XVII Złaz Turystyczny na Mogielicy

30 sierpnia w niedzielę odbył się XVII Złaz Turystyczny na Mogielicy, czyli na najwyższym szczycie Beskidu Wyspowego. Razem z Angeliką postanowiliśmy wybrać się na ten zlot i zdobyć wzniesienie po raz szósty. Wędrowaliśmy od strony Przełęczy Słopnickiej z parkingu Wyrębiska Zalesiańskie. Odkryliśmy to podejście w tamtym miesiącu i według nas jest to najłatwiejszy sposób dotarcia pod wieżę widokową.

Wędrówka miała rozpocząć się około godziny 9:00 przy szkole podstawowej w Słopnicach Górnych. Po raz pierwszy prowadziła nowo utworzoną ścieżką historyczno-edukacyjną 1. Pułku Strzelców Podhalańskich AK im. kpt. Juliana Krzewickiego. My rozpoczęliśmy nieco wyżej, można powiedzieć w połowie ścieżki. Dziesiątki turystów wędrowały samemu zielonym szlakiem. Jak dojechaliśmy o 8:50 to na głównym parkingu nie było już miejsca, a co chwilę nadjeżdżały kolejne samochody.

Parking Wyrębiska

Organizatorzy złazu niestety nie zadbali o miejsca parkingowe i kogoś kto mógłby wskazać miejsca gdzie można bezpiecznie zaparkować. My szybko nawróciliśmy się i kilkaset metrów wcześniej znaleźliśmy idealne miejsce na postój. Nie do uwierzenia była ta ilość samochodów. Droga była wąska, wszyscy chcieli gdzieś stanąć. Tworzył się korek, nie można było zawrócić. Wszyscy byli zdenerwowani i niecenzuralne słowa leciały zza szyby. Z parkingu rozciągały się wspaniałe widoki w kierunku Tatr, które tego dnia było bardzo ładnie widać.

Widoki z parkingu

Ruszyliśmy na trasę. W międzyczasie dogonili nas turyści z Tarnowa, którym na parkingu zrobiliśmy trochę miejsca. Dobrze się rozmawiało, więc wędrowaliśmy z nimi do samej góry. Szlak wcale nie był wymagający. Bez wątpienie będzie to nasze ulubione wejście na Mogielicę. Niestety drogi w tym rejonie są strasznie rozjeżdżone, bo stworzone zostały trasy narciarskie. Widać, że takie same jak te na Lubań w Gorcach. Tam niby tworzone są szerokie na kilka metrów ścieżki dla rowerzystów.

Droga na Mogielicę

Ogólnie to bardzo lubimy odwiedzać Mogielicę. Szczyt ma w sobie to coś. Może dlatego, że mamy fajne wspomnienia z noclegu i wschodu słońca na wieży widokowej. Szliśmy tak około godziny. Obok nas maszerowali inni turyści.

Mogielica (1171 m n.p.m.)

Dotarliśmy na Mogielicę i znaleźliśmy sobie miejsce do odpoczynku. Gromadzili się już tam inni turyści dochodzący z różnych stron. Usiedliśmy na pniakach drzew i popijaliśmy mineralną. Turyści z Tarnowa opuścili nas i poszli na Polanę Stumorgową na polową Mszę Świętą. My nie musieliśmy iść, bo rano byliśmy u siebie.

Tabliczka

Wieża widokowa była bardzo oblegana, jednak znaleźliśmy lukę, żeby się tam dostać.

Po kilkunastu minutach zeszliśmy z wieży i udaliśmy się w stronę polany, na której trwała już Msza. Usiedliśmy na chwilę na kazaniu, oglądając przepiękne widoki. Po Mszy Świętej zaczęły się różne zabawy, konkursy czy śpiewy. Można było coś zjeść, porozmawiać z innymi, pośmiać się.

Polana Stumorgowa
Mogielica od Polany Stumorgowej

Na końcu polany odbiliśmy w lewo na drogę bez szlaku. Staraliśmy się dojść do trasy narciarskiej. Udało się i wędrowaliśmy nią już do końca. Co chwilę mijały nas samochody z turystami starszymi, którzy mogli mieć problem z dotarciem na szczyt i z takimi, którym się najbardziej w świecie nie chciało iść.

Trasa narciarska

Około 14 dotarliśmy na parking. Ludzie już schodzili ze szczytu i opuszczali Beskid Wyspowy. Spotkaliśmy jeszcze naszych nowych znajomych, którzy akurat się przebierali. Dali nam pamiątkowe odznaki, bo u góry dostali więcej, a dla nas niestety już nie starczyło, tak więc jeszcze raz bardzo dziękujemy i pozdrawiamy :).

Wyrębiska Zalesiańskie Szlak zielony Mogielica (1170 m n.p.m.) – Wyrębiska Zalesiańskie