Zachód słońca na Ćwilinie w ciepły marcowy dzień

17 marca zdecydowaliśmy się pojechać w Beskid Wyspowy na zachód słońca. Bardzo dobrym miejscem do obserwacji miał być Ćwilin – szczyt o odsłoniętym grzbiecie, z którego można zobaczyć wzniesienia na południu i na wschodzie. Na punkt startowy wybraliśmy Przełęcz Gruszowiec, z której na szczyt jest tylko kilkadziesiąt minut. Zapraszamy na relację z beskidzkiej wyspy.

Na przełęcz dojechaliśmy po godzinie 16:00. Mieliliśmy ponad godzinę, żeby dojść na szczyt. Na samym dole nie było śniegu, natomiast coraz wyżej przybywało go. Szlak niebieski był dobrze wydeptany. Szliśmy ponad godzinę, a na szczycie byliśmy kilka minut przed zachodem.

Droga na Ćwilin

Chwilę drogi z pełnymi widokami i dotarliśmy na Ćwilin (1072 m). Jest to drugi szczyt, co do wielkości w Beskidzie Wyspowym. Szczyt znajduje się na Polanie Michurowej. Jest to jedna z największych polan w tym paśmie. W dolnej części polany znajduje się źródełko wody i resztki kamiennego szałasu. W zachodniej, górnej części polany na drzewie jest drewniana figurka. Obok polowy ołtarz. Ustawiono go tutaj w 2000 roku z okazji obchodów Roku Milenijnego. Na szczycie znajdują się ławki i stół dla turystów. Długi i stromy stok południowy jest wykorzystywany przez paralotniarzy do startu.

Z polany podszczytowej pięknie widać łańcuch Tatr.

Tatry
Na Ćwilinie

Roztacza się z niej bardzo szeroka panorama widokowa. Od lewej strony widoczne są szczyty: Ostra, Cichoń, Mogielica, Krzystonów, Wielki Wierch, Lubań, Jasień, Gorc, Kobylica, Cyrkowa Góra, Marczakowa Skała i grzbiet Gorców od Kudłonia poprzez Turbacz i Obidowiec, aż po dolinę Raby. W dole, na południowej stronie widać Ostrą i Ogorzałą, a w zachodnim kierunku szczyty Lubonia Wielkiego i Szczebla. Przy dobrej pogodzie widoczne są odległe pasma górskie: Beskid Sądecki, Magura Spiska, Wielka Fatra, Wielki Chocz i Pasmo Babiogórskie z Babią Górą. To na tej właśnie polanie Kazimierz Sosnowski oglądając szczyty górskie wyłaniające się z mgły zalegającej doliny miał podobno sformułować określenie „Beskid Wyspowy”.

I już po…

Po 20 minutach od zachodu słońca zebraliśmy się do zejścia z powrotem. Pod koniec szliśmy już po ciemku.

Wracamy na Przełęcz Gruszowiec

Po 19 byliśmy na miejscu i z przełęczy wróciliśmy do domu. To był nasz pierwszy zachód słońca w górach i na pewno nie ostatni.

Przełęcz Gruszowiec Szlak niebieski Ćwilin (1072 m n.p.m.) Szlak niebieski Przełęcz Gruszowiec

Punkty do książeczki GOT PTTK – 8 punktów
Przełęcz Gruszowiec – Ćwilin 6 punktów