5 dni w górach na Słowacji – Wielki Chocz, Salatin, Kozí chrbát, Dolina Prosiecka i Čerenova skala

Słowacja oczarowała nas swoim pięknem. Kraj, gdzie ponad połowę powierzchni stanowią góry, już na wcześniej oglądanych zdjęciach wyglądał cudownie. Tam przecież znajdują się Tatry, Tatry Niżne, Mała i Wielka Fatra czy Góry Choczańskie. W 5 dni ciężko poznać nawet kilka szlaków, a co dopiero zdecydować się, na którą trasę iść. Musieliśmy coś z tego wybrać.

Góry na Słowacji – gdzie pojechać?

Kozí chrbát – Starohorskie Wierchy

To było aktywne 5 dni. Po przyjeździe w sobotę na godzinę 9 do miejscowości Liptovská Osada, a dokładnie do uzdrowiska Korytnica-kúpele ruszyliśmy na niebieski szlak biegnący na Hiadeľské sedlo. Tam znajduje się granica między Tatrami Niżnymi, a Starohorskimi Wierchami. Skręciliśmy w kierunku tych drugich i zdobyliśmy ich najwyższy szczyt Kozí chrbát 1330 m n.p.m. Widoki od samego początku i klimat tego miejsca nas zachwyciły.

Góry Starohorskie

Starohorskie Wierchy

Salatin – Niżne Tatry

Drugi dzień to Niżne Tatry. Wejście na Salatín 1630 m n.p.m. Na trasie mało ludzi i pogoda wspaniała. Szlak Železné – Ráztocké sedlo – Salatín i powrót taką samą trasą. Kilka godzin na szlaku i cudowne widoki na Góry Choczańskie, Małą Fatrę, Wielką Fatrę,Tatry i Niżne Tatry. Podejście na Salatin to nieziemski wycisk, zwłaszcza przy tylu stopniach ciepła. Dobrze, że większość trasy prowadzi przez las.

Salatin - Niżne Tatry

Wielki Chocz – Góry Choczańskie

WOW! WOW! WOW! Veľký Choč (Wielki Chocz) to była petarda. To bez wątpienia najpiękniejszy szczyt, na którym byliśmy. Tatry, Tatry Niżne, Mała i Wielka Fatra – wszystko jak na wyciągnięcie ręki. 7 godzin w trasie i takie cuda. Szlak czerwony z Lúčky. Start 5:30. Koniecznie to trzeba zobaczyć na żywo. Magia!

Wielki Chocz - Góry Choczańskie

Wielki Chocz

Wielki Chocz z dzieckiem

Wielki Chocz widoki

Dolina Prosiecka – Góry Choczańskie

Kolejne magiczne miejsce w Górach Choczańskich. Dolina Prosiecka – bardzo atrakcyjna i tajemnicza. Do tego ogromny spokój, bo mało ludzi. Drabinki, kładki, łańcuchy, nawet klamry. Warto tam być. Można kontynuować przejście i iść dalej do Doliny Kwaczańskiej. Nam nie pozwoliła pogoda, ponieważ zaczynało się robić burzowo, a rozpoczęliśmy w miejscowości Prosiek o 5:20 – szlak niebieski góra-dół. Skończyliśmy przed 11. Sporo czasu spędziliśmy na szlaku, zwłaszcza siedząc przy Vodopád Červené piesky.

Dolina Prosiecka

Dolina Prosiecka na Słowacji

Dolina Kwaczańska

Čerenova skala – Góry Choczańskie

My już jesteśmy w domu po 5 dniach wędrówki po słowackich górach. Było cudownie, bo odkryliśmy wiele wspaniałych miejsc i poznaliśmy sporo nowych osób. Dziś na zakończenie poszliśmy jeszcze na Čerenova skala w Górach Choczańskich. Miejsce łatwe do zdobycia, a widoki z niego są kapitalne. Tego się nie spodziewaliśmy.

Čerenova skala

Cerenova Skała

Nocleg na Słowacji – Villa Lienka w Liptovská Teplá

Przed wyjazdem znaleźliśmy nocleg w miejscowości Liptovská Teplá w Villa Lienka. Jest to miejsce, z którego blisko do Tatr Niżnych, Gór Choczańskich i Wielkiej Fatry. Villa Lienka to nocleg w spokojnej okolicy w pokoju z prywatną łazienką, TV i dobrze działającym Internetem. Do dyspozycji mieliśmy także kuchnię z pełnym wyposażeniem, jadalnie z miejscem zabaw dla dzieci oraz ogród, w którym można rozpalić grilla, a dzieci mogą pobawić się między innymi na trampolinie czy w piaskownicy. Przed obiektem znajduje się prywatny, bezpieczny parking. Właściciele to bardzo mili i pozytywni ludzie, z którymi spokojnie można porozmawiać po Polsku. Gospodarz opowiedział nam o miejscach, które warto zobaczyć w okolicy i wskazał właśnie Dolinę Prosiecką. Ceny kształtują się na nasze po 40-45 złotych za osobę. Jest czysto, przytulnie i przede wszystkim blisko do gór. Pozdrawiamy rodzinę Bielena. 🙂

Villa-Lienka

Villa Lienka Liptovska Tepla

To tylko takie małe podsumowanie, a na więcej przyjdzie czas w kolejnych wpisach, na które już niedługo zapraszamy. Cześć!