Z Rabki-Zdroju przez Świńską Górę na Maciejową

Maciejowa19.12.2015

Nie ma pracy, nie ma studiów. Te dwie informacje zapowiadają naprawdę górski weekend, gdzieś na okolicznych szlakach. Na początek przychodzi najtrudniejsze pytanie – gdzie jechać?. Okazuje się, że w wielu miejscach już byliśmy i trzeba wybrać coś ciekawego. Szukamy takich szlaków, którymi jeszcze nie wędrowaliśmy. Wychodzi na to, że wybierzemy się w Gorce w okolice Rabki-Zdroju.

W drodze na miejsce obserwujemy zmiany pogody. Czasem słońce, czasem mgły. Prognozy mówią, że powinny być dobre warunki do wędrówki. Dojeżdżamy na miejsce do dzielnicy Nowy Świat poza centrum miasta. Szukamy odpowiedniego miejsca do parkingu. Zatrzymujemy się na szlaku żółtym między Parkiem Zdrojowym, a komisariatem policji. Od razu wchodzimy na szlak i kierujemy się po asfalcie.

Dochodzimy do drogi głównej Rabka-Zdrój – Rdzawka

Dochodzimy chodnikiem do drogi głównej na trasie Rabka-Zdrój – Rdzawka. Skręcamy w lewo i po około 200 metrów na moście odbijamy w prawo. Uchodzimy kawałek węższym odcinkiem i widzimy parking, na którym również mogliśmy zostawić samochód. Przysiółek tutaj nosi nazwę Zborkówka. Po lewej stronie na górce, znajduje się leśniczówka.

Parking w przysiółku Zborkówka

Przebiega tędy ścieżka edukacyjno-rekreacyjna „UROCZYSKO – KRZYWOŃ”, której celem jest przejście przez 8 zaznaczonych przystanków. Wędrówka nią zajmie turyście do dwóch godzin. Idziemy z nią kawałek, a potem zmierza ona w kierunku szczytu Krzywoń (627 m n.p.m.). Powoli zdobywamy wysokość. Maszerujemy gęstym lasem nie mając żadnych widoków. Przekraczamy mały mostek i szeroką drogę odchodzącą w prawo. Uchodzimy może dwa kilometry i stajemy na pierwszej polance. Widoczna z niej jest przede wszystkim Maciejowa, czyli miejsce, do którego zamierzamy dojść.

Znowu wchodzimy do lasu i mijamy kilka kopczyków z kamieni. Żadnych szczytów one raczej nie oznaczają, bo na mapie nie są one określone. Teren robi się łagodniejszy, a my przysiadamy na powalonym drzewie, żeby zjeść śniadanie. Chleb, biały serek, pomidor i herbatka to nasz nowy zestaw na górskie wyprawy:). Po kilku minutach ruszamy dalej i spotkamy stado owiec wraz z prowadzącym je bacą.

Na szlaku

Po lewej stronie rozciąga się grzbiet szczytu Piątkowa (715 m n.p.m.), a po prawej zaczynają się gospodarstwa miejscowości Chabówka. Przebiega tędy również droga numer 47 z Chabówki do Klikuszowej. Szlak żółty, z którym do tej pory szliśmy skręca w prawo i zmierza na szczyt Rabska Góra (783 m n.p.m.). My wchodzimy na szlak zielony, który właśnie tutaj się zaczyna. Odbijamy w lewo i idziemy chwilę z ekranami akustycznymi.

Szlak zielony
Szczyt Piątkowa (715 m n.p.m.)
Droga numer 47 i Babia Góra w tle
Idziemy bokiem

Hałaśliwą drogę mijamy bokiem i widzimy w oddali Beskid Żywiecki z Babią Górą (1725 m n.p.m.) i Policą (1369 m n.p.m.). Bliżej zauważamy wcześniej wspomnianą Rabską Górę (783 m n.p.m.), a dodatkowo Świńską Górę (754 m n.p.m.), Kulakowy Wierch (840 m n.m.) czy pasmo Turbacza. Kierujemy się prosto w stronę Rdzawki.

Szlak zielony do Rdzawki
Tutaj w prawo
Rdzawka
Kościół w Rdzawce

Schodzimy do centrum miejscowości i od razu zauważamy dwie tabliczki, które wskazują drogę. Skręcamy w prawo i idziemy w stronę kościoła. Po minięciu domu rekolekcyjnego „Wiktoria”, przy parkingu skręcamy w lewo i przez wąski mostek pokonujemy Kubanowski Potok.

Kierunek Maciejowa
Rdzawka
Dom rekolekcyjny „Wiktoria”

Chwilę trasa prowadzi nas asfaltem, a później już wchodzimy na przyjemną polną ścieżkę ze wspaniałymi widokami. Najbardziej rzuca się w oczy Babia Góra (1725 m n.p.m.), która góruje nad okolicznymi wzniesieniami. Po drodze napotykamy na miejsce odpoczynku, czyli drewniane ławki i starą wersalkę:). Tym sposobem docieramy pod Świńską Górę (754 m n.p.m.). Tuż pod nią odbijamy prostopadle w lewo i schodzimy do wioski Ponice.

Na Świńską Górę
Droga na Świńską Górę
Widok na Stare Wierchy
Mynaszlaku 🙂

Stajemy na drodze głównej i idziemy już bezpośrednio do Bacówki PTTK na Maciejowej. Długi czas wędrujemy polanami. Mijają nas quadowcy zjeżdżający w dół. Przystajemy przy studni i tam siadamy, żeby zjeść drugie śniadanie.

Ponice – Maciejowa

Trawersujemy zbocza Sołtysiego Turbacza (809 m n.p.m.) i przechodzimy przez Las Pański wprost na Maciejową. Najbliższe otoczenie schroniska wita nas błotem.

Na trasie
Przed schroniskiem
Przy bacówce

Wchodzimy na chwilę do środka i jemy „obiad”, jeśli kanapki można nazwać obiadem. Jest tutaj kilka osób. Siadamy w korytarzu. Jesteśmy tutaj kolejny raz i zawsze miło wspominamy Maciejową. Dochodząc tutaj pokonaliśmy już wszystkie podejścia na trasie. Teraz czeka nas już tylko zejście w stronę Rabki-Zdroju.

Schronisko na Maciejowej
Widok na Beskid Wyspowy
Tatry z Maciejowej
Pobliskie pola

Mijamy szczyt Maciejowa (815 m n.p.m.), wyciąg narciarski Maciejowa-Ski i dość sporo turystów, którzy zmierzają w kierunku schroniska. Na trasie spotykamy tajemniczy kamień z napisem:

Obelisk na trasie
Burzanowi
z ” Sonetów krymskich wybrałem imię
z ostrokrzewu
szlachectwo krwi dumny tyle
że mógłbym być twoim ordynansem
w grzywie wiatr
wedle praw które szanuje wiatr
wedle praw które szanują zwierzęta
bez słowa skargi
padłeś
wklejony w poświatę gór
ze stepów koń
oddany ziemi
nie zetniesz traw galopem
bez rytu w śniegu
pozostanie białe poleBurzancichy w koronie śmierci
kantar nad martwym okiem
smagania wichrów i upadki groźne
nocne pijanie
krew stygnąca na całunie gwiazdexuitus est

owies ściskam w dłonie
gdy na niego patrzę
słyszę tętent
rosi się podkowa srebrem

CMNK – lipiec 2012

Szlak czerwony Maciejowa – Rabka-Zdrój

Przechodzimy teraz przez przepiękne gorczańskie polany delektując się widokami. Słońce zbliża się już do zachodu. Niedługo zrobi się ciemno, a my musimy dotrzeć jeszcze do samochodu.

Pełen wypas 🙂

Schodzimy do Rabki i przechodzimy przez miejski park. Szukamy drogi do auta. Po 10 minutach jesteśmy już na miejscu. Zadowoleni, że przeszliśmy 20-kilometrową trasę jedziemy do miejsca noclegowego, które zarezerwowaliśmy dzień wcześniej. Tutaj możemy polecić Willę Arkadia na ulicy Traczykówka 31. Fajne ceny, bo 70 złotych za pokój, a w nim TV, Internet, piękna łazienka, kuchnia z lodówką. Na korytarzu piłkarzyki i stół do tenisa stołowego. Serdecznie polecamy i dziękujemy za gościnę. Więcej zdjęć znajdziecie w poniższej galerii. Serdecznie zachęcamy do odwiedzin naszych stron na Facebooku, Twitterze i Google+ i do powracania na www.mynaszlaku.pl.

Rabka-Zdrój (481 m n.p.m.) szlak Rokiciny Podhalańskie (670 m n.p.m.) Szlak zielony Schronisko PTTK na Maciejowej (853 m n.p.m.) Szlak czerwony Rabka-Zdrój (481 m n.p.m.)