Beskid Żywiecki: XX Jubileuszowe „Wędrówki Familijne z KTG” – Pilsko 1557m

Niedawno debiutowaliśmy na tatrzańskich szlakach, a 7 lipca pojechaliśmy po raz pierwszy na wycieczkę organizowaną przez PTTK „Beskid” w Nowym Sączu. Wyjazd na drugi co do wielkości szczyt Beskidu Żywieckiego – Pilsko, zorganizowany został przez Komisję Turystyki Górskiej w ramach familijnego wędrowania.

Wczesnym rankiem, kilka minut po 6 wyjechaliśmy z parkingu na ulicy Morawskiego w Nowym Sączu w kierunku miejscowości Korbielów, położonej już w województwie śląskim. Czekała nas prawie trzygodzinna podróż, ale w miłym towarzystwie czas leci szybciej. Przewodnik prowadzący naszą wycieczkę umilał nam czas opowiadając różne ciekawostki. Na Wędrówkach Familijnych, jak sama nazwa wskazuje, nie może zabraknąć rodzin z dziećmi. Najmłodszym przedstawicielem naszej grupy był trzyletni Jasiu, który wytrwale wędrował i czasem zawstydzał swoich starszych kolegów i koleżanki, narzekających na zmęczenie.

Całą grupą liczącą 25 osób zameldowaliśmy się na parkingu w miejscowości Korbielów kilkanaście minut po godzinie 9. Po kilku chwilach przeznaczonych na przygotowanie, wyciągnięcie kijków i rozłożeniu mapy ruszyliśmy na żółty szlak. Biegł on początkowo po asfalcie, lecz po 10 minutach był pierwszy znak, oznaczający skręt w lewo i zamieniliśmy beton na leśną o wiele bardziej przyjemniejszą ścieżkę.

Dróżka, którą szliśmy była wąska, więc należało maszerować jeden za drugim. Oczywiście na szlaku nie może być łatwo i przeszkody muszą być. Tym razem wystąpiła kładka zrobiona z dwóch desek przez, którą trzeba było przejść nad potokiem.

Nawet nie zauważyliśmy, kiedy czas tak szybko zleciał. Szliśmy na samym początku wraz z przewodnikiem i kilkoma innymi uczestnikami wycieczki. Reszta została z tyłu. Jak słusznie zauważyliśmy, kto idzie szybciej ma dłuższą przerwę na odpoczynek, czekając na innych. Po godzinie spędzonej na szlaku, nastał czas na odpoczynek i łyknięcie kilku kropel wody, a także zrobieniu kilku zdjęć. Oczywiście czekało nas podejście, nie tak łatwe do pokonania, ale nie daliśmy za wygraną i wspinaliśmy się coraz wyżej.

Zawędrowaliśmy do przyłączenia się szlaku zielonego, który prowadzi również z Korbielowa tylko, że pod kolejką. Szlakowskaz poinformował nas, że jeszcze 0.45h do Schroniska na Hali Miziowej (1330 m n.p.m.).

Udając się w stronę schroniska spotykaliśmy wielu turystów, którzy podążali w tym samym kierunku. W południe całą grupą dotarliśmy do schroniska.

Jedni udali się na mszę, inni poszli coś zamówić do jedzenia, my przeznaczyliśmy czas na podbicie pieczątek i wykonaniu kilku zdjęć.

Angelika dodatkowo postanowiła uzupełnić swoją książeczkę.

Widoczność była słaba i Babia Góra lekko ukazywała swoje oblicze.

Po godzinie odpoczynku ruszyliśmy dalej na Górę Pięciu Kopców, przez wielu uważanych za Pilsko właściwe. Można tam się dostać czarnym lub żółtym szlakiem.

Podzieliliśmy się na dwie grupy. Kilka osób zdecydowało się pójść szlakiem czarnym, a reszta razem z nami ruszyła za znakami żółtymi. Po około 30 minutach zdobyliśmy niższy wierzchołek Pilska (1543m.).

Tutaj czekaliśmy chwilę na to, żeby wszyscy dotarli i aby udać się na szczyt, który leży po słowackiej stronie i mierzy 1557 m n.p.m. Widoczność od pobytu w schronisku się nie zmieniła. Musieliśmy się cieszyć tym co widzieliśmy, ale trzeba szczerze stwierdzić, że pogoda nam dopisała.

Pilsko jest chętnie odwiedzane, dlatego i tym razem było sporo turystów. Przebiega tutaj granica polsko-słowacka oraz Wielki Europejski Dział Wodny, oddzielający zlewnię Morza Bałtyckiego od Morza Czarnego. Będąc kilka dni temu w Tatrach, to z Giewontu podziwialiśmy wzniesienia Beskidu Żywieckiego: Babią Górę i Pilsko.

Nasza wyprawa się trochę przedłużyła, zrobiliśmy jeszcze grupowe zdjęcie i mogliśmy ruszać dalej. Tym razem szlakiem niebieskim na Przełęcz Glinne. Przewodnik pokazał nam Jezioro Orawskie, zwane też Morzem Orawskim.

Szlak niebieski jest dość wymagający szczególnie, gdy trzeba walczyć z mokrymi kamieniami. Walory widokowe szlak posiada tylko w górnych partiach. Gdy schodzimy coraz niżej to znajdujemy się w lesie i trasa prowadzi jeszcze około 90 minut.

Po wielu przygodach przed godziną 17, dotarliśmy do czekającego na przełęczy autokaru.

Teraz już tylko czekała nas długa podróż do Nowego Sącza, gdzie tego dnia, miasto żyło jeszcze bardziej niż zwykle, ponieważ odbywały się  Imieniny Miasta.

Bardzo dziękujemy za wspólne wirtualne wędrowanie. Dla zainteresowanych mamy graficzne przedstawienie naszej trasy. Więcej zdjęć znajdziecie w poniższej galerii. Serdecznie zachęcamy do odwiedzin naszych stron na Facebooku, TwitterzeGoogle+, a także do powracania na www.mynaszlaku.pl. Komentujcie, polecajcie znajomym. Może akurat ktoś się tutaj wybierze.

Korbielów – Schronisko PTTK na Hali Miziowej – Góra Pięciu Kopców – Pilsko – Góra Pięciu Kopców – Przełęcz Glinne

Czasy przejść
Korbielów – Schronisko PTTK na Hali Miziowej 2 godziny 20 minut / szlak żółty
Schronisko PTTK na Hali Miziowej – Góra Pięciu Kopców 30 minut / szlak żółty
Góra Pięciu Kopców – Pilsko 10 minut / szlak zielony
Pilsko – Góra Pięciu Kopców 10 minut / szlak zielony
Góra Pięciu Kopców – Przełęcz Glinne 1 godzina 30 minut / szlak niebieski i czerwony

Punkty do książeczki GOT PTTK
* Korbielów – Schronisko PTTK na Hali Miziowej 13 punktów
* Schronisko PTTK na Hali Miziowej – Pilsko 4 punkty
* Pilsko – Przełęcz Glinne 6 punktów

Dodatkowe informacje
* Dojazd do Korbielowa – 2 godziny 50 minut
* Rozpoczęcie podróży 9:20
* Długość trasy – 11 km
– Suma podejść – 910 m
– Suma zejść – 730 m
* Wyjazd z Korbielowa – 16:45

3 thoughts on “Beskid Żywiecki: XX Jubileuszowe „Wędrówki Familijne z KTG” – Pilsko 1557m

1. Witam, dziękuję za uczestnictwo w wycieczce i zaprezentowANIE JEJ W „SĄDECZANINIE” .

Zapraszam na nasze wycieczki.

Ps. w dodatkowych informacjach wkradły się dwa błędy.