Z Żegiestowa na szczyt Pusta Wielka i do Bacówki nad Wierchomlą

Z jesienią, przywitaliśmy się dwa lata temu na Drodze Pienińskiej. W roku 2012 zobaczyliśmy ją z Mogielicy i Ćwilina, zaś tego roku z Bacówki nad Wierchomlą.

Mapka poglądowa

Z domu Angeliki wyruszyliśmy o godzinie 5:00 w trasę o długości 60 km, do uzdrowiskowej wsi Żegiestów-Zdrój. Wędrówkę rozpoczęliśmy chwilę po 6 i udaliśmy się czarnym szlakiem na szczyt. Samochód bezpiecznie można zostawić na parkingu obok zabytkowej cerkwi.

Oznaczenia tego szlaku wydają się nowe. Trzeba jednak uważać, bo trasa jest kręta i czasem łatwo nie zauważyć, kiedy szlak zmienił bieg, zwłaszcza jak się trafi na deszczową porę, tak jak my. Dzień wcześniej popadał deszcz i zrobiło się błoto na większej części trasy. Aby tego było mało, to trzeba było się jeszcze dodatkowo uporać z gałęziami, które leżały po ścince drzew. Szlak na ogół jest przyjemny na dłuższe spacery. Trwa około 3 godziny, więc jest to jedna z tych dłuższych tras Beskidu Sądeckiego, która nie jest wymagająca. Pod koniec szlaku na Pustę Wielką, kiedy wkroczymy już do Rezerwatu Wierchomla, to dochodzi ścieżka koloru czerwonego z Wierchomli Wielkiej.

Jednak jak się później okazało, warunki nie były takie złe, skoro na szczycie byliśmy chwilę po godzinie 9. Tak jak już kiedyś pisałem szczyt ten jest coraz bardziej zalesiony. Przy dobrej pogodzie można zobaczyć Tatry. Lecz za kilka lat będzie to niemożliwe, chyba,że zostanie wycięte kilka drzew. Tego dnia było duże zachmurzenie, więc widoku na Tatry nie mieliśmy. W tym miejscu byliśmy już drugi raz. O poprzedniej, jesiennej wędrówce w tę część Pasma Jaworzyny, można poczytać tutaj.

Zdobywając szczyt nie myśleliśmy, aby nasz wypad zakończyć. Udaliśmy się, więc niebieskim szlakiem do Bacówki nad Wierchomlą. Trasa po około trzydziestu minutach jest bardzo widokowa. To właśnie tutaj zobaczyliśmy pierwsze, w jesiennych barwach drzewa.

Po drodze minęliśmy kolejkę, która jednak nie miała tego dnia wiele pracy, ponieważ na krzesełkach nie było żadnych turystów. Na miejsce dotarliśmy o godzinie 10.45. Oczywiście nie obyło się, bez zdjęcia w tradycyjnym miejscu :).

W schronisku było kilkanaście osób. Jak na taką pogodę to nie spodziewaliśmy się, że tyle osób tam zastaniemy. Jedni zachwycali się jedzeniem, które zakupili w bacówce, a my cieszyliśmy się z nowej odznaki turystycznej. Gdzieś w chmurach, w oddali, rysowały się kontury Tatr. Po południu, na szlaku zaczął się większy ruch, lecz tylko do wspomnianej wcześniej kolejki. Tam też zatrzymaliśmy się i obserwowaliśmy jak psy pasterskie prowadzą wielkie stado owiec. Jeden z nich chyba polubił Angelikę, a zwłaszcza jej plecak. Nie wiadomo co tam wywąchał :).

Musieliśmy wrócić tą samą trasą, aż do rozejścia szlaków w stronę Żegiestowa. Trasa w dół jest bardzo stroma i biegnie cały czas przez las. Co jakiś czas, po lewej lub prawej stronie możemy oglądać wielkie głazy. Na jednym z nich, ktoś zamontował krzyż i położył zdjęcie Jana Pawła II. Po ostrym zejściu dotarliśmy do betonowej drogi i nią szliśmy, aż do głównej ulicy. Ostatnim etapem naszej podróży, był marsz asfaltem w kierunku cerkwi i samochodu. Trwało to może niespełna 20 minut.

Taką wycieczkę tak zwaną „pętlę” można polecić każdemu. Trasa nie trudna, spacerowa, dla rodzinnych wędrówek. W trakcie podróży, można przejechać się kolejką do Wierchomli, posiedzieć w schronisku i podziwiać piękne widoki Tatr. Bacówkę nad Wierchomlą bardzo lubimy i często tutaj wracamy.

Żegiestów – Pusta Wielka – Bacówka nad Wierchomlą – Rozejście szlaków pod Pustą Wielką – Żegiestów

Czasy przejść

Żegiestów – Pusta Wielka 3 godziny / szlak czarny
Pusta Wielka – Bacówka nad Wierchomlą 40 minut / szlak niebieski
Bacówka nad Wierchomlą – Rozejście szlaków pod Pustą Wielką 45 minut / szlak niebieski
Rozejście szlaków pod Pustą Wielką – Żegiestów 2 godziny 10 minut / szlak żółty

Punkty do książeczki GOT PTTK

* Żegiestów – Pusta Wielka 13 punktów
* Pusta Wielka – Bacówka nad Wierchomlą 5 punktów
* Bacówka nad Wierchomlą – Pusta Wielka 4 punkty
* Pusta Wielka – Żegiestów 6 punktów