Góra Kotoń, Gronik i polana Pękalówka – szlak z Zawadki

Kotoń, Gronik i polana Pękalówka. Te miejsca poznaliśmy wczoraj, wędrując mniej uczęszczanymi szlakami Beskidu Makowskiego. Nie spodziewaliśmy się, że tak bardzo nas zachwycą i oczarują. To pasmo znamy tylko pobieżnie. Byliśmy na najwyższym szczycie Mędralowej, znanym Jałowcu oraz Koskowej Górze i szczycie Garlejów Groń. Uwaga! Lubomir uznawany jest jako najwyższy szczyt Beskidu Makowskiego w wykazie Korony Gór Polski. W rzeczywistości należy on do Beskidu Wyspowego.

Góra Kotoń,

Mapa trasy turystycznej na Kotoń i Gronik z Zawadki

Podczas tej wycieczki wędrowaliśmy szlakami turystycznymi: czarnym oraz żółtym, a także drogami bez żadnego oznakowania. Co się okazało? Dopiero po zejściu ze znakowanej trasy mogliśmy obejrzeć przepiękne panoramy widokowe na Babią Górę w Beskidzie Żywieckim, Beskid Wyspowy, a nawet Tatry. Dla rozjaśnienia sytuacji dodaję jeszcze mapę, z zaznaczonym naszym przejściem.

Startowaliśmy od litery P i szliśmy szlakiem czarnym do rozejścia się szlaków. Dalej w prawo za żółtym na szczyt Gronik i w dół za drogą bez szlaku do polany Pękalówka – X. Później w prawo wróciliśmy do żółtego i skręciliśmy w lewo na szczyt Kotoń. Znów trzeba odejść ze szlaku żółtego na szczyt. Z Kotonia poszliśmy bez szlaku w kierunku Kotonia Zachodniego i wróciliśmy za szlakiem do samochodu. Cała trasa mierzy 11 kilometrów i przeszliśmy ją w ciągu 3:30 h. Poniżej w opisie znajdziesz szczegółowe informacje o przejściu tej trasy.

Skorzystaj z darmowych map w wersji online.

Opis szlaku górskiego na szczyt Kotoń, Gronik i do widokowej polany Pękalówka

Nasza trasa miała wyglądać całkowicie inaczej niż była w rzeczywistości. Mieliśmy zaczynać w Zawadce przy Domu Rekolekcyjnym Grup Apostolskich RAM. Niestety okazało się, że tam, gdzie mieliśmy zostawić samochód i wyruszyć na szlak, jest pętla autobusowa i całkowity zakaz parkowania. Dlatego postanowiliśmy podjechać za czarnym szlakiem nieco wyżej i zatrzymać się na poboczu. Współrzędne naszego postoju: 49.763850, 19.899529. Aby dojechać do naszego postoju, trzeba na pętli autobusowej skręcić w lewo, na osiedlę Mosny w drogę z płyt i jechać do góry.

Szczyt Gronik w Beskidzie Makowskim

Po spakowaniu wszystkich potrzebnych rzeczy ruszyliśmy za drogą asfaltową, prosto za znakami koloru czarnego. Nasza trasa delikatnie wznosiła się ku górze. Po kilku minutach szlak odbił w lewo z drogi na leśną ścieżkę. Szliśmy przez las i po prawej stronie już widzieliśmy nasz cel, czyli szczyt Gronik 839 m n.p.m., który nazywany jest również Pękalówką tak, jak polana podszczytowa.

MYNASZLAKU GŁOSOWANIE

Po około 1 km spaceru przez las dotarliśmy do rozejścia się szlaków. Pojawił się kolor żółty. Opuściliśmy szlak czarny i skręciliśmy w prawo. Zaczęliśmy wycieczkę o godzinie 6 rano, dlatego na trasie nie było jeszcze nikogo. Na końcu okazało się, że nie spotkaliśmy ani jednej osoby. Szliśmy przez las i po 20 minutach osiągnęliśmy szczyt Gronik. Wierzchołek jest całkowicie zalesiony i co ciekawe oznaczony prowizoryczną kartką. Mam nadzieję, że ona się utrzyma i nikt jej nie zerwie. Przez Gronik przebiega szlak żółty z Pcimia do Makowa Podhalańskiego.

Gronik – najwyższy punkt

Widokowa polana Pękalówka – panorama na Tatry, Babią Górę, a nawet Beskid Niski

Ze szczytu zeszliśmy drogą w dół bez żadnego oznakowania. Znajduje się ona naprzeciwko drzewa z kartką. Kierowaliśmy się do polany Pękalówka, która jest bardzo widokowa. Jej nazwa pochodzi od najwyżej położonego osiedla Pękale. Znajdują się na niej pola uprawne, a także zabudowania wsi Krzczonów. Panoramy widokowe z polany są niesamowite. Jak tylko wyszliśmy z lasu, to byliśmy oczarowani. Co było widać?

Zobaczyliśmy szczyty Beskidu Wyspowego: Mogielicę, Szczebel, Luboń Wielki, Lubogoszcz i Szczebel. Było widać również Gorce: Turbacz, Lubań, Gorc i Kudłoń, a także Beskid Żywiecki: Babią Górę, Pilsko, Romankę. Z polany Pękalówki można dostrzec Tatry, które i nam udało się zobaczyć. Jeśli się dobrze przyjrzymy, to jest okazja zobaczyć Baranią Górę w Beskidzie Śląskim oraz Beskid Niski. Magura Wątkowska w tym ostatnim paśmie jest najdalej widocznym wzniesieniem z Pękalówki. Oddalona jest o około 107 kilometrów w linii prostej.

Góra Kotoń,
Widoki z Polany Pękalówka

Droga na górę Kotoń w Beskidzie Makowskim

Z polany zeszliśmy trochę bliżej gospodarstw i skręciliśmy w prawo na kamienistą drogę. Musieliśmy teraz wrócić odcinkiem bez szlaku do koloru żółtego. Po lewej stronie cały czas okazale prezentowała się Babia Góra – najwyższy szczyt Beskidu Żywieckiego. Wróciliśmy do koloru żółtego i skręciliśmy w lewo. Chwilę wracaliśmy tym samym szlakiem.

Zbliżaliśmy się do Kotonia 857 m n.p.m., kolejnego szczytu, którego mieliśmy w planach zdobyć. On znajduje się poza szlakiem, dlatego w tym przypadku również trzeba iść bez znaków. Odejście na tę drogę jest tutaj, gdzie szlaban. Kierowaliśmy się lekko pod górę i bardziej w lewo. Szliśmy intuicyjnie do najwyższego punktu. Trafiliśmy wreszcie na szczyt Kotoń, kilka minut po opuszczeniu znakowanej trasy. Jego inną nazwą jest Solnisko.

Kotoń to masyw górski w Beskidzie Makowskim (Średnim) w paśmie Koskowej Góry. Na szczycie znajduje się usypany kopczyk kamieni, a widoki można zobaczyć w kierunku północno-wschodnim. Jeszcze kilka lat temu wszystko było tam zalesione. Po chwili przerwy wróciliśmy do drogi i odbiliśmy w lewo. Teraz szliśmy, trawersując północne zbocza Kotonia. Mieliśmy okazję zobaczyć podobne krajobrazy do tych, co przed chwilą na szczycie.

Kotoń – szczyt
Widok ze szczytu Kotoń w kierunku północno-wschodnim

Jakim szlakiem wejść na górę Kotoń?

Na sam szczyt Kotoń nie prowadzi żaden znakowany szlak turystyczny, natomiast można dotrzeć tuż pod najwyższy punkt.

1. Szlakiem żółtym z Pcimia – długość trasy 7 kilometrów, czas przejścia 2:40 h,
  2. Szlakiem czarnym i żółtym z Zawadki. To jest najłatwiejsza i najkrótsza trasa na szczyt – długość trasy 1,6 km, czas przejścia 30 minut,
  3. Szlakiem zielonym i żółtym z Tokarni – długość trasy 5,5 km, czas przejścia 2 h
  4. Szlakiem czarnym i żółtym z Tokarni – długość trasy 6,6 km, czas przejścia 2:30 h,
  5. Szlakiem żółtym z Koskowej Góry – długość trasy 10 kilometrów, czas przejścia 3 h,
  6. Szlakiem zielonym i żółtym z Trzebuni – długość trasy 3,7 km, czas przejścia 1:45 h.

Góra Groń, czyli Kotoń Zachodni w Beskidzie Makowskim

Wróciliśmy na szlak żółty i poszliśmy dalej w kierunku Gronia 766 m n.p.m. zwanego inaczej Kotoniem Zachodnim. Do przejścia mieliśmy krótki odcinek, ponieważ planowaliśmy tylko dość na polanę widokową między Groniem a Jaworzyńskim Wierchem 782 m n.p.m. Stamtąd można obejrzeć kolejne piękne widoki w Beskidzie Makowskim. Wspaniale widać: Beskid Wyspowy, Tatry, Gorce oraz pasmo Orawsko-Podhalańskie.

Po drodze mieliśmy okazję zobaczyć krzyż, która upamiętnia walkę partyzantów z okupantem niemieckim. W tym miejscu zginął kpt AK Jan Korzeniowski 'Waga’. Dalej nasz szlak poszedł w kierunku Koskowej Góry, a my zaczęliśmy wracać do samochodu za znakami żółtymi i czarnymi. Maja, która usnęła w nosidełku na początku wycieczki, przespała w nim ponad 3 godziny, dlatego nie musieliśmy robić żadnej przerwy. Polecamy ten szlak, jako trasę, na której nie spotkamy zbyt wielu osób.