Wyjście w Góry Izerskie na Wysoki Kamień

Widok z Wysokiego Kamienia Trzeci dzień na sudeckim szlaku spędziliśmy w Górach Izerskich. Zdecydowaliśmy się wyjść na Wysoki Kamień, szczyt, który góruje nad Szklarską Porębą. Było to nasze pożegnanie z tymi terenami, ponieważ przenosiliśmy się na kolejny dzień do Karpacza.

Dzisiejszy dzień był naszym pożegnaniem ze Szklarską Porębą i Górami Izerskimi. Przenosiliśmy się już do chyba  najpopularniejszej miejscowości turystycznej w Sudetach, do Karpacza. Zanim jednak zmieniliśmy otoczenie to  wybraliśmy się w Izery na Wysoki Kamień (1058 m). Ze szczytu rozciąga się jedna z najwspanialszych panoram w Sudetach.  Widać stąd Karkonosze, Rudawy Janowickie, Góry i Pogórze Izerskie, Góry i Pogórze Kaczawskie oraz Kotlinę  Jeleniogórską.

Trafiła nam się po raz kolejny genialna pogoda, dlatego plan wyjścia na ten szczyt był idealny.  Wyszliśmy z kwatery o godzinie 6:30 i przejechaliśmy samochodem przez miasto, aż do centrum Szklarskiej Poręby.  Bardzo ciężko jest tutaj z parkingiem. Oczywiście jest ich dużo, ale wszystkie płatne. Udało nam się znaleźć  darmowy przed jakąś lodziarnią. Kto pierwszy ten lepszy :).

Ruszyliśmy szlakiem czerwonym. Najpierw wzdłuż  ulicy, pod wiadukt i ostro w lewo. Potem po wejściu do lasu będziemy w nim szli jakieś 20 minut, aż dojdziemy do  nowo powstającego osiedla i drogi głównej. Tam odbijamy w prawo do tablicy informacyjnej. Jak ujdziemy jakieś  100 metrów dalej to zobaczymy piękne widoki na Śnieżne Kotły.Ruszyliśmy i przez całą drogę szliśmy wśród  drzew. Trwało to może godzinę. Przed 9 dotarliśmy na Wysoki Kamień (1058 m) i do schroniska.Niestety wszystko było  pozamykane na cztery spusty. No nic. Usiedliśmy na ławce przed budynkiem. Schronisko jest własnością prywatną i  otwierane jest dopiero od godziny 10.Faktycznie wszystko się potwierdziło i widoki były fantastyczne. Gdy już  przyjechali właściciele to podbiliśmy pieczątki. Siedzieliśmy tam jakiś czas. Zrobiliśmy sobie w noclegu genialne kanapki  – mała bagietka, ser topiony, salami i ser żółty. Ale to było dobre :).

Poszliśmy dalej w stronę Rozdroża pod  Zwaliskiem. Byliśmy tutaj w pierwszy dzień, gdy dreptaliśmy na Wysoką Kopę. Teraz jednak tam chcieliśmy odbić  do Szklarskiej Poręby. Odcinek od schroniska do rozdroża jest idealny do spokojnego spaceru. 30 minut po  prostym. Gdzieniegdzie było coś widać.Po dotarciu na rozdroże odbiliśmy na niebieski szlak.Od samego początku  trasa prowadziła nas po ubitej drodze i przez las. Ogromnym plusem było nasze wczesne wyjście na szlak, bo  zaczęło się robić gorąco i duszno. Zapowiadała się burza. Zeszliśmy Szklarską Drogą do samego centrum. Były  jeszcze wczesne godziny gdy dochodziliśmy na miejsce. Poszliśmy do Centrum Informacji Turystycznej podbić pieczątki, potem na lody, a na końcu na zakupy. Jeszcze dobrze nie wyszliśmy ze sklepu, gdy rozpętała się burza. Grzmiało, lało, wiało i zrobiło się przyjemniej. Ledwo dolecieliśmy do samochodu. Chwilę postraszyło i przeszło. Padało jeszcze wieczorem, ale to już siedzieliśmy w miejscu noclegowym w Karpaczu. Nocleg, w którym byliśmy można znaleźć w zakładce „Polecane miejsca”. Jest on na prawdę godny polecenia.

Mapka poglądowaGóry IzerskiePunkty do książeczki GOT PTTK – 14 punktów
Szklarska Poręba Górna – Wysoki Kamień 7 punktów
Wysoki Kamień – Rozdroże pod Zwaliskiem 2 punkty
Rozdroże pod Zwaliskiem – Szklarska Poręba Górna 5 punktów

* Data wycieczki 11.06.2014
* Dystans 13.08 km
* Średnia prędkość 4.3 km/h

3 thoughts on “Wyjście w Góry Izerskie na Wysoki Kamień

1. Łatwo dostępne ze Szklarskiej P. bez tłumów, ze świetnymi widokami. Do tego zimne piwko i fenomenalne ciasto jagodowe. Warto się tam wybrać.

2. Witam!!
    Szklarska jest chyba najpiękniejszym miejscem na ziemi. Wracamy tam prawie co roku z mężem 🙂 Jeszcze dwa miesiące i będziemy podziwiać te same obrazki :)Widok z Wysokiego Kamienia naprawdę urzeka, ale żadne zdjęcie tego nie jest w stanie oddać. To po prostu trzeba zobaczyć na własne oczy,Jeżeli jeszcze kiedyś tam wrócicie to polecam wycieczkę na Bobrowe Skały 🙂 Panorama dech zapiera. Wysoka skała pośród lasu, z bardzo łatwym wejściem ( po drabince). Mało rozpropagowane miejsce, ale naprawdę warte uwagi 🙂
    dobrze wiedzieć, że ktoś jeszcze ma takiego hopla na punkcie gór ja 🙂
    Pozdrawiam i życzę samych cudnych widoków 🙂

3. Ja po latach (już zapomniałem jak ten szczyt wygląda) ponownie wchodziłem niedawno na Wysoką Kopę, tyle, że trasą dłuższą i bardziej wymagającą (w pierwszej partii). Wchodziłem od Świeradowa-Zdroju, który jest sporo niżej usytuowany niż Szklarska Poręba. Zaczyna się od wejścia na Stóg Izerski. Jest to trasa ciężka, zważywszy, że to nie są jakieś wysokie góry. Po wejściu na Stóg Izerski perspektywa wejścia na najwyższy szczyt Gór Izerskich jest długa (3 godziny to chyba minimum), ale lightowa (Stóg Izerski jest niewiele niżej położony niż Wysoka Kopa). Z wejściem na szczyt nie obyło się u mnie jednak bez problemów. Sam szczyt nie jest na wytyczonym szlaku (tylko tyle pamiętałem z wcześniejszego pobytu), a chwilę przed szukaniem miejsca gdzie mam odbić ze szlaku w prawo zaczęło mocno padać. Oczywiście nikogo akurat w pobliżu nie spotkałem. Nawet z mapą ciężko było odnaleźć ścieżkę (przed nią znajduje się trochę desek i jakieś belki wbite w ziemię – nie wiem co to ma być), a jak już się na niej znalazłem to po kilku minutach zwątpiłem czy dojdę na szczyt. Zaczynałem się już wkurzać bo miałem przed sobą jeszcze perspektywę trzech godzin drogi, a pogoda była coraz gorsza. Na szczęście szczyt po małych problemach znalazłem. Przemoczony, wkurzony, nie czekałem aż łaskawie ktoś dojdzie (wątpię aby tam jeszcze ktoś tego dnia trafił).

Fajną macie tą stronę! Na pewno udając się w góry skorzystam z tras i porad, które tutaj udzielacie!

Pozdrawiam
    Grzegorz- towarzysz z drogi na Szczeliniec Wielki (a właściwie już spod szczytu)