Co robiliśmy w Stobrawskim Parku Krajobrazowym? Ciekawe miejsca + MAPA

Do Stobrawskiego Parku Krajobrazowego jechaliśmy prosto po nocy spędzonej w mieszkaniu w Opolu. Do miasta jeszcze wrócimy w kolejnych wpisach, ponieważ spędziliśmy tam kolejne dni, ale tymczasem wyjeżdżamy 30 kilometrów od Opola, żeby wykorzystać piękny dzień i złapać lutowe promienie słońca. Kontynuujemy naszą podróż samochodową po województwie opolskim i odkrywamy jego najciekawsze miejsca.

MYNASZLAKU GŁOSOWANIE MYNASZLAKU GŁOSOWANIE
park w pokoju my na szlaku
borsuk w stobrawskim parku krajobrazowym

Wydmy w Kosowcu

Pierwszym miejscem, które chcemy odwiedzić, jest Kosowiec – przysiółek Dąbrówki Łubniańskiej, gdzie znajdują się jedne z największych wydm na terenie Stobrawskiego Parku Krajobrazowego. Do Kosowca dojechaliśmy w miarę sprawnie, jednak później po minięciu domów jechało się bardzo kiepsko ze względu na ubitą drogę. Po dotarciu na miejsce wystarczy zabrać plecak i ruszyć na eksplorowanie piaszczystego terenu.

Przy odrobinie wyobraźni można sobie pomyśleć, że jesteśmy gdzieś nad morzem. Miejsce warto zobaczyć, ponieważ jest tam cicho i spokojnie. W pobliżu znajdują się przepiękne lasy, po których można udać się na pieszą wycieczkę. Jeśli jest śnieg, to okoliczni mieszkańcy i turyści urządzają tam sobie jazdę na sankach.

Informacje praktyczne o wydmach w Stobrawskim Parku Krajobrazowym

Dojazd i parking: Z centrum Dąbrówki Łubniańskiej trzeba kierować się na Kosowiec. Po minięciu parkingu z prawej strony wjeżdża się na wąską drogę. W Kosowcu jedziemy cały czas prosto w kierunku torów kolejowych. Od tego momentu zaczyna się kiepska droga. Uwaga! W Kosowcu nie skręcamy na ulicę Kosowce. Samochód można zatrzymać na poboczu.

Współrzędne wydmy: 50.815416, 18.044558.

Zwiedzanie: Wydmy można oglądać o każdej porze, ponieważ jest to teren otwarty. Nie ma żadnych biletów wstępu.

wydma w kosowcu
wydmy z opola
wydmy w kosowcu
kosowiec wydmy

Studzionka – kapliczka i cudowne źródełko

Wróciliśmy z Kosowca w kierunku Dąbrówki Łubniańskiej. Tam zatrzymaliśmy się na obszernym parkingu przy tabliczce ze znakiem na Studzionkę. Spakowaliśmy co potrzeba i ruszyliśmy w kierunku cudownego miejsca. Do niego przyjeżdżają pielgrzymi z całej Polski. Z parkingu trasa wiedzie przez las i przejść ją można w ciągu 20 minut. Po drodze jest okazja zobaczenia mniejszych niż w Kosowcu wydm. Jest to również ciekawy widok.

O co chodzi z tym cudownym źródełkiem? Niegdyś pewien Rolnik Szymon z pobliskiej miejscowości pracował w polu. Od wielu lat zmagał się z chorobą. Pewnego dnia zmęczony siadł pod drzewem, a że był spragniony, doczołgał się do źródełka. Tam napił się wody, i siły mu powróciły. Od tego momentu zaczęto uważać, że woda ma cudowne właściwości.

Informacje praktyczne o Studzionce

Dojazd i parking: Z centrum Dąbrówki Łubniańskiej jedziemy tak samo jak wyżej na Kosowiec. Po prawej stronie będzie duży parking. Tam można zostawić samochód.

Współrzędne Studzionki: 50.802827, 18.000325.

stobrawski park krajobrazowy parking
szlak niebieski do studzionki
wydma studzionka
stobrawski park z dzieckiem
kapliczka studzionka
kaplica studzionka
cudowne zrodelko studzionka

Zabytkowy park w Pokoju

Ostatnim miejscem, jakie zobaczyliśmy w Stobrawskim Parku Krajobrazowym, był zabytkowy park w miejscowości Pokój. Niegdyś to miejsce tętniło życiem. Teraz jest coraz bardziej zaniedbany i wchodzi się na jego teren na własną odpowiedzialność. Spacer pośród ogromnych drzew, ruin rzeźb i parkowych obiektów może sprawić, że pokochasz to miejsce. Pierwsze nasze spostrzeżenie było takie, że wszystko to wygląda tragicznie. Wszystko było zniszczone.

W centralnym punkcie stał pałac, od którego rozchodziły się gwiaździste aleje. Idąc zgodnie z mapą, natrafić można na różne obiekty. Są tam między innymi: pomnik śpiącego lwa, salon wodny, Elizjum czy Świątynia Matyldy. My zwiedzanie zabytkowego parku w Pokoju podzieliliśmy na dwie części. Jedną część parku zwiedziliśmy, idąc od strony kościoła w Pokoju, a drugą z parkingu przy drodze 454.

Informacje praktyczne o parku w Pokoju i mapa

Parking (zwiedzanie pierwszej części parku): Zatrzymaliśmy samochód na ulicy 1 Maja przy kościele Ewangelicko-Augsburskim pod wezwaniem Księżnej Zofii. Współrzędne parkingu: 50.904005, 17.839092. Przy wejściu głównym do parku nie ma żadnego miejsca do zatrzymania samochodu.

Parking (zwiedzanie drugiej części parku): Przy drodze 454 w kierunku Opola z prawej strony znajduje się zatoczka, na której został wyznaczony bezpłatny parking. Z tego miejsca najszybciej można dojść do Elizjum i Świątyni Matyldy. Jak dla nas są to najciekawsze obiekty, które można zobaczyć w Pokoju. Współrzędne: 50.884348, 17.842848.

Godziny otwarcia: Park można zwiedzać o dowolnej porze, ponieważ jest on ogólnodostępny.

wejscie do parku w pokoju
swiatynia w pokoju
ruiny swiatyni w pokoju
zniszczone rzezby w pokoju
pomnik spiacego lwa
park w pokoju parking
swiatynia matyldy
park w pokoju z dzieckiem