Z Ustronia na Orłową i Równicę w Beskidzie Śląskim

Równica

Przyjechaliśmy w Beskid Śląski nieco spóźnieni z powodu wypadku w okolicach Suchej Beskidzkiej i około godzinnego stania w korku. Tak więc zamiast być na miejscu na godzinę 7 to byliśmy po 8. Zmieniło to nasze plany i przebieg wycieczki. Miały być Szyndzielnia, Klimczok i Błatnia, a były Orłowa i Równica – idealna trasa, żeby się rozgrzać. Podczas drogi przemyśleliśmy trasę i punktem startowym miał być Ustroń Polana.

Zaparkowaliśmy w bezpiecznym miejscu, obok garaży i małego skrzyżowania przy szlaku czerwonym na Równicę. Ruszyliśmy na szlak koloru zielonego. Najpierw kilometr po asfalcie, aż do ostatniego domu. Później czekało na nas maszerowanie po łące. Miało być brzydko i pochmurnie, a było ciepło i słonecznie. Nie chciało nam się wyciągać z początku aparatu, a szkoda, bo uwiecznilibyśmy pięknie prezentującą się Wielką Czantorię (995 m). Ujrzeliśmy ją ponownie przed Przełęczą Beskidek.

Wielka Czantoria po prawej

Na Przełęczy Beskidek byliśmy po ponad godzinie marszu. Odbiliśmy w prawo w kierunku Orłowej (813 m). Byliśmy w tych okolicach po raz pierwszy. Jakoś zawsze było nam nie po drodze. Na północno-wschodnich zboczach Orłowej (813 m) znajdują się pozostałości partyzanckiego „bunkra” z czasów II wojny światowej, zwanego „bunkrem w Grapach”. Pod najwyższym punktem wzniesienia istnieje prywatne schronisko górskie – Chata na Orłowej. Jak byliśmy to było zamknięte, chociaż gdzieś czytałem, że jest ono niedostępne już od jakiegoś czasu.

Na Orłowej

Zrobiliśmy sobie dłuższą przerwę. Była to jedna z nielicznych wycieczek, na których nie trzeba było się spieszyć, żeby zdążyć przed zmierzchem, ponieważ trasa liczyła około 13 kilometrów. Po około godzinnym odpoczynku ruszyliśmy w dalszą drogę. Najpierw powrót na Przełęcz Beskidek, a potem niebieskim szlakiem na Równicę (884 m). Przed szczytem dołączył do nas szlak zielony z Brennej. Oba szlaki powędrowały do schroniska, a my leśną ścieżką udaliśmy się na najwyższy punkt. Wiele osób docierając do schroniska myśli, że są na Równicy (884 m). Jednak szczyt jest jakieś 300 metrów wyżej, na żółtym szlaku.

Tak jak pisał znajomy Mateusz Orantek na swoim blogu Szlakami n.p.m. większość ludzi kończy swoją wycieczkę przy schronisku i karczmach, a na Równicy (884 m) karcz i atrakcji jest niemało.

Właściwy szczyt
Widoki ze szczytu

Równie ciekawe widoki mamy idąc w kierunku schroniska szlakiem żółtym.

Na szlaku żółtym z Równicy

W tej bardziej popularnej części Równicy (884 m) jest raj dla „prawdziwych turystów”. Schronisko PTTK, karczmy, tor saneczkowy, liny, możliwość strzelania z łuku i wszystko inne czego dusza zapragnie. To wszystko obok parkingu znajdującego się w centralnym miejscu i oczywiście jest on płatny cały rok.

Schronisko PTTK Równica
Równica

Kto chce zaoszczędzić, ten może wybrać się w godziną podróż czerwonym szlakiem i to po asfalcie. Tak właśnie schodziliśmy odcinkiem Głównego Szlaku Beskidzkiego. Była to najmniej atrakcyjna część tej wycieczki.

Do miejsca noclegowego jechaliśmy do Wisły. Pokój okazał się bardzo przytulny, a właściciele bardzo mili. Kwatera „Nad Strumykiem” oferuje pokoje z łazienką, TV i Internetem. Dodatkowo jest kuchnia z pełnym wyposażeniem, piłkarzyki do gry i parking. Wielu osobom może się nie spodobać ze względu na lokalizację, ponieważ znajduje się on poza centrum na ulicy Gahura 15, jednak dla turystów z samochodem bardzo polecamy. Również cena nie odstrasza – nam wyniosło po 35 złotych od osoby za dobę.

Mapka poglądowa

Ustroń - Orłowa - Równica - Ustroń
Ustroń – Orłowa – Równica – Ustroń

Punkty do książeczki GOT PTTK – 18 punktów
Ustroń Polana – Orłowa 8 punktów
Orłowa – Schr. PTTK Równica 6 punktów