Beskid Sądecki: Z Jaworek na Ruski Wierch, szlakiem, którego nie znaliśmy

Z Jaworek na Ruski Wierch, szlakiem, którego nie znaliśmy

Kontynuujemy naszą pienińską podróż po porannym wschodzie słońca na Wysokim Wierchu i Mszy Świętej w kościele św. Jana Chrzciciela w Jaworkach. Wyruszamy po godzinie 10:15 na czerwony szlak, który rozpoczyna się w centrum miejscowości, obok popularnej karczmy i idzie do Piwnicznej-Zdroju przez Obidzę.

Wybieramy czerwony szlak na Przełęcz Gromadzką

Kierujemy się w stronę Rezerwatu Biała Woda, do którego wchodzić teraz nie będziemy. Przez 20 minut idziemy asfaltem mijając stadninę koni „Rajd”, klub muzyczny „Muzyczna Owczarnia” i różne gospodarstwa. Mogliśmy oczywiście dojechać przed prawie sam rezerwat na prywatny parking, ale chcieliśmy zaoszczędzić na postoju. Zawsze to dycha w kieszeni :).

Parking przez Rezerwatem Biała Woda / 2 złote za godzinę samochody osobowe

Stajemy przed kasą biletową, która w październiku już jest zamknięta. Żółty szlak idzie na Przełęcz Rozdziela, gdzie Pieniny graniczą z Beskidem Sądeckim. My skręcamy w lewo, tuż obok skały i zmierzamy na Ruski Wierch. Już na początku mijamy okazałą skałę bazaltową.

Skała bazaltowa

Wydaje się, że podejście przysporzy nam wiele trudności, jednak nie jest, aż tak męczące. Zostawiamy za sobą przepiękne widoki na szlak graniczy z Wysoką, Durbaszką, Wysokim Wierchem i Palenicą na czele. Nad nimi wyłaniają się spod chmur ogromne Tatry. Jest piękna pogoda, wieje lekki wiaterek i jest ciepło.

Widoki na Pieniny
Za Angeliką są Trzy Korony 🙂
My idziemy przed siebie
Za nami słyszymy turystów na konikach

Na ogromnej polanie mijają nas turyści na konikach, prawdopodobnie ze wcześniej wspomnianej stadniny. Wchodzimy do lasu i przecinamy drogę rowerową. Zdobywamy szczyty Flader, Jasielnik, Pokrywisko i Ruski Wierch, którego mijamy obok. Ruski Wierch należy do Korony Ziemi Sądeckiej. Po drodze zatrzymujemy się na przyjemnej polance, na której jest już chyba ze 20 osób i kapitalne widoki.

Widok na Trzy Korony
Tatry
I tutaj też 🙂

Po około dwóch godzinach znaleźliśmy się przy szlaku niebieskim, który skręcał na Radziejową, i którym szliśmy już chyba z 5 razy od strony Obidzy. Przeszliśmy przez Polanę Litawcową i na Przełęczy Obidza, aż zaniemówiliśmy gdy zobaczyliśmy tylu ludzi. Nie sądziliśmy, że na szlakach Beskidu Sądeckiego spotkamy kiedyś tyle osób.

Przełęcz Obidza
Tatry z Przełęczy Obidza

Dalej na Przełęczy Gromadzkiej skręciliśmy na niebieski szlak w stronę Przełęczy Rozdziela i Wysokiej. Cały czas szliśmy przez las. Na trasie zrobiło się błoto. Prowadziły nas także słupki graniczne. Czasami postawiliśmy stopy na przyjemnej polance. Na drzewach widać było już oznaki jesieni.

Niebieski szlak na Wysoką

Dotarliśmy na Przełęcz Rozdziela, na której pasły się krowy. Z różnych stron docierali kolejni turyści. Było ich trochę. Większość z nich wychodziła sobie z Białej Wody i wracała na dół. To idealna alternatywa dla dłuższego wędrowania.

Na Przełęczy Rozdziela
Widok na Trzy Korony, Lubań 🙂

Schodzimy żółtym szlakiem na dół do doliny. Przekraczamy co jakiś czas potok Biała Woda. Przechodzimy po różnych mostkach i ułatwieniach dla turystów. Nie brakuje w rezerwacie rodzin z małymi dziećmi, które cieszą się, że tutaj przyszły. Wędrujemy tamtędy przez około 15 minut. Później opuszczamy to urokliwe miejsce i docieramy tutaj, gdzie przedtem skręciliśmy z czerwonym szlakiem. Wracamy do samochodu przez jakieś 20 minut. Przy wyjeździe ze Szczawnicy trafiamy na wypadek. Okazuje się, że autobus potrącił rowerzystę, który wjechał mu przed maskę. Straciliśmy około 40 minut zanim opuściliśmy Pieniny. Na koniec serdecznie zapraszamy na naszą stronę na Facebooku. – > mynaszlaku.pl

Jaworki (572 m n.p.m.) Szlak czerwony Obidza (928 m n.p.m.) Szlak niebieski Przełęcz Rozdziela (845 m n.p.m.) szlak Jaworki (572 m n.p.m.) – > MAPA