Schronisko na Maciejowej – szlak do góry z Rabki-Zdroju

Schronisko PTTK na Maciejowej to kultowe miejsce w Gorcach. Na górę najszybciej można dojść z Jasionowa – przysiółek wsi Olszówka. Najprzyjemniejsza trasa to szlak czerwony z Rabki-Zdroju.

• Najkrótszy szlak na Maciejową prowadzi z Jasionowa,
  • Szlak Jasionów – Maciejowa mierzy zaledwie 2,2 km,
  • Czas przejścia tego szlaku to 45 minut,
  • Współrzędne miejsca postojowego w Jasionowie: 49.5873, 20.0230,
  • Nie ma tam większego parkingu – raczej zatoczka na kilka samochodów,
  • Do schroniska warto się wybrać o każdej porze roku,
  • Zimą drogi są dobrze przetarte,
  • Do schroniska można iść z psem,
  • Dalej wycieczkę można kontynuować na Stare Wierchy i Turbacz.

Nasza wycieczka do Schroniska PTTK na Maciejowej z Rabki-Zdroju

Nie ma pracy, nie ma studiów. Te dwie informacje zapowiadają naprawdę górski weekend, gdzieś na okolicznych szlakach. Na początek przychodzi najtrudniejsze pytanie – gdzie jechać? Okazuje się, że w wielu miejscach już byliśmy i trzeba wybrać coś ciekawego.

Szukamy takich szlaków, którymi jeszcze nie wędrowaliśmy. Wychodzi na to, że wybierzemy się w Gorce w okolice Rabki-Zdroju do schroniska PTTK na Maciejowej.

Mapa trasy turystycznej

Rabka-Zdrój – Piątkowa – Rdzawka – Ponice – Bacówka PTTK – Rabka-Zdrój

My wybraliśmy trasę do schroniska z Rabki-Zdroju, jednak nie szliśmy czerwonym szlakiem. Zrobiliśmy dłuższą trasę przez Rdzawkę i Świńską Górę 752 m n.p.m.

Opis szlaku z Rabki-Zdroju do schroniska na Maciejowej – widokowy spacer po Gorcach

W drodze na miejsce obserwujemy zmiany pogody. Czasem słońce, czasem mgły. Prognozy mówią, że powinny być dobre warunki do wędrówki. Dojeżdżamy na miejsce do dzielnicy Nowy Świat poza centrum miasta. S

zukamy odpowiedniego miejsca do parkingu. Zatrzymujemy się na szlaku żółtym między Parkiem Zdrojowym a komisariatem policji.

Od razu wchodzimy na szlak i kierujemy się po asfalcie.

Zborkówka

Dochodzimy chodnikiem do drogi głównej na trasie Rabka-Zdrój – Rdzawka. Skręcamy w lewo i po około 200 metrów na moście odbijamy w prawo. Uchodzimy kawałek węższym odcinkiem i widzimy parking, na którym również mogliśmy zostawić samochód.

Przysiółek tutaj nosi nazwę Zborkówka. Po lewej stronie na górce znajduje się leśniczówka.

Parking w przysiółku Zborkówka

Ścieżka edukacyjno-rekreacyjna „UROCZYSKO – KRZYWOŃ”

Przebiega tędy ścieżka edukacyjno-rekreacyjna „UROCZYSKO – KRZYWOŃ”, której celem jest przejście przez 8 zaznaczonych przystanków. Wędrówka nią zajmie turyście do dwóch godzin. Idziemy z nią kawałek, a potem zmierza ona w kierunku szczytu Krzywoń 627 m n.p.m.

Powoli zdobywamy wysokość. Maszerujemy gęstym lasem, nie mając żadnych widoków. Przekraczamy mały mostek i szeroką drogę odchodzącą w prawo. Uchodzimy może dwa kilometry i stajemy na pierwszej polance. Widoczna z niej jest przede wszystkim Maciejowa, czyli miejsce, do którego zamierzamy dojść.

Znowu wchodzimy do lasu i mijamy kilka kopczyków z kamieni. Żadnych szczytów raczej one nie oznaczają, bo na mapie nie są określone. Teren robi się łagodniejszy, a my przysiadamy na powalonym drzewie, żeby zjeść śniadanie.

Chleb, biały serek, pomidor i herbatka to nasz nowy zestaw na górskie wyprawy. Po kilku minutach ruszamy dalej i spotkamy stado owiec wraz z prowadzącym je bacą.

Szczyt Piątkowa 715 m n.p.m. w Gorcach

Po lewej stronie rozciąga się grzbiet szczytu Piątkowa 715 m n.p.m., a po prawej zaczynają się gospodarstwa miejscowości Chabówka. Przebiega tędy również droga numer 47 z Chabówki do Klikuszowej.

Szlak żółty, z którym do tej pory szliśmy, skręca w prawo i zmierza na szczyt Rabska Góra 783 m n.p.m. My wchodzimy na szlak zielony, który właśnie tutaj się zaczyna. Odbijamy w lewo i idziemy chwilę z ekranami akustycznymi.

Idziemy bokiem

Widokowa trasa na Babią Górę i Tatry

Hałaśliwą drogę mijamy bokiem i widzimy w oddali Beskid Żywiecki z Babią Górą 1725 m n.p.m. i Policą 1369 m n.p.m.

Bliżej zauważamy wcześniej wspomnianą Rabską Górę 783 m n.p.m., a dodatkowo Świńską Górę 754 m n.p.m., Kulakowy Wierch 840 m n.m. czy pasmo Turbacza. Kierujemy się prosto w stronę Rdzawki.

Miejscowość Rdzawka

Schodzimy do centrum miejscowości i od razu zauważamy dwie tabliczki, które wskazują drogę. Skręcamy w prawo i idziemy w stronę kościoła.

Po minięciu domu rekolekcyjnego „Wiktoria”, przy parkingu skręcamy w lewo i przez wąski mostek pokonujemy Kubanowski Potok.

Rdzawka

Z Rdzawki na Świńską Górę w Gorcach

Chwilę trasa prowadzi nas asfaltem, a później już wchodzimy na przyjemną polną ścieżkę ze wspaniałymi widokami. Najbardziej rzuca się w oczy Babia Góra 1725 m n.p.m., która góruje nad okolicznymi wzniesieniami.

Po drodze napotykamy na miejsce odpoczynku, czyli drewniane ławki i starą wersalkę:). Tym sposobem docieramy pod Świńską Górę 754 m n.p.m. Tuż pod nią odbijamy prostopadle w lewo i schodzimy do wioski Ponice.

Bacówka PTTK na Maciejowej w Gorcach – informacje

Stajemy na drodze głównej i idziemy już bezpośrednio do Bacówki PTTK na Maciejowej. Długi czas wędrujemy polanami. Mijają nas quadowcy zjeżdżający w dół. Przystajemy przy studni i tam siadamy, żeby zjeść drugie śniadanie.

Dalej trawersujemy zbocza Sołtysiego Turbacza 809 m n.p.m. i przechodzimy przez Las Pański wprost na Maciejową. Najbliższe otoczenie schroniska wita nas błotem. Na miejscu są oznakowania z kierunkiem na Stare Wierchy i Turbacz.

Wchodzimy na chwilę do środka i jemy obiad, jeśli kanapki można nazwać obiadem. Jest tutaj kilka osób. Siadamy w korytarzu. Jesteśmy tutaj kolejny raz i zawsze miło wspominamy Maciejową. Dochodząc tutaj, pokonaliśmy już wszystkie podejścia na trasie. Teraz czeka nas już tylko zejście w stronę Rabki-Zdroju.

W sali ogólnej znajduje się kominek, drewniane stoły, jest też ładny taras, z którego można podziwiać przepiękną panoramę. Pokoje są urządzone skromnie, ale gustownie.

Schronisko na Maciejowej

Wyciąg narciarski Maciejowa-Ski

Mijamy szczyt, wyciąg narciarski Maciejowa-Ski i dość sporo turystów, którzy zmierzają w kierunku schroniska.

Przechodzimy teraz przez przepiękne gorczańskie polany, delektując się widokami. Słońce zbliża się już do zachodu. Niedługo zrobi się ciemno, a my musimy dotrzeć jeszcze do samochodu.

Wracamy do Rabki-Zdroju

Schodzimy do Rabki-Zdroju i przechodzimy przez miejski park. Szukamy drogi do auta. Po 10 minutach jesteśmy już na miejscu. Zadowoleni, że przeszliśmy 20-kilometrową trasę, jedziemy do miejsca noclegowego, które zarezerwowaliśmy dzień wcześniej.