Dolina Żabnika – wodny rezerwat przyrody w Jaworznie

Dolina Żabnika to rezerwat przyrody i jedna z atrakcji Jaworzna w województwie śląskim. Położony jest we wschodniej części miasta w dzielnicy o nazwie Ciężkowice. Do tej pory znaliśmy tylko te Ciężkowice koło Tarnowa. : ) Przyjechaliśmy tam podczas naszej kilkudniowej wycieczki po województwie śląskim. Cieszymy się, że tam dotarliśmy, ponieważ Dolina Żabnika okazała się bardzo fajnym miejscem, zwłaszcza dla Mai, która niemalże całą trasę przejechała na sankach.

Wodny rezerwat przyrody utworzony w 1996 roku, zajmuje prawie 48 hektarów. Po co został utworzony? Aby chronić rośliny wodne oraz torfowiska z gatunkami chronionymi i rzadkimi. Dzięki takim działaniom, dolina stała się jedną z atrakcji w Jaworznie.

Dolina Żabnika MyNaSzlaku

Mapa Doliny Żabnika

Przed wyjazdem szukaliśmy jakiejś mapy Doliny Żabnika. Znaleźliśmy zaznaczony szlak na mapie turystycznej, ale i tak chyba najlepsza mapa znajduje się na miejscu na tablicy. My tam nie mieliśmy problemów, żeby się odnaleźć, dlatego ładnie Ci to wszystko opiszemy poniżej.

mapa

Jak dojechać do Doliny Żabnika z centrum Jaworzna?

Dojazd do Doliny Żabnika z Rynku w Jaworznie zajmuje 12 minut – 8 kilometrów. Musisz jechać na wschód ulicami: Obrońców Poczty Gdańskiej, Józefa Chełmońskiego i Ciężkowicką. W dzielnicy Ciężkowice musisz wjechać za kapliczką w prawo na ulicę Zdrojową, która doprowadzi Cię pod sam szlaban. Tam musisz zostawić samochód. Chociaż nie ma tam żadnych znaków, że można stać, to na mapach miejsce oznaczone jest jako parking Doliny Żabnika. My tam staliśmy i nie było problemów. Współrzędne naszego postoju: 50.2197, 19.3721.

Dolina Żabnika parking

Szlak czerwony z parkingu do Doliny Żabnika

Wysiedliśmy z samochodu i ruszyliśmy prosto przed siebie. Na drzewach zaznaczone były szlaki koloru czerwonego. One prowadziły nas aż do samego końca. Minęliśmy szlaban, przekroczyliśmy rzekę Kozi Bród i przeczytaliśmy kilka ważnych informacji na tablicy edukacyjnej. Przez 600 metrów szliśmy po prostej drodze, aż dotarliśmy do celu. Trasa okazała się idealna na sanki, bo była wydeptana oraz wyjeżdżona przez samochody.

Szlak Dolina Żabnika
Szlak czerwony dolina żabnika
ścieżka rowerowa jaworzno
Dolina Żabnika Jaworzno

Niebieska ścieżka nad brzegiem potoku

Stanęliśmy nad potokiem Żabnik, który był cały zasypany śniegiem. Z mapy, którą minęliśmy po drodze, wynikało, że powinna tam pojawić się niebieska ścieżka dokoła potoku. W terenie jej nie było. Na szczęście na śniegu widzieliśmy wydeptane ślady. Prowadziły faktycznie w tamtym kierunku. Przejście całej ścieżki zajęło nam 30 minut. Mieliśmy 1200 metrów trasy, czyli krótka wycieczka bez większych trudności. Możesz sobie skrócić wycieczkę, ponieważ w połowie jest drewniana kładka poprowadzona nad potokiem.

potok żabnik
Żabnik Jaworzno
Ścieżka niebieska Dolina Żabnika
Zwiedzanie doliny żabnika

Cała trasa prowadziła nas przez las między drzewami. Było pięknie, cicho i spokojnie. Nie spotkaliśmy tam nikogo. Był poniedziałkowy poranek, to może dlatego, chociaż w Parku Gródek było już więcej osób. Gdy ścieżką wróciliśmy do szlaku czerwonego, to udaliśmy się z powrotem do samochodu.

Rezerwat wodny Dolina Żabnika to bardzo fajne miejsce na spędzenie czasu dla mieszkańców Jaworzna, a także dla turystów, którzy lubią odkrywać mniej znane miejsca na mapie Polski. Całe zwiedzanie zajęło nam 60 minut. Nie ma tam żadnych biletów wstępu. Na koniec zapraszamy Cię do zobaczenia naszej listy najpiękniejszych miejsc w Polsce i znalezienia inspiracji na własne podróże.