Beskid Sądecki – 5 najpiękniejszych szlaków, szczyty i punkty widokowe

Beskid Sądecki jest takim pasmem górskim, z którego rozciągają się przepiękne widoki na Tatry. Moglibyśmy pokusić się nawet o stwierdzenie, że miejsc do ich obserwowania w Beskidzie Sądeckim jest najwięcej spośród całych Beskidów.

Równać się chyba tylko z nim może Beskid Żywiecki, jednak Tatry obserwowane spośród pierwszego Beskidu są o wiele okazalsze, mimo że nie posiada on w swoich granicach Babiej Góry czy Pilska.

Przedstawimy Wam 10 najpiękniejszych miejsc według nas, z których widać Tatry, a ocenę zostawiamy każdemu z osobna. A może warto wybrać się na szlak długodystansowy Główny Szlak Beskidu Sądeckiego?

Poniżej także znajdziesz 6 najpiękniejszych szlaków w Beskidzie Sądeckim.

10. Jasielnik

Bardzo ciekawe miejsce, mało znane i uczęszczane. Okolice szczytu Jasielnik na czerwonym szlaku z Jaworek na Polanę Litawcową. Jest to pogranicze Pienin i Beskidu Sądeckiego. Widoki mamy jeszcze na Gorce, Pieniny i Beskid Żywiecki. Sprawdź to miejsce u nas na blogu – Jasielnik.

9. Jaworzyna Krynicka

Widoki z Jaworzyny Krynickiej obejmują panoramę 360 stopni, a jedna ze stron to piękny widok na Tatry. Oprócz tego widoki rozciągają się między innymi na Beskid Niski, Pieniny, Bieszczady, Góry Świętokrzyskie, Pogórze Ciężkowickie, Vihorlat, Góry Czerchowskie czy Beskid Wyspowy. Sprawdź to miejsce u nas na blogu – Jaworzyna Krynicka.

8. Szałasy Jarzębackie

Hala Szałasy Jarzębackie znajduje się na żółtym szlaku z Piwnicznej-Zdroju na Halę Pisaną. Na pierwszym planie widoki obejmują Beskid Sadecki, dalej najwyższy szczyt Pienin – Wysoka, a w tyle Tatry. Sprawdź to miejsce u nas na blogu. Sprawdź to miejsce u nas na blogu – Szałasy Jarzębackie.

7. Schronisko pod Bereśnikiem

Przy schronisku obejrzymy piękne krajobrazy na stronę południową. Widoki na Pieniny i Tatry z okien budynku są wizytówką tego miejsca. Już podczas podejścia pod Bereśnik możemy delektować się cudownymi panoramami. Sprawdź to miejsce u nas na blogu – Schronisko pod Bereśnikiem.

6. Eliaszówka

Chociaż drzewa są coraz wyższe, to widoki na Tatry z wieży widokowej na Eliaszówce dalej są jednymi z najpiękniejszych w całym paśmie górskim. Gdyby nie drewniana konstrukcja to widoki mielibyśmy zaledwie na stronę północną. Tak to możemy obserwować Gorce, Pieniny, Beskid Żywiecki, Góry Lewockie czy Pogórze Rożnowskie. Sprawdź to miejsce u nas na blogu – Eliaszówka.

5. Radziejowa

Najwyższy szczyt Beskidu Sądeckiego, Radziejowa nie jest według nas numerem 1 w naszym rankingu. Zajmuje 5 miejsce mimo wieży widokowej i panoram 360 stopni. Oprócz Tatr zobaczymy z Radziejowej – Góry Świętokrzyskie, Beskid Niski, Góry Lewockie, Beskid Żywiecki, Beskid Wyspowy, Gorce czy Bieszczady. Sprawdź to miejsce u nas na blogu – Radziejowa.

4. Koziarz

Po tym jak powstała wieża widokowa to widoki zrobiły się przepiękne. Kiedyś cała kopuła szczytowa była zalesiona, teraz jest to świetne miejsce obserwacyjne dla fotografów. Widoki na Pieniny, Gorce czy Beskid Wyspowy. Sprawdź to miejsce u nas na blogu – Koziarz.

3.Polana Litawcowa

Polana Litawcowa znajduje się na Przełęczy Obidza. Do samej góry można dotrzeć samochodem, dlatego to miejsce jest tak bardzo popularne wśród zwykłych ludzi. Znajduje się na szlaku Przełęcz Obidza – Radziejowa. Sprawdź to miejsce u nas na blogu – Polana Litawcowa.

2. Bacówka nad Wierchomlą

2 miejsce w rankingu zajmują krajobrazy spod Bacówki nad Wierchomlą. Nie trzeba nawet wychodzić przed budynek, żeby oglądać takie widoki. Wystarczy zająć odpowiednie miejsce przy oknie. Przez wielu tatrzański krajobraz z Wierchomli jest najpiękniejszym w całych górach. Sprawdź to miejsce u nas na blogu – Bacówka nad Wierchomlą.

1. Mały Rogacz – Przełecz Żłobki

Mały Rogacz, a właściwie jego okolice to miejsce przepiękne, a widoki z niego są oszałamiające. Zostaje ono zwycięzcą naszego rankingu. Mały Rogacz znajduje się na szlaku Przełęcz Gromadzka – Radziejowa. Sprawdź to miejsce u nas na blogu – Rogacze pod Radziejową.

5 najpiękniejszych szlaków w Beskidzie Sądeckim

Szlaki Beskidu Sądeckiego znamy dobrze w 95 procentach. Można powiedzieć, że byliśmy już chyba na każdym, dlatego postanowiliśmy stworzyć taki mały ranking dla osób, które nie znają tego pasma, dopiero się w nie wybierają i nie wiedzą, którymi trasami iść, żeby sporo zobaczyć. Mamy kilkadziesiąt wycieczek z Beskidu Sądeckiego opisanych tutaj na blogu, więc zachęcamy do zagłębienia się w lekturę i do obejrzenia naszego subiektywnego rankingu.

1. Szczawnica – Dzwonkówka – Błyszcz – Koziarz – Łącko

To bez wątpienia numer 1 w Beskidzie Sądeckim. Przepiękne polanki, schronisko, drewniane domostwa, widoki na Tatry, Kotlinę Sądecką czy Gorce. To wszystko spotkamy na odcinku 20 kilometrów. Wszystko zaczyna się w pienińskiej Szczawnicy, gdzie żółty szlak idzie w stronę Schroniska pod Bereśnikiem, mijając po drodze krzyż na Bryjarce.

Dalej wychodzi na szczyt Dzwonkówka i kieruje się w stronę ołtarza na Błyszczu, a później na nową wieżę widokową na Koziarzu. Na końcu czeka każdego przeprawa promowa małą drewnianą łódką do Łącka.

beskid sądecki szlaki

2. Piwniczna-Zdrój – Hala Pisana – Jaworzyna Kokuszczańska – Wilcze Doły – Nawojowa

Numerem 2 wśród szlaków Beskidu Sądeckiego jest szlak żółty z Piwnicznej-Zdroju na Halę Pisaną, a potem na Jaworzynę Kokuszczańską i przez Wilcze Doły do Nawojowej. Na samym początku niemal przez cały czas obracając się za siebie, możemy oglądać Tatry. Pięknie prezentuje się sama Piwniczna.

Najciekawsze widoki są jednak na Polanie Jesionowej obok Szałasów Jarzębackich. Dalej po wyjściu na Halę Pisaną skręcamy na czerwony szlak w stronę Jaworzyny. Mijamy kapliczkę i po dojściu do węzła szlaków skręcamy na zielony szlak na Wilcze Doły. Tam odbijamy w prawo na kolor niebieski i schodzimy do Nawojowej.

beskid sądecki szczyty

3.  Jaworki – Przełęcz Obidza – Radziejowa – Przehyba – Rytro

Zaczynamy w Pieninach, a kończymy w Beskidzie Sądeckim. Z Jaworek szlakiem czerwonym zmierzamy na Przełęcz Obidza przez przyjemne polanki i szczyt Ruski Wierch należący do Korony Ziemi Sądeckiej. Powyżej przełęczy odbijamy w stronę najwyższego szczytu Beskidu Sądeckiego – Radziejowej. Zmieniamy szlak na niebieski i obserwując Tatry i Pieniny docieramy na Wielki Rogacz.

Wracamy znowu na szlak czerwony i wychodzimy na Radziejową. Z niej kierujemy się na Przehybę. Od schroniska idziemy niebieskim szlakiem w stronę Rytra. Przed Polaną Paszkowa skręcamy na ścieżkę żółtą. Przechodzimy przez Połom i schodzimy do miejscowości. Na mapie poszliśmy do końca szlakiem niebieskim, bo niestety nie ma na niej oznaczonej ścieżki żółtej.

piwniczna szlaki turystyczne

4. Szczawnik – Wyżnie Młaki – Bacówka PTTK nad Wierchomlą – Runek – Jaworzyna Krynicka – Krynica-Zdrój

Numer 4 to szlak w Paśmie Jaworzyny Krynickiej. Startujemy w Szczawniku za Muszyną i żółtym szlakiem idziemy na Wyżnie Młaki, gdzie znajduje się kapliczka i cudowne widoki. Dalej szlakiem niebieskim mijamy jedno z przyjemniejszych schronisk w górach, czyli Bacówkę PTTK nad Wierchomlą, szczyt Runek i idziemy w stronę Jaworzyny Krynickiej, po drodze wchodząc na szlak czerwony. Szlakiem zielonym obok Schroniska na Jaworzynie Krynickiej docieramy do Przełęczy Krzyżowej. Następnie szlakiem żółtym przez wzniesienie Krzyżowa schodzimy do Krynicy-Zdroju.

piwniczna zdrój szlaki

5. Piwniczna-Zdrój – Niemcowa – Kordowiec – Rytro

Ostatnim ze szlaków Beskidu Sądeckiego jest trasa z Piwnicznej przez Niemcową i Kordowiec do Rytra. Najpierw szlakiem żółtym wychodzimy ponad Piwniczną-Zdrój i dochodzimy do klimatycznej chatki pod Niemcową. Nie spotkamy tam luksusów, jednak jest to chyba najbardziej magiczne miejsce w Beskidzie Sądeckim. Nad chatką jest polana, z której czerwonym szlakiem przejdziemy przez Kordowiec do Rytra.

szlaki beskid sądecki

6. Z Jaworek na Ruski Wierch i Przełęcz Rozdziela

Ruski Wierch to szczyt, który znajduje się w Beskidzie Sądeckim na pograniczu z Pieninami. Nie należy do najpopularniejszych, ponieważ jest zalesiony, jednak chwilę pod nim jest polana, z której rozciągają się wspaniałe widoki na Tatry i pasmo Pienin.

W Rezerwacie Biała Woda źółty szlak idzie na Przełęcz Rozdziela, gdzie Pieniny graniczą z Beskidem Sądeckim. My skręcamy w lewo, tuż obok skały i zmierzamy na Ruski Wierch. Już na początku mijamy okazałą skałę bazaltową.

Wydaje się, że podejście przysporzy nam wiele trudności, jednak nie jest, aż tak męczące. Zostawiamy za sobą przepiękne widoki na szlak graniczy z Wysoką, Durbaszką, Wysokim Wierchem i Palenicą na czele. Nad nimi wyłaniają się spod chmur ogromne Tatry. Jest piękna pogoda, wieje lekki wiaterek i jest ciepło.

Wchodzimy do lasu i przecinamy drogę rowerową. Zdobywamy szczyty Flader, Jasielnik, Pokrywisko i Ruski Wierch, którego mijamy obok.

Po mniej więcej dwóch godzinach znaleźliśmy się przy szlaku niebieskim, który skręcał na Radziejową, i którym szliśmy już chyba z 5 razy od strony Obidzy. Przeszliśmy przez Polanę Litawcową i na Przełęczy Rozdziela.

Przełęcz Gromadzka

Dalej na Przełęczy Gromadzkiej skręciliśmy na niebieski szlak w stronę Przełęczy Rozdziela i Wysokiej. Cały czas szliśmy przez las. Na trasie zrobiło się błoto. Prowadziły nas także słupki graniczne. Czasami postawiliśmy stopy na przyjemnej polance. Na drzewach widać było już oznaki jesieni.

Dotarliśmy na Przełęcz Rozdziela, na której pasły się krowy. Z różnych stron docierali kolejni turyści. Było ich trochę. Większość z nich wychodziła sobie z Białej Wody i wracała na dół. To idealna alternatywa dla dłuższego wędrowania.

Schodzimy żółtym szlakiem na dół do doliny. Przekraczamy co jakiś czas potok Biała Woda. Przechodzimy po różnych mostkach i ułatwieniach dla turystów. Nie brakuje w rezerwacie rodzin z małymi dziećmi, które cieszą się, że tutaj przyszły. Wędrujemy tamtędy przez około 15 minut. Później opuszczamy to urokliwe miejsce i docieramy tutaj, gdzie przedtem skręciliśmy z czerwonym szlakiem. Wracamy do samochodu przez jakieś 20 minut. Przy wyjeździe ze Szczawnicy trafiamy na wypadek. Okazuje się, że autobus potrącił rowerzystę, który wjechał mu przed maskę. Straciliśmy około 40 minut, zanim opuściliśmy Pieniny.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Trasa na Przełęcz Przysłup, Kubę, Rokitę i Dzwonkówkę. Wiemy, że tam są piękne widoki, ale niestety my mieliśmy chmury.

Beskid Sądecki i jego szczyty: podsumowanie

To oczywiście nie wszystkie piękne szlaki w tym paśmie Zobaczcie na mapę turystyczną Beskidu Sądeckiego, jak wiele ich tam jest. Przeczytajcie także o Głównym Szlaku Beskidu Sądeckiego. Jak przejdziecie go całego, czyli 200 kilometrów to przekonacie się, jak cudowny jest nasz Beskid. A jakie są Wasze ulubione szlaki w tym paśmie?

W ogóle bywacie tutaj czy wybieracie popularniejsze miejsca? A jeśli jesteśmy jeszcze przy temacie Beskidów, to zajrzyjcie jeszcze na najciekawsze szlaki w Beskidzie Śląskim oraz w Beskidzie Żywieckim.