Kujawsko-Pomorskie,  Podróże z dzieckiem

Muzeum Mydła i Historii Brudu w Bydgoszczy – zwiedzanie z warsztatami

Na ulicy Długiej w Bydgoszczy znajduje się jedno z najbardziej nietypowych muzeów, w jakich byliśmy. To Muzeum Mydła i Historii Brudu, w którym oprócz zwiedzania z przewodnikiem odbywają się również warsztaty mydlarskie. Zwiedzaliśmy Bydgoszcz i skusiliśmy się wysokimi opiniami w Internecie oraz reklamami na terenie miasta. Mieliśmy czas, dlatego zdecydowaliśmy, że jak będą wolne miejsca na zwiedzanie, to skorzystamy. Sklep, który połączony jest z muzeum, otwarty był od godziny 10:00. Pierwsze zwiedzanie miało być o 10:30, dlatego kupiliśmy bilety i poszliśmy jeszcze na chwilę w kierunku rynku. Na miejsce wróciliśmy chwilę przed rozpoczęciem.

Muzeum Mydła i Historii Brudu w Bydgoszczy

Godziny otwarcia i cennik biletów do Muzeum Mydła

Adres: Muzeum Mydła i Historii Brudu, Długa 13/17, 85-034 Bydgoszcz. Rezerwacja zwiedzania pod numerem telefonu: 52 515 70 15.

Godziny otwarcia: Zwiedzanie Muzeum Mydła i Historii Brudu w Bydgoszczy jest dostępne cały rok: od lipca do marca o godzinach: 10:30, 12:00. 13:30, 15:00, 16:00 i 17:00 i od kwietnia do czerwca o godzinach: 10:00, 11:00, 12:00, 13:00, 14:00, 15:00, 16:00, 17:00.

Cennik: Bilet wstępu do muzeum kosztuje 18 złotych. Dzieci do 3 lat wchodzą bezpłatnie, dlatego za Maję nie płaciliśmy.

Muzeum Mydła i Historii Brudu w Bydgoszczy

Zwiedzamy Muzeum Mydła i Historii Brudu z przewodnikiem

U nas rezerwacja telefoniczna nie była potrzebna, ponieważ bilety kupiliśmy bez problemu, a podczas zwiedzania z przewodnikiem byliśmy sami. Zostawiliśmy kurtki w szatni i wybraliśmy się w specyficzną podróż. Na początku odbywają się kilkuminutowe warsztaty, podczas których mieliśmy okazję wykonać własne mydło. Na samym końcu można je zabrać do domu.

Dalej wystawę zwiedza się zgodnie z chronologią, a wszystko zaczyna się od starożytności i rekonstrukcji greckiej toalety. Można tam obejrzeć pradawne mydło oraz gąbkę, która służyła korzystającym jako papier toaletowy. Po przeniesieniu się do czasów średniowiecznych zobaczymy rekonstrukcję drewnianej łaźni z Wyspy Młyńskiej. Co więcej, każdy, kto chce może wejście do środka, poznać doktora Dżumę oraz dowiedzieć się o powody zamknięcia wszystkich łaźni na terenie Europy. W XIX wieku było tak, że często z jednej wanny korzystali wszyscy mieszkańcy kamienicy. W kąpielni znajdowała się wanna wraz z piecem podgrzewającym wodę.

Dawniej praczki mieszkały na ulicy Przyrzecze. Jedną z nich była Pani Józefa, która stała się bohaterką muzealnej pralni. Ta ożywa, gdy przychodzą do niej odwiedzający. Mogą wtedy usiąść na ryczce i wziąć do ręki tarę oraz mydło. Jest też okazja zobaczyć pralkę franię, którą być może ktoś jeszcze ma w domu.

Zwiedzanie zajęło nam około 45 minut. Przewodnik bardzo ciekawie przeprowadziła nas przez historię mydła i brudu, dlatego za oprowadzającego duży plus. Dowiedzieliśmy się sporo ciekawostek na temat kultury mycia na przestrzeni wieków. Miejsce ciekawe i dla dzieci i dla dorosłych. Pierwszy raz w życiu robiliśmy mydło. 🙂 Polecamy.

Jeśli będziesz w Bydgoszczy, to warto odwiedzić jeszcze Muzeum Exploseum w DAG Fabrik Bromberg.

Jeśli znalazłeś u nas potrzebną wiedzę, wskazówki, inspiracje do podróży, to będziemy wdzięczni, gdy wrzucisz nam napiwek do blogowej skarbonki.