Wycieczka z Opawy na Łysocinę i kolejny szczyt do Sudeckiego Włóczykija

16.04.2019 | Kontynuując zdobywanie szczytów do odznaki Sudeckiego Włóczykija, udaliśmy się na szczyt Łysocina 1189 m n.p.m. znajdujący się w paśmie Karkonoszy w sąsiedztwie Przełęczy Okraj. Wybraliśmy szlak z miejscowości Opawa w pobliżu granicy z Czechami.

Łysocina w Karkonoszach – mapa trasy turystycznej

Opawa – Pod Owczarką – Niedamirów – Pod Albeřickým vrchem – Obniżenie za Łysociną – szczyt Łysocina – Pod Albeřickým vrchem – Dolina Srebrnika – Pod Owczarką – Opawa

Z Opawy na Łysocinę – opis szlaku

Zatrzymaliśmy się na parkingu kościelnym, na który zmieści się spokojnie kilkanaście samochodów. Przekraczamy potok o nazwie Opawa i skręcamy w lewo na szlak koloru czerwonego. Przez kilkanaście minut idziemy za drogą asfaltową w towarzystwie domów po prawej i po lewej stronie. Wchodzimy do lasu i przez kilka chwil towarzyszy nam głośny śpiew ptaków. Tam szlak prowadzi nas na punkt widokowy, a następnie w prawo na granicę w Niedamirowie. Na środku stoi zamykana wiata turystyczna, w której można się schronić, ale także w razie kryzysu przespać.

Opawa parking
Łysocina szlak
Wiata turystyczna na granicy

Pod Albeřickým vrchem – granica z Czechami

Teraz przez kolejne kilometry prowadzić nas będzie zielona farba. Powoli zaczynamy zdobywać wysokość, trawersując zbocza Kopiny 910 m n.p.m. Maszerujemy cały czas wzdłuż granicy z Czechami. Świadczą o tym kamienne słupki. Co jakiś czas możemy obejrzeć widoki. Częściej jest to widok na polską stronę. Szlak wyprowadza nas pod Albeřickým vrchem. Tam przychodzi droga asfaltowa prowadząca do Lysečinská bouda. Obiekt według informacji na Internecie jest zamknięty na stałe.

Szlaki górskie w Czechach
Widoki ze szlaku na Łysocinę

Wkraczamy do śnieżnej krainy i nasze obawy się potwierdzają. Po szlaku płynie potok, a my dodatkowo musimy iść po zamarzniętych płatach śniegu, które co jakiś czas pękają pod nami i się zapadamy, wpadając do wody. Jest to bardzo męczący odcinek na trasie, którego niestety nie możemy ominąć. Wyżej jest lepiej, bo śnieg bardziej zamarznięty. Słońce świeci bardzo mocno, a od podłoża ciągnie zimno.

Podejście na Łysocinę w Karkonoszach

Góra Łysocina 1189 m n.p.m. – szczyt

Wychodzimy na wypłaszczenie i na Łysocinę mamy tylko kilka minut. Rozciągają się stamtąd fantastyczne widoki na Góry Kamienne, Wałbrzyskie, Rudawy Janowickie i Karkonosze. Łysocina mierzy 1189 m n.p.m. i nie należy do popularnych szczytów. Jest jednym z wielu, chociaż zaliczana jest do odznaki Sudeckiego Włóczykija. Oznaczona w terenie jest czeską tabliczką, a z wierzchołka bardzo ładnie widać najwyższy szczyt Karkonoszy i całych Sudetów, czyli Śnieżkę. Z tego miejsca na Przełęcz Okraj jest tylko kilka kilometrów, natomiast my wracamy tym samym szlakiem do Opawy, gdzie znajduje się nasz samochód. Jedyna zmiana w naszym szlaku to wejście na żółty pod Albeřickým vrchem, a potem dalsza droga czerwonym prosto pod kościół.