Jasień i Kutrzyca w Beskidzie Wyspowym – szlak z Wilczyc

Jasień 1062 m n.p.m. i Kutrzyca 1051 m n.p.m. to kolejne dwa szczyty w Beskidzie Wyspowym, które zdobyliśmy. Do dzisiaj wspominamy i zachwycamy się zielonym szlakiem z Wilczyc.

Wiele szlaków zwiedziliśmy w Beskidzie Wyspowym i ten zachwycił nas najbardziej. Trasa wiedzie głównie przez las, jednak w kilku miejscach wychodzi się na polany widokowe, z których oglądane krajobrazy są wspaniałe i rozciągają się bardzo daleko.

Mapa naszej wycieczki

Wilczyce parking – Polana Folwarczna – Góra Jasień – Góra Kutrzyca – Polana Folwarczna – Wilczyce parking

• Długość naszej trasy góra-dół to 10,7 km,
  • Na szlaku mieliśmy 500 metrów podejścia,
  • Czas wycieczki z przerwami to 5 godzin.
Jasień Kutrzyca mapa

Parking w Wilczycach

Rozpoczynamy na niby parkingu we wsi Wilczyce przy szlaku zielonym. Czemu niby parking? Ponieważ nie ma tam typowego obszernego parkingu tylko mała zatoczka na kilka samochodów dodatkowo cała w błocie. Miło na początek.

Szlak na Jasień i Kutrzycę w Beskidzie Wyspowym

Rozpoczynamy szlakiem zielonym, który wiedzie z Mszany Dolnej. Początkowo idziemy cały czas błotem. Nieco wyżej jest już śnieg, także ekspresowe mycie butów. Po krótkim pobycie w lesie wychodzimy na polanę widokową, która serwuje nam pierwsze kapitalne widoki na Luboń Wielki i Babią Górę.

Przełęcz pod Kobylicą

Wracamy na szlak i wchodzimy do Lasu Wierzbienica. Mozolnie pniemy się do góry, trawersując zbocza Kiczory 901 m n.p.m. Potem łagodnie przechodzimy kolejne metry, wychodząc na Polanę Folwarczną.

Jesteśmy na Przełęczy pod Kobylicą. Dawniej, gdy miejscowości na Podhalu były przeludnione, polana była intensywnie użytkowana rolniczo. Wiosną zakwita na niej śnieżyczka przebiśnieg, a także rzadkie w Beskidzie Wyspowym krokusy. Dochodzi do nas czarny szlak z Lubomierza.

Polana Łąki

Ta trasa została bardzo ciekawie wytyczona. Chwilę idziemy lasem, chwilę idziemy polanami. Dla każdego coś dobrego, chociaż pewnie więcej z Was wybiera chętniej polany i te cudowne krajobrazy. Gdy docieramy do Polany Łąki, to wiemy, że przed nami został już tylko Jasień.

Ta polana jest jeszcze bardziej atrakcyjna niż poprzednia. Na pewno jest większa i mniej zalesiona. Najbardziej ograniczone widoki mamy na stronę południową, a tam właśnie dostrzec można Tatry. Nam się udaje i w takim towarzystwie maszerujemy dobre kilka minut.

Góra Jasień 1062 m n.p.m. – szczyt Beskidu Wyspowego

Ostatnie podejście na Jasień nie nastręcza trudności, a sam szczyt znajduje się w lesie. Jest trzecim co do wysokości szczytem w Beskidzie Wyspowym. Wcześniej Jasień znakowany był kilkaset metrów dalej na rozległej polanie. Postanowiono to jednak zmodyfikować i poprawnie nazwać oba miejsca. Tak więc teraz tutaj mamy Jasień, a dalej Kutrzycę. Kutrzyca jest tak blisko, że często uznawana jest za drugi wierzchołek Jasienia.

Kapliczka na Kutrzycy 1051 m n.p.m.

Przechodzimy żółtym szlakiem na polanę widokową. W dole widoczny jest stary szałas, który do dziś służy turystom do nocowania, albo schowania się przed złą pogodą. Widoki rozciągające się ze wzniesienia są nie do opisania.

Na Kutrzycy znajduje się kapliczka, tabliczka i mapa Beskidu Wyspowego, a także turysta z dwoma pieskami, które są identyczne. Rozsiadamy się na dłuższą chwilę. I jak tu nie zachwycać się Beskidem Wyspowym?

Wracamy taką samą trasą na dół. W jednym miejscu trzeba uważać. Po przejściu Polany Łąki od razy musimy skręcić w prawo, bo można pomylić się i zejść prosto w dół. Tych ścieżek jest trochę porobionych. Schodzimy do samochodu po godzinie 14 i wracamy do domu.

A jeśli szukasz innych ciekawych szlaków w Beskidzie Wyspowym, to zapraszamy do specjalnej zakładki – Szlaki w Beskidzie Wyspowym.