Szczytniak – najłatwiejszy i najkrótszy szlak ze Starego Skoszyna

Szczytniak to szczyt w Górach Świętokrzyskich i najwyższy punkt w paśmie Jeleniowskim. Mierzy 554 m n.p.m. i znajduje się na Głównym Szlaku Gór Świętokrzyskich.

Nie wyróżnia się widokowo, chociaż warto na jego zboczach zobaczyć gołoborze. Zdobywanie Szczytniaka można połączyć z wejściem na Łysą Górę lub Łysicę – najwyższy szczytu Gór Świętokrzyskich.

• Najkrótszym i najłatwiejszym szlakiem na górę jest trasa z przysiółka Stary Skoszyn,
  • Wejście zajmuje około 60 minut – 2,2 km,
  • My niedawno szliśmy z dzieckiem z Przełęcz Karczmarka 412 m n.p.m.,
  • Czas wejścia jest podobny, ale kilometrażowo wychodzi 3,1 w jedną stronę.
Szczytniak - najłatwiejszy i najkrótszy szlak ze Starego Skoszyna

Szlak z Przełęczy Karczmarka z dzieckiem

W 2021 roku szliśmy na Szczytniak z dzieckiem. Wybraliśmy trasę z Przełęczy Karczmarka, ponieważ nie chcieliśmy powtarzać wejścia ze Starego Skoczyna.

• Współrzędne parkingu na Przełęczy Karczmarka: 50.8228, 21.1994.

Prowadził nas kolor czerwony. Nie było na trasie jakichś większych podejść. Raczej delikatne podejście z każdym metrem. Trasa prowadziła cały czas przez las, więc nic nie zobaczyliśmy. Mieliśmy do przejścia lekko ponad 3 kilometry.

Ten odcinek to część Głównego Szlaku Gór Świętokrzyskich. Pamiętaliśmy go z dawnego przejścia. Poniżej wrzucam jeszcze mapę naszej wycieczki.

Mapa szczytniak
Szczytniak - najłatwiejszy i najkrótszy szlak ze Starego Skoszyna

Szczytniak w Górach Świętokrzyskich

Ogólnie Szczytniak nie jest oznaczony żadną tabliczką. Po prostu dochodzi się do czerwonego szlaku. Jedyną informacją, jaką tam znajdziemy na czerwonej tablicy to to, że jest tam Rezerwat Szczytniak.

Ciekawostką jest to, że wzniesienie zaliczane jest do Korony Gór Świętokrzyskich – projektu stworzonego przez PTTK Kielce. Na górę możesz dotrzeć również innymi szlakami.

1. Szlakiem czarnym z Piórkowa – 1 godzina i 30 minut, 4,7 km,
  2. Szlakiem czerwonym z Paprocic – 2 godziny i 30 minut, 7 km,
  3. I tym czarnym ze Starego Skoszyna – 50 minut, 2 km.

Jak widać, trasa ze Starego Skoszyna jest najkrótsza, ponieważ na szczycie jesteśmy już w ciągu 50 minut. Do przejścia są 2 kilometry.

Góry Świętokrzyskie

Najkrótszy szlak na Szczytniak

Przejechaliśmy do miejscowości Stary Skoszyn, skąd czarnym szlakiem udaliśmy się na Szczytniak 554 m n.p.m.

• Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd na początek szlaku górskiego: 50.8417759, 21.1493940.

Bardzo szybko wychodzi się na szczyt. Jedynym problemem na naszej trasie były kałuże, które musieliśmy cały czas omijać. Jest dość sporo odejść, więc dla przestrogi trzeba pilnować znaków na drzewach.

Po około 50 minutach dochodzimy do małego gołoborza. Jest to główna atrakcja tutaj w Jeleniowskim Parku Krajobrazowym. Kamienie w tym dniu były śliskie i trzeba było uważać.