Atrakcje Jastrzębiej Góry | Lisi Jar, latarnia morska, Przylądek Rozewie i Gwiazda Północy

Rejs statkiem po Morzu Bałtyckim już za nami, dlatego wracamy z Władysławowa do Jastrzębiej Góry. W niej planujemy odwiedzić kilka ciekawych atrakcji w Jastrzębiej Górze znajdujących się w pobliżu naszej kwatery. Są to: Lisi Jar, latarnia morska, Przylądek Rozewie i Gwiazdę Północy. Wracając dzień wcześniej z Władysławowa, pomału zapoznaliśmy się z terenem.

Pomnik Zaślubin Polski z Morzem w Jastrzębiej Górze – ciekawa atrakcja

Ruszamy, więc po godzinie 13 na spacer z naszego noclegu. Ulicami Jastrzębiej Góry mijamy kolejne budynki i kierujemy się na północny-wschód. Po przejściu kilometra docieramy do pomnika przy Lisim Jarze. Jak na razie go tylko mijamy. Idziemy dalej do Rozewia. Chcemy dotrzeć do latarni morskiej i Przylądka Rozewie. Dochodzimy do parkingu dla samochodów i skręcamy w lewo. Od razu nas zainteresował kierunkowskaz z nazwami przylądków oraz odległościami do nich z tego miejsca.

Do Przylądka Rozewie to zaledwie 0,1 kilometra. 🙂 Tak blisko, a więc kierujemy się w tamtą stronę. Idziemy alejką do latarni i w tym kierunku porusza się także wielu turystów. Dochodzimy do ciekawego miejsca, gdzie znajduje się Pomnik „Zaślubin Polski z Morzem„. Jak to napisano na tabliczce: pomnik i tablica znajduje się w tym miejscu jako symbol aktu zaślubin Polski z morzem z okresu międzywojennego. Zaślubiny odbyły się 10 lutego 1920 roku w Pucku.

Latarnia Morska i Przylądek Rozewie – jedna z największych atrakcji w Jastrzębiej Górze

W tle widzimy za drzewami mniejszą latarnię morską, która jest na prywatnym terenie i nie można do niej podchodzić. My zmierzamy do tej, do której można chociaż podejść. Nawet włączyliśmy aplikację ze skrytkami Geocaching. Udało nam się zlokalizować nawet jedną. Zaczęliśmy szukać w wyznaczonym miejscu, ale nie znaleźliśmy.

Nie mogliśmy się też za bardzo skupić na szukaniu, bo byli w okolicy ludzie. Jeszcze by się zaciekawili, odnaleźli i zepsuli zabawę. Jeśli chodzi o sam Przylądek Rozewie, to miejsce to było uważane za najdalej wysunięty punkt Polski, jednak po dokładniejszym zbadaniu okazało się, że tym punktem jest Gwiazda Północy w Jastrzębiej Górze. Teren ten nadal odwiedzają tłumnie turyści, ze względu na latarnię morską.

Wąwóz Lisi Jar w Jastrzębiej Górze – warto zobaczyć

Wracamy główną drogą do wspomnianego pomnika przy wejściu do Lisiego Jaru. Obelisk ma na samej górze kulę z orłem. W ten sposób upamiętniono miejsce lądowania Zygmunta III Wazy powracającego ze swoją armią po nieudanej wyprawie po koronę Szwecji. Od tego miejsca zaczyna się wąski jar mierzący 350 metrów długości, którym dojdziemy do Morza Bałtyckiego i pięknej plaży.

Zagłębienie Jaru osiąga nawet 50 metrów głębokości i świetnie to wygląda w terenie. Jest tutaj cisza, spokój, które nadają ponad stuletnie buki. Jest nawet zrobione jedno ułatwienie – schody, którymi zejdziemy dość nisko. Przechodzimy kawałek dalej i już pojawia się przed nami piękny Morze Bałtyckie.

Gwiazda Północy – najdalej wysunięty punkt Polski na północ

Ściągamy buty i spacerujemy sobie dwa kilometry brzegiem. Znowu nam woda chlapie po stopach. Lekkie fale bujają. Jedni odpoczywają, leżąc, inni się kąpią. Pogoda jest fantastyczna. Podziwiamy piękne urwiska po lewej stronie. Jednym z nich jest bardzo znany Klif Jastrzębski. Kolejnym punktem, który chcemy odwiedzić to Gwiazda Północy.

Wychodzimy na najwyższy klif na wybrzeżu Bałtyku. Mierzy 33 metry i można z niego oglądać przepiękne wschody i zachody słońca. Wzdłuż krawędzi klifu biegnie niebieski szlak turystyczny. Kierujemy się na wschód do obelisku, który jest postawiony jako symbol najdalej na północ wysuniętego punktu w Polsce.

Według najnowszych pomiarów plaża w Jastrzębiej Górze jest o 2 metry wysunięta dalej niż plaża w Rozewiu. Kontynuując, kierujemy się Alejką Towarzystwa Miłośników Jastrzębiej Góry. Idziemy już do swojego wynajętego pokoju. Spacer tego dnia wyniósł 9 kilometrów.

Spacer brzegiem morza z Karwi do Jastrzębiej Góry

Spacer brzegiem morza z Karwi do Jastrzębiej Góry był kulminacyjnym punktem naszego pobytu nad Morzem Bałtyckim, a także całego urlopu i objazdówki po Polsce. Patrząc na mapę, zaplanowaliśmy krótkie przejście, żeby na dobre pożegnać się z północną Polską, bo nie wiadomo kiedy tam jeszcze wrócimy.

Karwia – dojazd autobusem

Po godzinie 8 podchodzimy na przystanek przy wejściu numer 23 w Jastrzębiej Górze. Wsiadamy do autobusu, który zawozi nas do Karwi. Wysiadamy w pobliżu morza, tak samo, jak kilka innych osób. Wszyscy zmierzają w kierunku plaży i widać, że są nastawieni na leniwe plażowanie, bo mają w rękach parawany i koce. Nie możemy się doczekać kiedy ściągniemy buty i wejdziemy do zimnej wody.

Karwia – plaża

Plaża jest jeszcze pusta, dlatego panuje na niej cisza i spokój. Powoli sobie spacerujemy brzegiem morza. W oddali możemy zaobserwować duże statki płynące po widnokręgu, a bliżej motorówki. Pomiędzy wejściami na plażę o numerach 38 i 39 przekraczamy dopływ Bałtyku – Czarną Wodę. Przed wyjściem numer 25 rozkładamy się na plaży i przez ponad godzinę korzystamy z gorącej pogody i nawet ciepłej wody.

Po przyjściu do Jastrzębiej Góry podchodzimy na kramy z pamiątkami i kupujemy kilka dla najbliższej rodziny i przyjaciół. Przed nami ostatnie chwile w tej miejscowości i w nocy czeka nas powrót do naszego domu. Budzimy się o 2:00 w nocy i wracamy szczęśliwie 727 kilometrów. Po godzinie 12 jesteśmy na miejscu. 🙂 W najbliższej okolicy warto jeszcze zobaczyć inne atrakcje i ciekawe miejsca:

1. Atrakcje na Helu,
  2. Atrakcje w Jastarni,
  3. Rejs statkiem we Władysławowie,
  4. Zachód słońca nad Morzem Bałtyckim.