Grzywacka Góra w Kątach – najkrótszy szlak do wieży widokowej

Grzywacka Góra 566 m n.p.m. to bardzo ciekawy, a mniej znany szczyt w polskich górach. Położony jest w Beskidzie Niskim nad miejscowością Kąty. Stamtąd także prowadzi najkrótszy szlak za stacjami drogi krzyżowej. Na górze znajduje się platforma widokowa.

W okolicach miejscowości przebiega sporo szlaków różnego rodzaju. Płynie przez nią rzeka Wisłoka, a liczba ludności sięga około 1000.

• Najkrótszy szlak prowadzi z Kątów spod kościoła,
  • Trasa zajmuje około 60 minut drogi,
  • Na szczycie znajduje się ołtarz polowy,
  • Jest także platforma widokowa.

Mapa naszej trasy na szczyt

Kąty parking – droga krzyżowa – Grzywacka Góra – Kąty parking

• Długość trasy to 6 kilometrów,
  • Czas przejścia z przerwami to 3 godziny.

Parking w Kątach

Zatrzymaliśmy się obok kościoła pod wezwaniem Matki Bożej Królowej Polski na obszernym, nowym parkingu, na którym spokojnie zaparkuje kilkadziesiąt samochodów. Msze Święte w niedziele odprawiane są w godzinach 8:00 i 11:00.

• Współrzędne parkingu w Kątach: 49.5715, 21.5146.
Kościół pod wezwaniem Matki Bożej Królowej Polski w Kątach

Szlak z Kątów na Grzywacką Górę do platformy widokowej

Ruszamy po 4:10 w kierunku Grzywackiej Góry, maszerując drogą krzyżową, aż na sam szczyt. Leci tam ścieżka rowerowa, na którą wchodzimy, mijając szkołę i skręcając w prawo. Idziemy początkowo po drodze asfaltowej, a naszym oczom ukazuje się parafialny cmentarz.

Na cmentarzu pali się sporo zniczy, ale jest cisza. Przechodzimy, odmawiając krótką modlitwę za zmarłych i kierujemy się coraz wyżej. Do naszego celu jest już coraz bliżej. Idziemy cały czas obok pól, po jednej stronie mając tylko las. W powietrzu czuć już wiosnę. Jest naprawdę wspaniale.

• Wejście na górę zajęło nam 60 minut.

Grzywacka Góra – szczyt w Beskidzie Niskim

Przed szczytem dochodzi do nas szlak zielony z Nowego Żmigrodu i razem z nim idziemy na szczyt. Wreszcie jesteśmy. Na zegarkach godzina 4:40, tak więc szybko wyszliśmy.

Słońca jeszcze nie widać, ale wieje mocno. Do wschodu mamy jeszcze dobrą godzinę, dlatego decydujemy się poczekać przy ołtarzu polowym. Siadamy na ziemi i po chwili zasypiamy. Mamy lekki sen i co chwilę się budzimy. Wreszcie jest. 5:45 i słońce wstaje nad wschodnią częścią Beskidu Niskiego.

Panoramy z platformy widokowej

Podziwiamy panoramy we wszystkich kierunkach. Świetnie wygląda Kamień nad Kątami i całe pasmo Magury Wątkowskiej. Jak patrzymy w stronę północną, to widzimy pasmo Bucznika, Pogórze Strzyżowskie, Dynowskie i Pogórze Ciężkowickie z Liwoczem na czele. Na wschodzie zza lasu wyłania się Cergowa.

Po lewej stronie charakterystyczna szpiczasta Cergowa
Liwocz na środku
Oznakowanie na szczycie

Dalej możesz iść na Łysą Górę

Po poranku ruszamy dalej w stronę Łysej Góry. Odbijamy na szlak czerwony idący poniżej wieży. Jest to odcinek Głównego Szlaku Beskidzkiego. Idziemy otwartymi polanami. Widoki na każdą stronę wzbudzają nas w zachwyt.

Mijamy szczyt mierzący 571 m n.p.m., który oznakowany jest tylko na mapie i docieramy do Rezerwatu Łysa Góra. Po drodze spotykamy pierwiosnki. Wędrujemy rezerwatem, szukając szczytu, ale nie możemy go znaleźć. Po prostu nie jest oznaczony. W oczy rzucają nam się ośnieżone Tatry, oddalone od tego miejsca o ponad 100 kilometrów.

Nie znaleźliśmy ostatecznie szczytu i wracaliśmy, podziwiając magiczne beskidzkie krajobrazy.

W stronę Pogórzy
W okolicach Łysej Góry
Są na środku 🙂

Wracamy do Kątów

Schodziliśmy szlakiem zielonym i czerwonym w kierunku Kątów. Oba biegną dalej, aż na Kamień nad Kątami. Nie idziemy nimi do końca, tylko wcześniej przy wiacie turystycznej skręcamy i ubitą drogą schodzimy do Kątów.

Odbijamy w prawo i pomału schodzimy drogą, aż do asfaltu. Widzimy remizę, szkołę i bibliotekę. Idziemy drogą główną 10 minut, docierając w końcu na parking.