Rezerwat Diable Skały w Bukowcu – szlak przez kamienne miasto

Rezerwat Przyrody Diable Skały w Bukowcu to jedna z atrakcji turystycznych w gminie Korzenna. Położony jest w urokliwym i spokojnym miejscu. Warto się tam wybrać na rodzinną wycieczkę z dziećmi.

Parking przy rezerwacie

Podjeżdżamy do Bukowca i zostawiamy samochód na parkingu nieopodal zabytkowego drewnianego kościoła pod wezwaniem Niepokalanego Serca NMP i cmentarza, który znajduje się tuż pod nim.

Co ciekawe, pod dachem wieży kościelnej bytuje kolonia rozrodcza szwagrów diabła, bo tak w podaniach ludowych nazywano kiedyś nietoperze. Są to okazy z rzadkiego gatunku podkowiec mały.

• Współrzędne bezpłatnego parkingu przy rezerwacie: 49.7503, 20.8505.
Rezerwat Diable Skały w Bukowcu - szlak przez kamienne miasto
Kościół w Bukowcu

Formacje skalne w rezerwacie – mapa szlaku

Na terenie rezerwatu znajdują się formacje skalne.

1 stanowisko – Skała Diabeł,
2 stanowisko – Bloki Skalne,
3 stanowisko – Dwie Skały,
4 stanowisko – Urwisko,
5 stanowisko – Samotna Skała,
6 stanowisko – Głaz,
7 stanowisko – Jaskinia Diabla Dziura,
8 stanowisko – Skała Grzyb,
9 stanowisko – Skała Kępa.

Poniżej podrzucam jeszcze mapę trasy po Diablich Skałach.

Rezerwat Diable Skały w Bukowcu - szlak przez kamienne miasto
Informacje wstępne
Rezerwat Diable Skały w Bukowcu
Stanowisko 3 – „Dwie Skały”
Głazy na szlaku
Rezerwat Diable Skały
Prowadzi nas ścieżka czerwona

Skała Diabeł w rezerwacie

Wycieczkę rozpoczynamy przy wspomnianych tablicach i idziemy chwilkę za niebieskim i zielonym szlakiem, które prowadzą nas do Bacówki na Jamnej. Jednak my chcąc zwiedzić Rezerwat Diable Skały, udajemy się za znakami ścieżki czerwonej.

Pierwsza skała to oczywiście „Skała Diabeł„. Na niej widoczne są odbite szpony czarta, które prawdopodobnie powstały, gdy ten niósł skałę z Węgier na Bukowiec.

Skała Diabeł

Bloki Skalne

Kolejną formacją były „Bloki Skalne”, które możemy dostrzec jako poukładane kilka bloków, niczym klocki, jeden na drugim. Widoczne też są bardzo wyraźne szczeliny z niewielką jaskinią.

Dwie Skały

Trzecią skałą, do której już pewniej podeszliśmy to były „Dwie skały”. Wyraźnie widać, że takowe są, oddzielone między sobą szczeliną, obie obrośnięte mocno mchem i roślinnością leśną. Do kolejnej dalej udajemy się na zachód.

Urwisko

Czwartym stanowiskiem jest „Urwisko”. Nie bez powodu przypisana została taka nazwa. Wyobraźcie sobie, że ściana skalna ma długość 50 metrów, a jej wysokość mierzy 15 metrów. Na ścianie można dopatrzeć się dwóch szczelin, które są wejściami do niewielkich jaskiń, czyli do „Jaskini pod Okapem” i „Schroniska w Omszałej Skale”.

Skała Głaz

Samotna Skała i Głaz

Kolejna formacja „Samotna Skała” była oddalona o większy odcinek, niż do tej pory mieliśmy. Do stanowiska „Głaz” mieliśmy ciut więcej czasu. Szliśmy cały czas za czerwoną ścieżką.

Jaskinia Diabla Dziura

Siódmym stanowiskiem była „Jaskinia Diabla Dziura”. Wejście do środka jest zablokowane ze względu na nietoperze. Z tym miejscem związana jest pewna legenda.

Wejście do jaskini

Rezerwat Diable Skały – legenda o diabłach

Tuż wyżej, gdzie przyszedł do nas szlak niebieski, docieramy do tablicy, na której jest napisana legenda o ukrytych skarbach zrabowanych przez zbójców i ukrytych w rezerwacie. Gromadzone były przez zbrodnie i morderstwa, więc przeszły później pod moce złego Lucyfera. Zaś on wyznaczył diabełka Borutę, aby pilnował wspomnianych skarbów.

Ludzie bali się przez wiele wieków wychodzić tutaj na tą górę, jednak Kasia Maciaszkówna skusiła się i przypłaciła swoją wolnością. Boruta uwięził dziewczynę w jaskini i została zmuszona na wieki liczyć skarby, tak jak on to robił, a sam Boruta hula beztrosko po świecie. Oczywiście byli odważni, którzy chcieli uratować panienkę, lecz im się nie udało, bo nie dali rady przeprawić się na drugą stronę wody, która ich oddzielała od pięknej Kasi.

Jaskinia „Diabla Dziura”
Dochodzi szlak niebieski

Urwisko i punkt widokowy

Z towarzyszącymi znakami niebieskiego szlaku przechodzimy na „Urwisko”, na którym znajduje się punkt widokowy. Można dostrzec z tego miejsca dolinę potoku Paleśniaka, górę Jamna i Ostrzyż, a także Rozsulec.

Skała Grzyb

Ósmą formacją jest „Grzyb”, który jako jedyny jest zbudowany z warstwowo ułożonych płyt piaskowca. Ta skała jest bardzo piękna i wyróżnia się wśród innych.

Skała Kapa

Idziemy dalej do kolejnej i stajemy przed skałą „Kapa”. Na niej została zamontowana tablica upamiętniająca ofiary walki z hitlerowskim okupantem.

Teraz, zamiast iść za szlakiem niebieskim w lewo, aby dojść z powrotem do skały „Diabeł”, skręcamy w prawo i za drogą wychodzimy obok plebani. Idziemy jeszcze do kościółka. Dla zainteresowanych stąd można zobaczyć Bruśnik z wieżą widokową, a nawet cmentarz numer 118 w Staszkówce.