Rachelowskie Góry – Rychelowa Góra i Czarna Kępica z dzieckiem

Piąta wycieczka z Mają w wózku. Tym razem Beskid Niski 12 marca. Maszerując przez Rachelowskie Góry, Maja zdobyła do tej pory swój najwyższy szczyt – Palenice mierzący 665 m n.p.m. Wspólnie odwiedziliśmy już Beskid Wyspowy, Pogórze Wiśnickie i 2 razy Pogórze Rożnowskie. W przyszłości będziemy chcieli zmienić wózek na chustę, żeby móc chodzić jeszcze wyżej. Na szczęście zima już niedługo się kończy, więc na szlaku zrobi się bezpieczniej, a powietrze będzie cieplejsze.

Z Kamionki Wielkiej na Rachelowskie Góry

Wycieczkę rozpoczynamy w Kamionce Wielkiej. Wyjeżdżamy drogą asfaltową, kilometr od szczytu Palenice. Zatrzymujemy się za przystankiem autobusowym na poboczu. Do tej pory zastanawiamy się, co tam robił przystanek jak tam nic nie jeździ. Już na sam początek mieliśmy możliwość wypicia kawy. 🙂 Na szczęście kawy nie pijamy, więc się nie skusiliśmy.

Ścieżka Rachelowskie Góry

Droga asfaltowa się kończy i wchodzimy na typową, leśną, błotnistą drogę. Minęliśmy się z jednym samochodem, bo przecież tutaj co jakiś czas są jakieś gospodarstwa, chociaż dojazdu nie mają najlepszego. Wychodzimy z lasu i wreszcie mamy widoki na Beskid Sądecki. Prowadzi nas ścieżka przyrodniczo-turystyczna 'Rachelowskie Góry’, która na drzewach nie ma żadnych oznaczeń, tylko co jakiś czas możemy spotkać tablice tematyczne. Na całym szlaku jest ich osiem. Rozpoczyna się on w centrum Kamionki Wielkiej, a kończy w drugiej części wsi.

Rychelowa Góra – Beskid Niski

Na pierwszej polanie widzimy tablicę i polny krzyż, a dalej w jednym momencie musimy odpiąć gondolę od stelaża, bo jest takie błoto, że ciężko gdziekolwiek się ruszyć. Mijamy kolejny dom, zdobywamy Rychelową Górę i dochodzimy do kapliczki, do której można wejść. Kapliczkę wybudował Wojciech Homoncik w 1930 roku. Jest ona murowana z kamienia łamanego, tynkowana, bielona, kryta od 1997 blachą (wcześniej gontem i papą). Na rzucie prostokąta z dwuspadowym daszkiem, na którego kalenicy znajduje się wieżyczka z kutym krzyżem.

Szczyt z dekoracyjnymi listwami drewnianymi, a w nim dwie półkoliście zamknięte wnęki, w których są żeliwne figurki, prawdopodobnie Matki Boskiej Bolesnej, św. Jana Ewangelisty i św. Marii Magdaleny. Pomiędzy wnękami jest zawieszony duży kuty ażurowy krzyż. Wewnątrz znajdowała się rzeźbiona głowa Pana Jezusa w cierniowej koronie, niestety została skradziona. Obecnie znajduje się obraz Matki Boskiej Kalwaryjskiej.

Rachelowskie Góry – kapliczka

Widoki ze szlaku sięgają od Beskidu Niskiego przez Beskid Sądecki i Wyspowy po Pogórze Rożnowskie. Rachelowskie Góry możesz mieć problem znaleźć na mapie Beskidu Niskiego, dlatego z pomocą przychodzi mapa Beskidu Sądeckiego. W ich sąsiedztwie mamy szczyt Jaworze, na którym znajduje się wieża widokowa. Trasa w jedną stronę zajmuję nam około 45 minut, bo wiele razy się zatrzymujemy. Powrót taką samą drogą. Jeśli nie ma tutaj błota, to bardzo przyjemnie się spaceruje i jest to kolejna świetna trasa na krótki wypad z wózkiem.

MYNASZLAKU GŁOSOWANIE

Czarna Kępica w Kamionce Wielkiej

W drodze powrotnej zatrzymujemy się na 'Czarnej Kępicy’ w Kamionce Wielkiej – miejscu o szczególnych walorach turystyczno – krajobrazowych Oddano tam do użytku siłownię zewnętrzną przy istniejących już altanach i grillowisku.

Powstały także utwardzone alejki, przy których zamontowano kosze na śmieci, ławki parkowe i piknikowe, sprzyjające wypoczynkowi na łonie natury, gdzie oko cieszą przepiękne widoki na Beskid Niski oraz Beskid Sądecki, Dolinę Kamionki i Kotlinę Sądecką. Docelowo powstanie tam amfiteatr wraz z widownią, gdzie będą mogły odbywać się imprezy kulturalne i koncerty. Planowane jest także przygotowanie małego zaplecza gastronomicznego. Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd na miejsce: 49.559258, 20.858750. Zobacz więcej ciekawych szlaków na wycieczkę górską z dzieckiem.