Z Wysowej na Kozie Żebro w Beskidzie Niskim

Niedzielne przedpołudnie – 18 stycznia spędziliśmy w Beskidzie Niskim w rejonie Wysowej-Zdroju. Wyszliśmy zielonym szlakiem na Kozie Żebro, spotkaliśmy kilka osób i zobaczyliśmy tropy i siedliska beskidzkich zwierząt. Pogoda niestety nie zachęcała do górskich wędrówek, ale chociaż był śnieg.

To była bardzo krótka wycieczka. Taka, żeby przespacerować się przed obiadem. Dojechaliśmy do Wysowej-Zdroju po godzinie 7. Wysowa to uzdrowisko w południowej części polskiego Beskidu Niskiego, tuż przy granicy ze Słowacją. Miejscowość otaczają Góry Hańczowskie ze szczytami: Ostry Wierch, Cigielka, Jawor, Czarny Dział, Kozie Żebro, Wysota i Jaworzynka. Słynie ona z dużej ilości domów wypoczynkowych i sanatoriów. Od Wysowej można dojść na najwyższy szczyt Beskidu Niskiego – Busov, leżący już po stronie słowackiej. Mierzy on 1002 metry, a jak wiemy najwyższym wzniesieniem u nas jest Lackowa, mierząca 997 metrów.

Zaczynamy od wizyty w kościele parafialnym na Mszy Świętej o godzinie 8. Tuż po niej jedziemy do Doliny Łopacińskiego – pod Kozie Żebro. Znajduje się tam dość obszerny parking, jednak tym razem leży tam sporo śniegu i nie jest on odśnieżony. Postanawiamy zostawić samochód na poboczu, bo widzimy, że już ktoś tutaj stoi. Jest to tuż przed szlabanem.

Tutaj parkujemy

Nasz szlak zielony prowadzi z samego centrum Wysowej, jednak my chcemy sobie oszczędzić maszerowania po betonie. Chcemy też zrobić pętlę – zobaczymy później czy coś z tego wyjdzie. Wchodzimy na szlak i od razu skręcamy w prawo. Śladów jest sporo, dlatego jesteśmy trochę zdziwieni. Trasa prowadzi cały czas pod górę, lecz nie jest to straszne podejście. Tuż przed szczytem siadamy na powalonym drzewie, a po chwili mija nas samotnie wędrujący turysta. Chwilę rozmawiamy o sytuacji na szlaku i rusza dalej, a my po łyku wody wracamy na trasę. Docieramy wreszcie na Kozie Żebro. Szczyt mierzy 847 metrów i jest cały zalesiony.

Kozie Żebro

Przez szczyt prowadzi Główny Szlak Beskidzki. Można powiedzieć, że jest to jest początek/koniec wędrówki w Beskidzie Niskim. Jedni wędrowcy GSB dziękują, że już wychodzą z tego pasma, a jedni cieszą się, że będą mieć ciszę i spokój. Najwyższy punkt wzniesienia to chyba jednak nie tabliczki, a kamienie ułożone kilka metrów dalej.

Najwyższy punkt

Można tutaj dotrzeć jeszcze od strony Regietowa i Hańczowej i miejscowości Skwirtne. Po krótkim postoju ruszyliśmy dalej. Postanowiliśmy zejść czerwonym szlakiem w stronę Hańczowej, a tam po dojściu ścieżki rowerowej – wrócić nią na parking. Schodziło się dość szybko, chociaż było bardzo ślisko. Nie doszliśmy jeszcze do wspomnianej drogi, gdy skręciliśmy w lewo. Wędrowaliśmy na przełaj w docelowym kierunku. Spotkaliśmy bardzo dużo śladów zwierzyny, ale niestety żadnego przedstawiciela nie zobaczyliśmy. Doszliśmy wreszcie do tej drogi. Prowadzi tutaj ścieżka rowerowa i bodajże ścieżka narciarska. Trzeba przyznać, że tereny Wysowej idealnie się do tego nadają.

Ścieżka

Po około 3 godzinach zakończyliśmy naszą niedzielną wycieczkę. Był to przyjemny spacer i to w śniegu. U nas przy domu już tyle go nie było – w ogóle go nie było.

Mapka poglądowa

Szlak na Kozie Żebro

Punkty do książeczki GOT PTTK – 11 punktów / Grupa górska BW.02
Wysowa-Zdrój – Kozie Żebro 6 punktów
Kozie Żebro – Wysowa Zdrój 5 punktów