Do Schroniska Szyndzielnia i Schroniska Klimczok z Bystrej

Szyndzielnia – Beskid Śląski

Szyndzielnia to szczyt w Beskidzie Śląskim, który znajduje się między schroniskiem Szyndzielnia, a schroniskiem na Klimczoku. Nie jest on atrakcyjny, a turyści mijają go patrząc tylko na tabliczkę z oznaczeniem. Głównym celem są 2 schroniska i szczyt Klimczok – piękny punkt widokowy na Beskidy i Tatry.

Schronisko Szyndzielnia

Opis szlaku z Bystrej na Szyndzielnię

Wycieczkę rozpoczynamy w miejscowości Bystra w pobliżu Bielska-Białej. Tam przy Zajeździe pod Źródłem znajduje się parking na kilkanaście samochodów. O godzinie 7 jest jeszcze pusty, a w Bystrej jest cicho i spokojnie. Pakujemy się i patrzymy za znakami koloru czerwonego.

Bystra – Schronisko Stefanka

Ruszamy z parkingu w prawo za kolorem czerwonym. Idziemy 10 minut asfaltem i mijamy ostatnie domy. Przechodzimy przez szlaban i zdobywamy wysokość idąc między drzewami. Po kilkunastu minutach dochodzimy na Równię 610 m n.p.m. Czerwony szlak biegnie dalej do Bielska-Białej, a my skręcamy w prawo na kolor niebieski do Schroniska Stefanka. Podejście nie jest zbyt trudne, dlatego szybko przechodzimy ten krótki odcinek. Jesteśmy na miejscu o 8:40, a obiekt otwierają o 9. Spotykamy tam gościa, z którym rozmawiamy kilka minut o górach. Schronisko Stefanka to przytulny obiekt oferujący zakwaterowanie, wyżywienie, wspaniałe widoki i plac zabaw dla dzieci. Jest to dość popularne miejsce, ponieważ można tam dotrzeć z Bielska-Białej.

Widoki spod schroniska Stefanka

Schronisko Stefanka

Schronisko Stefanka – Schronisko Szyndzielnia

Nie zatrzymujemy się tam na długo tylko kontynuujemy wycieczkę za szlakiem koloru niebieskiego. Zdobywamy Kozią Górę mierzącą 686 m n.p.m. i mijamy trasy rowerowe. Na Przełęczy pod Kozią Górą kończy się szlak niebieski i wchodzimy na żółty skręcając w lewo. Tam znajduje się drewniana wiata. Przez około 1:30 idziemy kolorem żółtym do Schroniska na Szyndzielni. Spotykamy tylko rowerzystów. Podejście od Przełęczy Koziej na Kołowrót 798 m n.p.m. jest jeszcze w miarę łagodne, ale z Przełęczy Kołowrót do schroniska to ostre i wymagające podejście. Dopiero po dojściu szlaku idącego spod kolejki robi się luźniej i pojawia się sporo osób. Po kilku kilometrach dochodzimy do Schroniska na Szyndzielni. Panuje tam względny spokój, dlatego w bufecie jest okazja spróbować schroniskowej kuchni i zakupić żurek. Wszyscy coś zamawiają i idą jeść na zewnątrz, a my zostajemy w środku.

Widok z Koziej GórkiDroga na Przełęcz Kołowrót

Dojście na Szyndzielnię

Schronisko Szyndzielnia szlaki

Oprócz szlakiem tym, który znajduje się opisany powyżej, do Schroniska Szyndzielnia można dotrzeć kolorem żółtym z Doliny Wapienicy, zielonym i czerwonym z Bielska-Białej w pobliżu kolejki oraz czerwonym i żółtym od strony Klimczoka i Przełęczy Kowiorek. Każdy z nich jest atrakcyjny na swój sposób. My polecamy od strony Klimczoka.

Schronisko na Szyndzielni

Schronisko Szyndzielnia

Szyndzielnia kolejka

Kilka minut od schroniska znajduje się kolejka, która wywozi turystów z Olszówki Górnej – dzielnicy Bielska-Białej. Jest to bardzo popularny sposób dotarcia na górę. Widać to po liczbie turystów spotkanych na tym odcinku. Nie ma co się dziwić, skoro jest komfort z korzystania z przeszklonych gondoli, to turyści korzystają. Przy okazji mogą przez kilka minut podziwiać całą panoramę Bielska-Białej, a trasa wagoników nie jest krótka, mierzy 1810 metrów.

Jak dojechać?

Kolejka Szyndzielnia dolna stacja znajduje się pod adresem: Aleja Armii Krajowej 366 i to możemy wpisać do wyszukiwarki Google w telefonie i wyznaczyć trasę. Najbliższe parkingi do tejże atrakcji przewidziane są w odległości 1000 metrów i 1400 metrów na terenie firmy ZIAD Bielsko-Biała SA. Musimy się liczyć z opłatą za miejsce, a to 5 złotych za osobówkę i 10 złotych za większe. Jeśli nie jesteś zmotoryzowany mianowicie, w letnie dni dojedziesz tutaj miejskimi autobusami, tzw.: siódemką (linia nr 7). Ale jest jeszcze jedna możliwość, możesz dostać się tutaj za pomocą linii numer 8.

Cennik i godziny otwarcia

Podstawowe ceny biletów, to bilet normalny w cenie 18 złotych (w jedną stronę) i 25 złotych (w obie strony). Zaś bilety ulgowe są o kilka złotych tańsze, czyli 14 złotych (w jedną stronę) i 18 złotych (w obie strony). Warto także zaglądnąć na ich stronę i w zależności od tego jaką mamy sytuację sprawdzić cenę biletu. Są przeróżne dostępne oferty, np.: Normalny Rodzina plus, 3x w górę z rowerem, grupa +20.

Godziny otwarcia kolejki według zamieszczonej rozpiski na stronie przedstawia się następująco:

• od września do kwietnia ( IX do IV) kursuje do 17:30
  • w pozostałe miesiące, czyli maj sierpień do 19:30.
  • nie jest otwarte dla turystów w pierwszy dzień Bożego Narodzenia. Wielkanoc oraz pierwszy dzień listopada.

Trzeba zwrócić uwagę, że jeśli nie będzie dużo turystów chętnych na wyjazd, kolejka będzie puszczana o konkretnych godzinach. Dla przybliżenia napiszę Wam co nieco na ten temat, sytuacja ma się tak:

• jeśli jest to poniedziałek to kursy są w godzinach od 10:00 do 19:30.
  • w pozostałe dni kursuje w godzinach od 9:00.
  • trzeba pamiętać, że kolej kursuje co 30 minut.

Wieża widokowa

Wieża widokowa pod Szyndzielnią to ciekawe miejsce, które odwiedza większość turystów wchodzących z kolejki. Znajduje się ona przy górnej stacji, a sama atrakcja cieszy oko od czterech lat. Z platformy zobaczymy szczyty Beskidu Małego, Śląskiego i Żywieckiego oraz samo miasto znajdujące się u podnóża góry. Opłata za możliwość wyjścia to cztery złote i może odbywać się tylko wtedy, gdy kolejka pracuje.

Szyndzielnia kolejka

Szyndzielnia kamera

Na stronie internetowej znajduje się zakładka kamera, gdzie możemy podglądnąć widok online. Ciekawe jest to rozwiązanie dla tych, którzy planują urlop lub chcą po prostu poczuć magię góry i obserwują ją sobie z różnych zakątków Polski, ale także i ze świata. My też bardzo często korzystamy z takich rozwiązań.

Z Szyndzielni na Klimczok

Pakujemy plecak i ruszamy czerwonym szlakiem na Przełęcz Kowiorek 1042 m n.p.m. Żółty i czarny szlak na Klimczok są aktualnie zamknięte, ponieważ trwają tam prace leśne. Idziemy po prostym czasem lekko podchodząc pod górę. Co ciekawe prognozy pogody zapowiadały opady deszczu. Jeszcze jak jechaliśmy do Bystrej o poranku, to słuchaliśmy jak w porannej prognozie ubolewali nad deszczowym dniem. Zdobywamy po drodze szczyt Szyndzielnia 1062 m n.p.m., który jest zalesiony i idziemy dalej.

Szczyt Szyndzielnia

Przełęcz pod Klimczokiem

Schronisko na Klimczoku

Schronisko na Klimczoku jest oddalone od Schroniska PTTK Szyndzielnia o dokładnie jeden kilometr. My ruszając za znakami koloru czerwonego w kwadrans dotarliśmy do wspomnianego miejsca. Wiele osób wybrało także taki wariant, z czego my nawet nie zatrzymując się poszliśmy dalej, a oni zdecydowali się na chwilę przerwy przy ławce w pełnym słońcu. Ciekawe jest to miejsce, zważywszy, że jesteśmy w ciągu jednego roku już tutaj drugi raz. Ostatnie nasze wyjście było siedemnastego września 2018 roku.

Schronisko Klimczok

Z Klimczoka do Bystrej

Dokładnie rzecz ujmując to ostatnim odcinkiem było zejście od Schroniska PTTK na Klimczoku do samej miejscowości Bystra na parking. Jest to prawie pięciokilometrowy odcinek podzielony na dwa etapy. Mianowicie, pierwszym jest zejście szlakiem niebieskim do złączenia się ze sobą szlaków rożnych kolorów. Odcinek nie jest zbytnio wymagający. No może poza jednym kawałkiem, który znajduje się zaraz szeroką wewnętrzną drogą, jednak ostrożności nigdy za wiele. W moim przypadku był to malutki kamyczek, który pociągnął mnie do przodu i spowodował upadek. Jednak strasznie tylko to wyglądało. Drugim etapem, znacznie krótszym, bo zaledwie jeden kilometr i sto metrów, wędrujemy za kolorem czerwonym. Nim początkowo zmierzaliśmy dziś, ale teraz to złączyło się w prawdziwą pętlę. Szybko tracimy wysokość. bo w tej części stok jest bardziej nachylony i dochodzimy do samochodu.

Klimczok - Bystra

Bystra Śląska

Informacje praktyczne

• parking znajduje się w miejscowości Bystra przy „Zajeździe pod Źródłem”,
  • cała trasa liczy około 15 kilometrów,
  • na trasie mamy ponad 700 metrów podejścia,
  • po drodze odwiedzimy trzy schroniska: Schronisko Stefanka, Schronisko Szyndzielnia i Schronisko Klimczok,
  • pod Szyndzielnią znajduje się kolejka, którą dowozi turystów w pobliże schroniska,
  • trasa jest widokowa i dobrze oznaczona,