Rabia Skała, Jawornik i Paportna – najkrótszy szlak z Wetliny

Rabia Skała to szczyt w Bieszczadzach w paśmie granicznym. Mierzy 1199 m n.p.m. i położony jest na granicy polsko-słowackiej.

• Najkrótszy szlak na Rabią Skałę prowadzi z Wetliny przez Jawornik i Paportną, czyli tak jak my szliśmy,
  • W Wetlinie jest miejsce na zostawienie samochodu,
  • Ostatnie 300 metrów na Paportną to ostre podejście,
  • Góra stanowi ciekawy punkt widokowy na góry po słowackiej stronie,
  • To część Bieszczadów, która jest rzadziej odwiedzana, dlatego na szlaku nie spotkasz wiele osób,
  • Na górę dojdziesz w ciągu 3 godzin – 7,5 km,
  • Trasa prowadzi głównie lasem,
  • Ze szczytu możesz przejść szlakiem granicznym przez Przełęcz pod Borsukiem i Czerteż na Wielką Rawkę,
  • To teren Bieszczadzkiego Parku Narodowego,
  • Zobacz także opis szlaku na najwyższy szczyt Bieszczadów – Tarnicę.

Najkrótszy szlak na Rabią Skałę z Wetliny

Niedziela, 4 sierpnia – ostatni dzień pobytu w Bieszczadach. W tym dniu pobudka była troszkę później niż dnia poprzedniego. Spakowani byliśmy dzień wcześniej, więc teraz tylko włożyć prowiant do plecaków i byliśmy gotowi.

Naszym celem na ten dzień był szczyt Rabia Skała przez Jawornik i Paportną, na którego mieliśmy się udać szlakiem najpierw zielonym, później żółtym, a następnie niebieskim.

Mapa naszej wycieczki

Wetlina – Jawornik – Rabia Skała – taras widokowy – Jawornik – Wetlina

Na wycieczkę wybraliśmy najkrótszy szlak z Wetliny przez Jawornik. Trasa w jedną stronę mierzy 7,5 km, a czas przejścia to około 3 godziny drogi. To spory odcinek i jeszcze na trasie jest 700 podejść.

Rabia Skała mapa
mapy.cz

Parking w Wetlinie przy szlaku

Wyjechaliśmy z miejsca noclegowego o godzinie 4.50, ale trzeba było dojechać do Wetliny do nieoznakowanego parkingu.

Dla zainteresowanych jest on zlokalizowany 200 metrów od kościoła, a wjazd jest przed przystankiem autobusowym. Bylibyśmy tam dużo wcześniej, gdyby nie zatrzymała nas straż graniczna w Ustrzykach Górnych.

• Współrzędne miejsca, w którym zostawiliśmy samochód: 49.1478, 22.4775.

Szlak na Jawornik 1021 m n.p.m. z Wetliny

Trasa na Jawornik oznakowana kolorem zielonym, biegnie początkowo asfaltową drogą, a poniżej od kasy biletowej zamienia się w kamienistą ścieżkę. Na trasie co kilkanaście metrów ułożone są drewniane bale. Trasa cały czas prowadzi lasem pod górę.

Szczyt Jawornik 1021 m n.p.m. w Bieszczadach

Brak tutaj jakichkolwiek walorów widokowych. Po krótkim, choć męczącym marszu dotarliśmy do wzniesienia z dwoma krzyżami, a następnie na szczyt Jawornik 1047 m n.p.m. Widoków jeszcze nie mieliśmy żadnych.

Tutaj krzyżują się szlaki koloru zielonego z żółtym z Wetliny, którym będziemy kontynuować naszą dalszą podróż.

W tym miejscu można zejść za kolorem żółtym do Wetliny – Stare Sioło. To około 1 godzina i 15 minut.

Rabia Skała - szlak z Wetliny

Szczyt Paportna 1198 m n.p.m.

Od Jawornika na odcinku 300 metrów, mogliśmy przygotować się do morderczego podejścia na Paportną. Najcięższy odcinek szlaku na Rabią Skałę pokonaliśmy bez trudu. Na rozległych polanach, przez które kolejno przechodziliśmy, rozpościerał się bardzo ładny widok na Połoninę Wetlińską.

Mimo tego, że szlak nie jest często uczęszczany, to był dobrze wydeptany.

Rabia Skała 1199 m n.p.m. w Bieszczadach

Po drodze natknęliśmy się na pozostawiony na trasie kapelusz. Ktoś musiał go zgubić, albo zostawić celowo, ponieważ taki sam znaleźliśmy na Rabiej Skale 1199 m n.p.m.

Szczyt jest oznaczony tabliczką i szlakowskazami. W pobliżu jest sporo miejsc widokowych, więc dla nich warto się tam wdrapać.

Na górę możesz dojść również od strony słowackiej. Popularny szlak prowadzi z Runiny i mierzy 5,6 km. Inny szlak żółty prowadzi z Nova Sedlica – 8,8 km. To już są dłuższe warianty.

Rabia Skała 1199 m n.p.m. w Bieszczadach

Platforma widokowa Jarabia Skala

Kilkanaście metrów dalej, idąc granicą polsko-słowacką dochodzimy pośród fantastycznych widoków na urwisko, należące do słowackiego rezerwatu przyrody „Jarabia Skala”.

Na wierzchołku urwiska zbudowany jest taras widokowy, z którego można podziwiać słowackie i ukraińskie góry.

Gdzie iść dalej?

Dalej możemy iść szlakiem granicznym na wschód na Krzemieniec i Wielką Rawkę, ale my musieliśmy powrócić tym samym szlakiem do Wetliny.

Z Rabiej Skały w drugą stronę można iść na Okrąglik przez Sedlo pod Ďurkovcom 1120 m n.p.m., Płaszę 1163 m n.p.m. i Kurników Beskid 1037 m n.p.m.

Dopiero pod koniec trasy spotkaliśmy turystów, którzy jak się okazało, wybierali się na Jawornik.

W czasie jazdy kilka kilometrów za Wetliną postanowiliśmy zabrać dwoje autostopowiczów obładowanych bagażami. Okazało się, że pochodzą z Mielca i kierują się na Krosno, a w Bieszczadach byli już od dwóch tygodni. Na koniec sprawdź jeszcze inne nasze górskie wycieczki po Bieszczadach.