Wieża na Koziarzu nową atrakcją Głównego Szlaku Beskidu Sądeckiego

Na Głównym Szlaku Beskidu Sądeckiego pojawiła się nowa atrakcja. To nowa wieża widokowa ulokowana w paśmie Radziejowej, na szlaku Dzwonkówka – Łącko. Będzie można podziwiać z niej Sądecczyznę, Tatry, Gorce i miejsca, które trzeba obejrzeć na własne oczy. Wybraliśmy się, żeby potwierdzić informacje o zbudowanej wieży i widokach jakich się z niej rozciągają. Wieżę zastaliśmy, jednak niczego z niej nie zobaczyliśmy.

7 października przyjechaliśmy do Tylmanowej, leżącej na trasie Nowy Sącz – Krościenko nad Dunajcem. Parking jest zaraz koło mostu i kapliczki. Tak więc zatrzymujemy się na dość obszernym placu. Przechodzimy przez most na Dunajcu.

Most w Tylmanowej
Kapliczka

Idziemy asfaltem przez przysiółki Paluchy i Łęg Dolny. Droga jest bardzo szeroka, bo tędy wywożono elementy koniecznie do budowy wieży. Droga nie jest tak zniszczona jak ta w okolicach Lubania czy Gorca. Po  opuszczeniu ostatnich budynków wchodzimy do lasu. Tam gdzieś zaraz będzie odbicie szlaku w prawo, który my przegapiliśmy i poszliśmy dalej drogą. Po 10 minutach wróciliśmy znowu na szlak, bo szeroka droga nas do niego doprowadzi, więc nie ma się czego obawiać.

Potok Klępów

Przeprawiamy się przez Potok Klępów i zaczynamy się ostro wspinać do góry. Na szczęście nie pada i droga jest sucha. Jakby polało to nie wiem co by tutaj było. Szlaki rozjeżdżone przez ciężkie sprzęty, a ludzie mają pretensje do ludzi na motorach, którzy wjeżdżają do lasu i niszczą szlaki.

Droga na Koziarz

Z żadnej strony widoków nie mamy. Wszędzie chmury. Dochodzimy do Polany Kolebisko, na której natkniemy się na chatkę i miejsce odpoczynku dla turystów. Nie wiadomo czy to prywatne czy nie, ale żadnej tabliczki, że nie wolno wchodzić nie ma.

Chatka
I miejsce na ognisko

Dalej po kilkunastu minutach jesteśmy już na Jaworzynce, czyli na przełęczy pod Błyszczem. Krzyżują się tutaj szlaki i mamy do wyboru kilka opcji. Można iść żółtym szlakiem na Dzwonkówkę, do Łącka, czy drogą bez szlaku do kapliczki na Błyszczu.

Pod Błyszczem

My najpierw skręcamy w lewo i idziemy do nowej wieży widokowej na Koziarzu. W oddali słyszymy odgłosy młotów i prac przy wieży. Pamiętam, że jak kiedyś tutaj szliśmy, to była piękna pogoda. Teraz nic tylko mleko :).

Droga na Koziarz

Od przełęczy droga na Koziarz jest bardzo prosta, bez większych podejść. Kiedy staniemy już pod Koziarzem to można zaatakować go szlakiem żółtym lub obejść łagodną drogą.

Wieża widokowa na Koziarzu

Tak jak widzicie, wieża widokowa już działa. Można bez problemów na nią wejść i podziwiać widoki. Takie same wieże znajdują się na Gorcu, Lubaniu i na Magurkach. My nie wychodzimy na górę, bo to nie ma sensu, a poza tym trwają ostatnie prace wykończeniowe. Kierujemy się z powrotem do przełęczy pod Błyszczem. Jak docieramy na miejsce to kierujemy się właśnie na Błyszcz. Lubimy to miejsce. Niedawno podczas wędrówki Głównym Szlakiem Beskidu Sądeckiego paliliśmy tam ognisko :).

Na Błyszczu

Od 2000 roku znajduje się tutaj ołtarz, a od 2001 popiersie Jana Pawła II, ufundowane przez okolicznych mieszkańców. Podczas naszego śniadania przychodzi kobietka z wielkimi grzybami, które znalazła po drodze. Mówi nam, że odbędzie się tutaj o godzinie 10 Msza Święta, specjalnie dla dzieci ze szkoły podstawowej z Tylmanowej. Pomyśleliśmy, że pewnie ich spotkamy w drodze powrotnej, no chyba, że na taką pogodę nie przyjdą. Żegnamy się i opuszczamy Błyszcz. Schodzimy tym samym szlakiem zielonym do Tylmanowej. Spotykamy wycieczkę na polanie, na której stała ta powyższa chatka.

Wycieczka

Po drodze w niższych partiach otwierają nam się widoki na Tylmanową. Jednak coś tego dnia widzimy. Około 11:30 jesteśmy przy samochodzie i kończymy naszą krótką wycieczkę.

Po wycieczce jedziemy do Nowego Sącza do kina na „Everest”, który robi na nas ogromne wrażenie. Kto jeszcze nie widział to musi koniecznie obejrzeć. Na koniec serdecznie zapraszamy na naszą stronę na Facebooku. – > mynaszlaku.pl

Tylmanowa (392 m n.p.m.) Szlak zielony Jaworzynka (936 m n.p.m.) szlak Koziarz (942 m n.p.m.) szlak Jaworzynka (936 m n.p.m.) – Błyszcz (945 m n.p.m.) – Jaworzynka (936 m n.p.m.) Szlak zielony Tylmanowa (392 m n.p.m.)

* Data wycieczki 07.10.2015
* Punkty GOT 16 punktów
* Parking przy kapliczce w Tylmanowej

2 thoughts on “Wieża na Koziarzu nową atrakcją Głównego Szlaku Beskidu Sądeckiego

1. Jak ze zdjęcia wynika – autostrada w górach. Kosmarna dewastacja natury. Projekt gmini Ochotnica chyba nietrafiony ….