Przełęcz Okraj w Karkonoszach – szlak na Skalny Stół i schronisko PTTK

Przełęcz Okraj w Karkonoszach to niezwykle popularne miejsce na Dolnym Śląsku. Znajduje się tam schronisko PTTK, w którym można spędzić nocleg i coś zjeść. Z przełęczy położonej na granicy z Czechami rozpoczyna się krótki szlak na Skalny Stół – widokowe miejsce na Karpacz oraz górę Śnieżkę.

• Skalny Stół znajduje się na granicy Karkonoskiego Parku Narodowego,
  • Droga na górę nie jest trudna i spokojnie można wybrać się tam z dziećmi,
  • Najkrótszy szlak na Skalny Stół prowadzi z Przełęczy Okraj.

Jak dojechać na Przełęcz Okraj pod schronisko?

Z autostrady musisz zjechać w Kostomłotach i jechać przez Strzegom, Bolków i Marciszów. Dalej na Ogorzelec i tam już za znakami kierującymi do granicy.

• Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd na początek szlaku: 50.7471, 15.8244.

Przełęcz Okraj – parking

Dotarliśmy na miejsce po godzinie 10. Inni turyści już też wstali i mozolnie zakładali buty na nogi. My wzięliśmy co potrzeba i ruszyliśmy jeszcze do kasy zapłacić za parking. Tutaj przy schronisku parkingi są płatne i samemu trzeba zgłosić się do kasy i zapłacić opłatę. Koszt to 10 zł na cały dzień.

Przełęcz Okraj w Karkonoszach

Mapa szlaku turystycznego z Przełęczy Okraj na Skalny Stół

Parking na Przełęczy Okraj – szczyt Skalny Stół – Sowia Przełęcz – Parking na Przełęczy Okraj

• Zrobiliśmy szlak pętlę,
  • Długość trasy to 6,2 km,
  • Na trasie mieliśmy 292 metry podejścia,
  • Wycieczka z przerwami zajęła nam 3 godziny.
Przełęcz Okraj
Przełęcz Okraj w Karkonoszach
Droga na Czechy
Kierunek naszego marszu

Szlak na Skalny Stół od schroniska na Przełęczy Okraj

Wychodzimy ze schroniska i idziemy do pierwszych tabliczek, których na przełęczy jest bardzo wiele. Przez Przełęcz Okraj przebiega granica z Czechami. Za granicą, sąsiedzi mają swoje oznakowanie. My ruszamy za szlakiem niebieskim w kierunku Skalnego Stołu.

Maszerujemy w górę za dobrze wydeptaną drogą, ścieżką i za kilkaset metrów wchodzimy w gęsty las. Sudety po dość zmiennych warunkach w Tatrach przywitały nas przecudowną pogodą. Jednym słowem rześko i słonecznie. Jak to mówią – warun idealny. Po kilkunastu minutach już mamy pierwsze widoki. Po takie cuda właśnie przyjechaliśmy w Karkonosze. Na chwilę się zatrzymujemy i oglądamy rozległe panoramy.

Widoki są naprawdę przepiękne i trzeba zobaczyć je na żywo. Widać między innymi Ślężę, Wielką Sowę i Chełmiec, czyli 3 szczyty, które zdobywa się do Korony Gór Polski i te mniej popularne wzniesienia takie jak: Włodzicka Góra, Radunia, Sosnówka czy Kokot. Te widoki rozpościerają się na stronę wschodnią. Jeśli popatrzymy w drugą, to oprócz wyciągu narciarskiego dostrzeżemy Śnieżkę.

Szlak na Skalny Stół od schroniska na Przełęczy Okraj
Niebieski szlak na Czoło i dalej na Skalny Stół

Szczyt Czoło 1266/1268 m n.p.m.

Ruszamy dalej, wspinając się coraz wyżej. Do pierwszego szczytu, na który się udajemy, jest wzniesienie o nazwie Czoło mierzące 1268 m n.p.m. Do pokonania mamy ponad 250 metrów podejścia na odcinku 1500 metrów, licząc od schroniska.

Za niedługo tam docieramy i nawet ku naszemu zdziwieniu szczyt jest oznaczony. Myśleliśmy, że tylko orientacyjnie będziemy wiedzieć, gdzie jest najwyższy punkt, a tu taka niespodzianka. Jeśli jest tabliczka, to robimy sobie pamiątkowe zdjęcie.

Skalny Stół 1281 m n.p.m. niedaleko Karpacza w Karkonoszach

Dalej idąc za wąską ścieżką, docieramy też do niewielkiego punktu widokowego, z którego dostrzegamy Karpacz, Ściegny czy Miłków, ale też karkonoskie szczyty i nie tylko. Kierujemy się już na nasz wybrany cel, na Skalny Stół, o którym czytaliśmy wiele. W końcu możemy być w tym miejscu, w którym nigdy nie byliśmy.

Niewiele nas dzieli od szczytu, zaledwie kilometr. Spokojnym tempem wraz z promykami słońca maszerujemy dalej. Mijamy tabliczkę z oznaczeniem szczytu i już słyszymy, że na Skalnym Stole ktoś jest.

Piękne widoki na Śnieżkę! Warto było wybrać taką trasę

Docieramy na szczyt! Od poprzedniego to niecałe 15 metrów w pionie, więc swobodnie się tutaj dotarło. A na szczycie już masa ludzi. Chociaż to czwartek, środek tygodnia. Zobaczcie jakie widoki tam mamy!!!

Widoki piękne wraz z królową Sudetów – Śnieżką 1602 m n.p.m. Ze Skalnego Stołu widać wzniesienia w Niemczech, a najdalszy punkt widziany z tego miejsca jest oddalony o około 160 kilometrów, oczywiście przy dobrej przejrzystości. Tutaj można dotrzeć jeszcze żółtym szlakiem z Kowar lub niebieskim od strony najwyższego szczytu Karkonoszy, czyli Śnieżki.

Jemy tutaj śniadanko, ciepła herbatka, kanapeczki smakują wybornie w słoneczny dzień. W końcu! Mogliśmy zjeść śniadanie w Karkonoszach. Coś niesamowitego! Tyle czasu czekaliśmy na to. I to przy takich widokach. Następnie pakujemy manatki i ruszamy dalej. Kierujemy się w dół, dalej za szlakiem niebieskim, aż do Sowiej Przełęczy. Do niej jest niedaleko, zaledwie 700 metrów trasy. Idzie się granicą naszego państwa i oczywiście Czech.

Skalny Stół 1281 m n.p.m. niedaleko Karpacza w Karkonoszach

Sowia Przełęcz 1160 m n.p.m. pod Skalnym Stołem

Dochodząc do Sowiej Przełęczy, zmieniamy szlak na czerwony i na drogę ubitą. Biegnie tędy Główny Szlak Sudecki. Po nim dreptamy do samego schroniska. Na trasie też znajduje się wiata, w której można się na chwile zatrzymać i odpocząć.

My jednak twardo stąpamy i maszerujemy do samochodu na parkingu. Tam kierujemy się do Karpacza do naszego noclegu. Trochę nas dzieli, więc nie czekamy na nic, tylko ruszamy zaraz po zapakowaniu się.

Sowia Przełęcz 1160 m n.p.m.