu Sądeckiego. Byliśmy już na nim kilka razy. Szliśmy głównie ze Szczawnicy i Krościenka nad Dunajcem w stronę Koziarza, na którym znajduje się wieża widokowa (zobacz opis szlaku na Koziarz).

Tym razem też była naszym głównym celem razem z Przełęczą Przysłop oraz kilkoma innymi, mniej znanymi szczytami: Kuba 888 m n.p.m., Rokita 885 m n.p.m. i Okrąglica 850 m n.p.m. To ostatnie wzniesienie znajduje się poza znakowanym szlakiem turystycznym. W międzyczasie możesz zobaczyć naszą wycieczkę na Dzwonkówkę ze Szczawnicy przez Bryjarkę oraz Schronisko pod Bereśnikiem.

Mapa trasy turystycznej na Przełęcz Przysłop, Kubę i Rokitę

Naszą wycieczkę po Beskidzie Sądeckim rozpoczęliśmy w miejscowości Obidza w gminie Łącko. Tam też znajduje się jeden z największych wodospadów w Beskidach (zobacz Wodospad Wielki w Obidzy). Przejechaliśmy przez całą miejscowość i zatrzymaliśmy się na poboczu na leśnym terenie.

Nie ma tam wyznaczonego miejsca parkingowego, ponieważ nie przebiega tamtędy żaden znakowany pieszy szlak turystyczny. Jest za to Królewski Szlak Rowerowy, który prowadzi na Przełęcz Przysłop. Właśnie nim chcieliśmy wejść na samą górę. Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd na parking: 49.475439, 20.487233.

długość trasy: 7 kilometrów, czas przejścia: 2 godziny, brak trudności

Opis szlaku górskiego na Przełęcz Przysłop, Kubę i Rokitę w Beskidzie Sądeckim

Rozpoczęliśmy od samochodu i ruszyliśmy od samego początku pod górę. Trasa nie była długa i wymagająca. Maja na początku szła sama, a później musiałem ją zabrać do nosidełka. Tą drogą, którą szliśmy, ludzie normalnie wyjeżdżają do samej góry, ponieważ tam znajdują się domy, a nawet noclegi. Ciekawe, jak się mieszka w górach? Po mniej więcej 30 minutach dotarliśmy szeroką drogą na Przełęcz Przysłop.

Przełęcz Przysłop – tragiczne wydarzenia z II wojny światowej

Jakbyśmy poszli prosto, to wyszlibyśmy w Szczawnicy przy Kaplicy Sewerynówka i Wodospadzie Zaskalnik (sprawdź największe atrakcje w Szczawnicy). Przełęcz Przysłop to widokowa polana oraz przysiółek Szczawnicy (kiedyś należał do Obidzy). Znajduje się tutaj kilka gospodarstw, szlakowskazy.

W czasie trwania II wojny światowej teren Przysłopu był świetną kryjówką dla żołnierzy Armii Krajowej z oddziału Wilk. Był to także przystanek dla kurierów i ludzi przeprowadzanych przez granicę. W roku 1944 roku rozegrały się tam tragiczne wydarzenia. Niemcy zorganizowali obławę i o godzinie 7 rano zastrzelili 5 partyzantów. Teraz spoczywają na cmentarzu w Szczawnicy. Upamiętnia ich pomnik z biało-czerwoną flagą, znajdujący się tuż przy szlaku.

Później wojska niemieckie spaliły żywcem kilkuosobową rodzinę Fijasów razem z zabudowania oraz zabili kolejne dwie osoby. Na miejscu domu Fijasów stoi teraz kaplica w stylu podhalańskim, w której co roku 3 maja odbywa się Msza Partyzancka. Do tego miejsca od samochodu można dojechać z dzieckiem w wózku (zobacz, gdzie warto wybrać się w góry z dzieckiem w wózku).

Dzwonkówka w Beskidzie Sądeckim

Z przełęczy poszliśmy od razu na Dzwonkówkę 982 m n.p.m. Była dopiero godzina 7 rano, dlatego wszystko dopiero budziło się do życia. Pogoda nie zachęcała, ponieważ było duszno oraz mglisto. Na szczyt mieliśmy około 1,5 km drogi. Szło się bardzo dobrze.

Na początku we mgle obejrzeliśmy pobliskie krajobrazy, a później weszliśmy już do lasu. Rozpoczęliśmy lekkie podejście, na którym się nawet nie zmęczyliśmy. Tam już przyszedł szlak koloru czerwonego, czyli Główny Szlak Beskidzki (zobacz nasze zmagania z Głównym Szlakiem Beskidzkim).

Szczyt Dzwonkówka niczym się nie wyróżnia. Jest zalesiony i oznaczony kopcem kamieni. Tabliczki tam żadnej nie ma. To wzniesienie, żeby zdobyć i iść dalej. My mieliśmy krótką wycieczkę, dlatego postanowiliśmy do całej trasy dodać właśnie Dzwonkówkę.

Dzwonkówka kojarzy się z dawnym pasterstwem. Znajduje się nadal tutaj kilka polan – trzeba przyznać, że bardzo widokowych. Szczyt jest także węzłem szlaków turystycznych. Od tej pory wchodzimy na jeden z najbardziej widokowych odcinków w Beskidzie Sądeckim. Cała trasa od Dzwonkówki do Łącka to jedno wielkie miejsca widokowe.

Z niej wróciliśmy tym samym szlakiem do Przełęczy Przysłop.

Szczyty: Kuba, Rokita i Okrąglica w Beskidzie Sądeckim

Teraz przed nami były trzy szczyty. Na Przełęczy Przysłop minęliśmy się z dwójką turystów, wymieniając serdecznie cześć. Musieliśmy nieco przyspieszyć kroku, ponieważ za nami szedł gospodarz z krowami i owcami. Zmierzał w kierunku pastwiska, a wszystkim przewodziły psy, które strasznie ujadały. Trzeba tam uważać i mieć ze sobą kijki do odganiania.

Przez las dotarliśmy na Kubę 888 m n.p.m. Szczyt znajduje się tuż obok znakowanej ścieżki i nie jest oznaczony. Prowadzi do niego wydeptana droga. Tam za polaną szlak czerwony poszedł w kierunku Schroniska PTTK na Przehybie, a my odbiliśmy w lewo na niebieską ścieżkę. Prowadzi ona przez Rokitę 885 m n.p.m., Bucznik 870 m n.p.m. i Chatkę na Buczniku do Obidzy. Jeśli chcesz nim iść, to musisz uważać, ponieważ jest kiepsko oznaczony.

Rokita jest o metr wyższa, bo mierzy 889 m n.p.m. Jest to rozległa i widokowa łąka, na której na chwilę się zatrzymaliśmy. Po przerwie schodziliśmy już na dół. W międzyczasie minęliśmy jeszcze dwie osoby. Do Obidzy mieliśmy zejść zwykłą drogę bez żadnego oznaczenia. Skręciliśmy na nią w lewo obok starego malucha i jednego gospodarstwa. Jakbyśmy poszli dalej, to dotarlibyśmy na górę Bucznik 870 m n.p.m. i do Chatki na Buczniku (Chata na Bucniku – połączenie schroniska górskiego i gospodarstwa agroturystycznego).

Zejście do samochodu od domów zajęło nam około 20 minut. To kolejne odkryte przez nas nowe szlaki w Beskidzie Sądeckim. A jeśli chcesz lepiej poznać to pasmo górskie, to sprawdź 5 najpiękniejszych szlaków w Beskidzie Sądeckim.