Krawców Wierch w Beskidzie Żywieckim – szlak do bacówki na Hali Krawcula

Jesteśmy trzeci dzień w Beskidach. To jest ten czas, żeby wyruszyć i odwiedzić Krawców Wierch i klimatyczne schronisko znajdujące się poniżej na Hali Krawcula. Szlak, którym będziemy wędrować, ma kolor żółty i rozpoczyna się dla nas w miejscowości Glinka, oddalonej od Ujsół, w których stacjonujemy o kilka kilometrów.

• Krawców Wierch to szczyt w Beskidzie Żywieckim,
  • Mierzy 1075 m n.p.m.,
  • Na Hali Krawcula znajduje się schronisko PTTK,
  • Najkrótszy szlak do Bacówki PTTK na Krawców Wierchu prowadzi z Przełęczy Glinka,
  • Znakowany jest na niebiesko i mierzy 3 kilometry – czas przejścia to 1 godzina,
  • My szliśmy żółtym szlakiem do bacówki na Hali Krawcula z Glinki,
  • Za pierwszym razem kilka lat temu szliśmy ze Złatnej za niebieskim szlakiem.

Mapa trasy turystycznej z Glinki do Bacówki PTTK na Krawców Wierchu w Beskidzie Żywieckim

Nasz żółty szlak z Glinki mierzył 5 kilometrów w jedną stronę Na całej trasie znakowany był na żółto. Dojście nie było jakoś trudne, a dodatkowo bardzo widokowe. Jest to jedne z najpiękniejszych miejsc w Beskidzie Żywieckim.

• Długość szlaku do Bacówki na Hali Krawcula – 5,2 km,
  • Czas przejścia to 2 godziny i 10 minut.

Parking w Glince przy szlaku żółtym

Z samego rana przyjeżdżamy do miejscowości i zatrzymujemy się przy drodze między kościołem a szkołą. Jest tam miejsce na kilka samochodów. Dzieci już powoli zmierzają na swoje lekcje, a my szykujemy się do rozpoczęcia wycieczki.

Pakujemy sprzęt i ruszamy asfaltem najpierw delikatnie pod górę, a potem ta droga zmienia się i rozpoczynamy ostre podejście po kamiennych płytach.

Szlak żółty do schroniska PTTK na Krawcowym Wierchu

Szlak prowadzi nas między domami. Widoki od samego poranka są wyśmienite i Beskid Żywiecki prezentuje się wybornie. Mozolne podejście kończy się po około 30 minutach, gdy wchodzimy do lasu. Trawersujemy zbocza szczytu Kubiesówka 868 m n.p.m., na którym mamy maszt telekomunikacyjny.

Szlak na Halę Krawcula prowadzi lasem i miejscami widokowymi

Idziemy teraz już w cieniu, czasami wychodząc na otwarty teren. W ciągu prawie 4 kilometrów mamy 240 metrów podejścia, czyli prawie tylko ile zrobiliśmy przez 1.5 km po płytach. Teraz to jest dla nas spacerek.

Z minuty na minutę robi się coraz cieplej, dlatego ściągamy bluzy i maszerujemy już tylko w koszulkach. Po prawej stronie stoją ostatnie domy.

Bacówka PTTK Krawców Wierch

Widoki nas nie opuszczają. Widzimy między innymi Halę Rysiankę i Halę Lipowską, na której byliśmy dzień wcześniej. Jest także z drugiej strony Muńcuł i Wielka Rycerzowa.

Przechodzimy pod wzniesieniem Glinka 929 m n.p.m. i wychodzimy na Polanę Piekanka. Po drodze napotykamy na stacje drogi krzyżowej. Do naszego celu jest coraz bliżej. Przekraczamy granicę lasu i widzimy już bacówkę, w której spędzimy chwilę czasu.

Nie wchodzimy jeszcze do środka, tylko przechodzimy przez Halę Krawculę do krzyża i na szczyt, który znajduje się pośrodku lasu.

Jakim szlakiem dojść do schroniska?

1. Szlak żółty z Glinki – opisany w tym wpisie,
  2. Szlak niebieski ze Złatnej – długość 5 kilometrów, czas przejścia 2 godziny,
  3. Szlak niebieski z Przełęczy Glinka to najkrótsza i najszybsza trasa na Krawców Wierch – długość 3 kilometry, czas przejścia 1 godzina
  4. Szlak niebieski graniczny od Przełęczy Bory Orawskie – długość 6 kilometrów, czas przejścia 2 godziny.

Polana Krawcula

Potem wracamy do bacówki na zasłużony odpoczynek. Spędzamy w nim prawie godzinę, zamawiając fasolkę szefa oraz kupując magnes. W obiekcie jest sporo osób, które nocowały i zbierają się do dalszej wędrówki.

Schronisko na Krawcowym Wierchu powstało w latach 1975-1976 z inicjatywy działaczy PTTK skupionych wokół Edwarda Moskały – pomysłodawcy budowy sieci bacówek na terenie Polskich Karpat.

Początkowo obiekt planowano zlokalizować na szczytowej polanie Muńcoła, ale ostatecznie z uwagi na problemy hydrologiczne wyznaczono budowę obiektu na polanie Krawcula pod szczytem Krawcowego Wierchu.

Powrót do Glinki tym samym szlakiem

Z Hali Krawcula wracamy tym samym szlakiem żółtym do Glinki. Będąc tutaj można iść jeszcze niebieskim szlakiem do Złatnej, na Górę Pięciu Kopców lub Przełęcz Ujsolską. W drodze powrotnej spotykamy na drodze zaskrońca, a potem żmiję.

Zejście zajmuje nam nieco ponad godzinę drogi. Udaje się uciec przed upałem, także po godzinie 13 jesteśmy już przy samochodzie, którym wracamy do naszej kwatery w Ujsołach.