Wzgórza Świętojańskie, Skit w Odrynkach i Kraina Otwartych Okiennic

19.03.2019 | Opuszczaliśmy powoli Białystok i jechaliśmy dalej, żeby odkryć kolejne miejsca. Na ten dzień zaplanowaliśmy zobaczenie Wzgórz Świętojańskich w Puszczy Knyszyńskiej, gdzie w pewnym miejscu na Kopnej Górze znajduje się wieża widokowa. Następnie pojechaliśmy zobaczyć Skit Świętych Antoniego i Teodozjusza Kijowsko-Pieczerskich w Odrynkach, a na koniec jadąc w stronę swojej kwatery zawitaliśmy do Krainy Otwartych Okiennic.

Kopna Góra – wieża widokowa

Na Wzgórzach Świętojańskich w Puszczy Knyszyńskiej znajduje się Kopna Góra, szczyt, który cieszy się sporą popularnością ze względu na stojącą tam wieżę widokową. Kopna Góra to jeden z najwyższych szczytów Wzgórz Świętojańskich, słynący z przepięknych punktów widokowych na okolicę. My rozpoczęliśmy wycieczkę z parkingu przy tablicy informacyjnej i kaplicy pod wezwaniem świętej Anny w Królowym Moście. Tam na poboczu można zostawić samochód. Aby zaoszczędzić 15 minut drogi można podjechać nieco wyżej, nad cmentarz do odejścia szlaku czerwonego w lewo przy siatce.

Wchodzimy do lasu i idziemy za wydeptaną ścieżkę pod górę. Podejście nie jest zbyt trudne, dlatego nawet się nie spocimy. Szlak na drzewach jest bardzo dobrze oznaczony. Po przejściu zalesionego odcinka wychodzimy na punkt widokowy w kierunku wschodnim. Nie widać nic więcej niż tysiące drzew tych bliskich i tych nieco dalej. Zdobywamy Górę Świętej Anny, na której stoi krzyż i jesteśmy już coraz bliżej Kopnej Góry.

Docieramy na szczyt, który w połowie jest zalesiony. Po drewnianych schodach wychodzimy na ostatnie piętro wieży i podziwiamy widoki. Jest dobra pogoda, dlatego te są bardzo dobre. Tutaj w okolicy to jedna z głównych atrakcji, którą koniecznie trzeba odwiedzić. Z wieży należy wrócić tym samym szlakiem, ale to już tylko formalność, bo jest więcej zejść niż podejść.

Skit w Odrynkach

To miejsce jest specyficzne i wprowadziło w nas nastrój lekkiej obawy. Prosto ze Wzgórz Świętojańskich ruszyliśmy do Odrynek, aby odwiedzić Skit, czyli prawosławną pustelnię Świętych Antoniego i Teodozjusza Pieczerskich. Pogoda się trochę popsuła i ze świecącego słońca niewiele zostało. Droga dojazdowa na miejsce nie była najlepsza, bo rzeka Narew przelewała się przez nią tworząc w głowie myśli, że możemy się do niej wtoczyć samochodem. Jakoś przejechaliśmy i stanęliśmy przed bramą wejściową. Tam na samym początku rzuciła się w oczy kartka z informacją, że zakaz fotografowania i nagrywania bez zgody opiekujących się tym miejscem. Czyli zaczyna się robić ciekawie. Ogólnie to jesteśmy prawie na końcu świata, bo w zasięgu wzroku są tylko drzewa i woda.

Weszliśmy do środka i powoli pokierowaliśmy się w stronę Cerkwi Opieki Matki Bożej. Tam spotkaliśmy siostrę, która opiekuje się przybytkiem, ponieważ 22 listopada 2018 zmarł założyciel, gospodarz i jedyny mieszkaniec skitu, ojciec Gabriel, który został tu pochowany. Po jego śmierci skit pozostał niezamieszkały, aż do kwietnia. Przed kilkunastoma dniami do opieki nad Skitem oraz służby delegowany został ks. Ihumen mgr Sofroniusz (Wilenta).

Miła siostra oprowadziła nas po obiekcie, opowiedziała wiele ciekawych rzeczy o tym miejscu, zaprosiła na herbatkę oraz weszliśmy do środka cerkwi. Zdjęcia oczywiście też pozwoliła robić. Bardzo ciepło nas przyjęła i zapomnieliśmy o początkowych obawach związanych z tym miejscem.

Kraina Otwartych Okiennic

Ostatnim punktem dnia jest Kraina Otwartych Okiennic, czyli 3 wsie: Trześcianka, Soce i Puchły, gdzie możemy obejrzeć bogato dekorowane i malowane jaskrawymi kolorami okiennice, narożniki, wiatrownice, a także elewacje i szczyty. Najbardziej znana jest Trześcianka, jednak warto odwiedzić również dwie pozostałe, mimo, że droga do nich nie jest pierwszej jakości. Kraina Otwartych Okiennic to unikatowe miejsce na mapie Polski. Ornametyka nawiązuje do zdobnictwa stosowanego w rosyjskim budownictwie ludowym. Ludność białoruskiego pochodzenia zamieszkujące te tereny kultywuje swój folklor. Będąc tam warto obejrzeć również cerkwie, które wyróżniają się kolorami. Kilka minut dalej jest wioska Ciełuszki i jeszcze kilka innych, na które także warto zwrócić uwagę.