Z dzieckiem na Dwernik Kamień z Nasicznego

Dwernik Kamień to szczyt w Bieszczadach, który pokazuje przed turystami piękno tego pasma, jego najwyższe szczyty, ale także te, na które nie prowadzą jeszcze żadne szlaki oraz ciągnące się połoniny. Punkt widokowy w tym miejscu to strzał w dziesiątkę, zwłaszcza że mogliśmy oglądać Tarnicę w białej szacie, należącą do projektu Korona Gór Polski.

Wysokość szczytu to 1004 m n.p.m., zaś co ciekawe można się spotkać z dwoma jeszcze innymi nazwami tego miejsca, mianowicie Dwernik czy też Holica. Niedawno stworzyliśmy zestawienie najpiękniejszych szlaków w Bieszczadach i Dwernik Kamień możemy do tego zestawienia dopisać. Zobacz najpiękniejsze miejsca w Bieszczadach.

Dwernik Kamień z Nasicznego

Jak dojść na Dwernik Kamień?

Na Dwernik Kamień poprowadzono ścieżki, ale dzięki temu można spokojnie w nich przebierać i dostosować odpowiednią do swoich potrzeb. Można wyjść tak jak my. Szlakiem z Nasicznego w górę i w dół lub po prostu przejść się dookoła, tzw.: pętlą. Na szczyt dojdziesz następującymi szlakami:

• czerwona ścieżka z miejscowości Nasiczne,
  • zielone ścieżki z miejscowości Nasiczne,
  • zielone ścieżki z miejscowości Zatwarnica,
  • czerwona ścieżka z centrum Zatwarnicy.
Dwernik Kamień z Nasicznego

Dwernik Kamień – mapa

Ścieżkę czerwoną z Nasicznego na Dwernik Kamień znajdziesz na mapie „Bieszczady” wydawnictwa Compass. Darmowe mapy turystyczne dostępne są na naszej stronie.

Bieszczady mapa

Opis szlaku na Dwernik Kamień z Nasicznego

parking i opłaty za wejście

07.10.2019 przyjeżdżamy na parking, który znajduje się przy drodze w miejscowości Nasiczne. Dla lepszego zlokalizowania miejsca warto wpisać w Google: Mostek nad Dwernikiem w Nasiczne. Jadąc od Dwernika, parking znajduje się za mostkiem po prawej stronie, zaś od Brzegów Górnych, przed mostkiem po lewej.

My wjeżdżając na parking, nie spodziewaliśmy się tylu samochodów, ale w sumie porównując do wcześniejszego roku, mogliśmy to przewidzieć. Ostatnio idąc do Chatki Puchatka na Połoninie Wetlińskiej, na parkingu było tłumnie jak w wakacje. Tu może aż tak nie było, jednak nie czuliśmy się samotnie w górach. Parking w Nasicznem jest darmowy, a za wejście na szlak nie są pobierane żadne opłaty.

Nasiczne parking

Najkrótszy szlak na szczyt

Ruszamy za ścieżką czerwoną w prawo. Jest to najkrótsza droga dotarcia na Dwernik Kamień. Większość turystów, którzy ruszyli równo z nami, wybiera się tak samo jak my. Samo dojście do szczytu nie jest zbyt trudne i wymagające. Trwa około 1 godziny i 30 minut. Mamy do pokonania 400 metrów przewyższenia.

Pierwszy odcinek, który wszyscy przechodzą jednym tchem, jest krótki, ale z dobrym zakończeniem. Na jego końcu znajduje się wiata i można chwilę odpocząć. Jest to też miejsce spotkań z tymi, którzy wędrują ścieżką zieloną „Przez bieszczadzkie lasy”. O tej ścieżce mogę wspomnieć, że wychodząc czerwoną na Dwernik Kamień, to zieloną można zejść i tym sposobem będzie można zrobić pętlę podczas wycieczki.

najkrótszy szlak na szczyt

Z racji tego, że były pary turystów z psami, a te szczekały na siebie, my nie zatrzymywaliśmy się, tylko ruszyliśmy przed siebie. Przeszliśmy przez drogę i zobaczyliśmy ciekawą tablicę, którą spotykamy w Bieszczadach i Beskidzie Niskim, informującą o występujących niedźwiedziach.

Mając to na uwadze, ruszyliśmy do przodu. I tak szliśmy krok za krokiem w towarzystwie pożółkłych jesiennych liści. Po prawej stronie ujrzeliśmy tabliczkę, na której była informacja o linii okopów armii austriackiej z czasów I wojny światowej. Dotarliśmy do otwartego terenu i głazów. Okazało się, że to już prawie szczyt. Panorama z góry była cudowna.

Dwernik Kamień – panorama widokowa

Tak jak wyżej wspomniałam, na pewno przy dobrej pogodzie można zobaczyć najwyższy szczyt pasma – Tarnicę, ale też piękne ciągnące się Połoninę Caryńską i Wetlińską oraz Bukowe Berdo, Małą i Wielką Rawkę czy Smerek. Nie zabraknie widoków na ukraińskie szczyty i wiele polskich wzniesień tych popularnych i tych, na które szlaków nie poprowadzono, np.: Jaworniki czy Magurę Hulszczańską.

Dwernik Kamień - panorama widokowa

Niedźwiedzie w Bieszczadach

Te sympatyczne zwierzaki, mogą być wszędzie. Dodatkowo występująca podczas przejścia tabliczka z informacją o niedźwiedziach przysporzy nam trochę stresu. My wychodzimy z założenia, że nie ma się czego bać zaraz przy takiej informacji. Trzeba zachować ostrożność, ale nie do końca być cichutką myszką. Niech niedźwiedzie słyszą, że my idziemy ścieżką. Jeśli wędrujemy w towarzystwie to nie trudno o normalną rozmowę. Jeśli idziesz sam, to można prowadzić monolog.

Na Dwernik Kamień z psem

Dwernik Kamień to szczyt leżący poza Bieszczadzkim Parkiem Narodowym i wędrówki z psem są dozwolone. Warto mieć ze sobą oczywiście smycz, dzięki temu w każdej chwili możemy panować nad swoimi pupilami. Zauważyliśmy przy jednej parze emerytów, że mieli nawet specjalną torbę na ramię, w której podczas bardziej stromych podejść przenosili swojego małego pieska, aby się zanadto nie zmęczył.

Gdzie w Bieszczady z psem?

W ramach inspiracji na inne wypady z psem po szczytach w Bieszczadach zaproponujemy Wam następujące miejsca:

• okolice Magury Stuposiańskiej,
  • masyw Łopiennika,
  • pasmo Otrytu,
  • masyw Wysokiego działu,
  • masyw Okrąglika i Jasła,
  • wzniesienia w okolicy Jeziora Solińskiego,
  • teren doliny Sanu.
Dwernik Kamień - panorama widokowa

Gdzie sprawdzić pogodę w Bieszczadach?

Z tymi prognozami jest bardzo różnie. My wybierając się na wycieczkę, sprawdziliśmy pogodę na stronie Bieszczadzkiego Parku Narodowego, gdzie ta jest aktualna z danego dnia i godziny. Dodatkowo sprawdzaliśmy na stronie foreca.pl dla BdPN i meteo.pl dla pobliskich miejscowości.