Bydgoszcz – atrakcje turystyczne

Bydgoszcz oprócz Torunia, to miasto obowiązkowe na mapie województwa kujawsko-pomorskiego i jedno z największych pod względem ludności miast w Polsce. Na jego terenie znajduje się sporo zabytków, która większość z nich leży na Szlaku Wody, Przemysłu i Rzemiosła TeH2O. Od wielu lat Bydgoszcz pozostaje w cieniu Torunia, do którego kierują się turyści z całej Polski.

Dla nas była punktem obowiązkowym podczas podróży, więc chcieliśmy poznać jej najciekawsze miejsca. Okazało się, że ich trochę jest i nie wiem, czy poznaliśmy je wszystkie. Spędziliśmy w mieście 3 dni, poznając ciekawe miejsca zgodnie z opracowanym wcześniej planem na zwiedzanie.

Gdzie bezpłatnie zaparkować w Bydgoszczy?

Jeśli planujesz zwiedzać centrum Bydgoszczy, czyli tutaj, gdzie znajduje się Stare Miasto, Wyspa Młyńska, Barka Lemara i inne atrakcje, to możesz bezpłatnie zaparkować przy ulicy Filareckiej pod Wieżą Ciśnień.

• Współrzędne: 53.119560, 17.991250.

Exploseum Bydgoszcz w DAG Fabrik Bromberg

Jadąc w kierunku Bydgoszczy, na samym początku odwiedziliśmy wybuchowe muzeum, czyli Exploseum znajdujące się kilka kilometrów od centrum miasta. Muzeum powstało w dawnej niemieckiej fabryce materiałów wybuchowych DAG Fabrik Bromberg, w której została zaprezentowana architektura III Rzeszy.

W dawnej niemieckiej fabryce DAG Fabrik Bromberg w Bydgoszczy znajduje się muzeum, w którym w ciekawy sposób została zaprezentowana architektura przemysłowa III Rzeszy. Exploseum to jeden z oddziałów Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy Wszystko to zlokalizowane jest na terenie Puszczy Bydgoskiej, dlatego otoczenie fabryki tworzy niesamowity klimat.

Odwiedzając Exploseum, poznaliśmy historię fabryki, której założycielem był Alfred Nobel. Na ekspozycjach obejrzeliśmy wystawy o wojskowości, przymusowych pracach na terenie III Rzeszy oraz materiałach wybuchowych.

Muzeum Exploseum to 8 przekształconych do zwiedzania budynków, w których kiedyś produkowano nitroglicerynę. Obiekty były ze sobą połączone tunelami, które obecnie służą ruchowi turystycznemu. Ciekawostką jest to, że teren muzeum to zaledwie 1 procent całej fabryki znajdującej się w sąsiedztwie Parku Przemysłowo-Technologicznym.

Exploseum Bydgoszcz

Exploseum w Bydgoszczy – adres, dojazd, cennik, godziny otwarcia

Adres: Alfreda Nobla, 85-001 Bydgoszcz. Telefon: 883 366 056. Adres e-mail: exploseum@muzeum.bydgoszcz.pl.

Dojazd: Exploseum znajduje się około 10 kilometrów od rynku w Bydgoszczy. Z drogi numer 10 trzeba skręcić na Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny. Dalej najłatwiej jechać za znakami przy drodze kierującymi do muzeum ulicą Eugeniusza Smolińskiego, a dalej Alfreda Nobla.

Parking: Przed wejściem do muzeum. Współrzędne: 53.070986, 18.073974.

Godziny otwarcia: Kwiecień – wrzesień | od 9:00 do 17:00. Październik – marze | od 9:00 do 16:00. W poniedziałki są nieczynne.

Cennik: Normalny bilet wstępu do Exploseum kosztuje 15 złotych, a ulgowy 12 złotych. Szczegółowy cennik możesz znaleźć na stronie internetowej muzeum.

Zwiedzanie Muzeum Exploseum w Bydgoszczy

Ogólnie jest tak, że po wejściu do budynku z parkingu, zwiedza się cały obiekt i wychodzi nie w tym samym miejscu, tylko około 800 metrów dalej – w miejscu, które mijaliśmy po drodze. Tutaj na początku mamy wybór.

Albo jedziemy pod wejście główne i po zwiedzaniu wracamy po samochód, albo zostawiamy samochód wcześniej – 53.072734, 18.075618 i przed zwiedzaniem podchodzimy na nogach do wejścia głównego.

My wybraliśmy pierwszą opcję, ponieważ nie wiedzieliśmy, że nie wraca się w to samo miejsce. Po zakupie biletów wstępu dostaliśmy instrukcję i kartę, która otwiera drzwi znajdujące się między pomieszczeniami i obiektami.

Exploseum można zwiedzać z przewodnikiem lub indywidualnie. My szliśmy sami, a byliśmy w niedzielne popołudnie, dlatego turystów było więcej. Przechodziliśmy przez salę, nie mogąc nadziwić się, że taka fabryka tutaj kiedyś istniała.

Wyglądało to bardziej, jak wojenna gra komputerowa. Całość zwiedza się około 90 minut, dlatego warto przeznaczyć sobie na muzeum nieco więcej czasu. Ekspozycja nie jest przeznaczona dla mniejszych dzieci, ponieważ jest tam sporo do przejścia i trudny temat do zrozumienia.

My wzięliśmy nosidełko, dlatego z Mają chodziło się bardzo przyjemnie. Natomiast zwiedzając z przewodnikiem, trafia się pod oko osoby przebranej za partyzanta, strażnika zakładu, pracownika przymusowego, angielskiego lotnika lub Alfreda Nobla.

Na początku zapoznaliśmy się z informacjami o założycielu firmy, czyli Alfredzie Noblu, a także z historią fabryki, broni i materiałów wybuchowych. Było także o pracach przymusowych w zakładach, Armii Czerwonej, konspiracji, sabotażu i produkcji materiałów wybuchowych.

Miłośnicy techniki i wojskowości będą czuć się, jak u siebie w domu. Trasa turystyczna jest połączeniem tradycyjnego zwiedzania z nowoczesnymi rozwiązaniami – multimedia.

Pomnik Króla Kazimierza Wielkiego

Rozpoczęliśmy z ulicy Filareckiej, gdzie znaleźliśmy parking i ruszyliśmy w kierunku Starego Miasta. Po drodze na mapie mieliśmy zaznaczonych kilka punktów, które chcieliśmy zobaczyć. Pierwszym z nich był pomnik Króla Kazimierza Wielkiego. Powstał on, jako hołd dla króla symbolizując wielkość i pomyślność Polski. Co więcej, w 1346 roku Kazimierz Wielki nadał akt lokacyjny Bydgoszczy, dlatego na pomniku w jednej ręce trzyma go w ręce, natomiast w drugiej berło. Współrzędne: 53.120452, 17.998729.

Bydgoska Aleja Autografów

Przeszliśmy dalej, ponieważ na ulicy Długiej w Bydgoszczy znajduje się Aleja Autografów. Powstała w 2007 roku i przedstawia podpisy osób zasłużonych dla miasta. Znaleźć tam można podpisy takich osób jak: Irena Szewińska, Zbigniew Boniek, Irena Santor, Michał Winiarski, Robert Sycz czy Natalia Madaj. Współrzędne: 53.120964, 18.000472.

Zamek Bydgoski

Niedaleko znajduje się makieta Zamku Bydgoskiego, którego wzniósł na tym terenie Kazimierz Wielki. Postawiony został na podobieństwo tych krzyżackich z czerwonej cegły. Istniał od 1346 do 1656 roku, a później przez Szwedów stało się ruiną. Został wysadzony w powietrze. Przez lata był rozbierany i niszczony, a cegły posłużyły do budowy bydgoskich kamienic. Pozostałościami zamku są eksponaty, które można obejrzeć w Muzeum Okręgowym. Przez lata podczas wojen z Zakonem Krzyżackim Zamek w Bydgoszczy odwiedzali różni władcy Polski. Współrzędne: 53.122238, 18.004165.

Barka Lemara i rejs statkiem po Brdzie

Przy Rybim Rynku podczas sezonu turystycznego można skorzystać z rejsu statkiem po Brdzie Bydgoskim Tramwajem Wodnym, który jest jedną z największych atrakcji Bydgoszczy. Podczas rejsu jest okazja podziwiać miasto z innej perspektywy. Tramwaj kursuje na linii Słonecznej i Staromiejskiej. Warto wcześniej zakupić bilet online, ponieważ na miejscu podczas sezonu może być problem. Tuż obok zacumowana jest Barka Lemara, w której znajduje się muzeum z pamiątkami związanymi z żeglugą po Kanale Bydgoskim. Współrzędne: 53.123107, 18.002007.

Rynek Starego Miasta w Bydgoszczy

Sercem Bydgoszczy jest Stary Rynek, którego odwiedza chyba każdy podczas wizyty w mieście. Został wytyczony w 1346 roku i stanowił centrum handlowe dla mieszkańców. Będąc w rynku, można udać się do Bydgoskiego Centrum Informacji i dowiedzieć się o różnych atrakcjach miasta. Warto pobrać mapkę z zaznaczonymi miejscami, które warto zobaczyć. Jeśli będziesz na środku Rynku, to spójrz w stronę kamienicy numer 15. Tam o godziny 13:13 i 21:13 w kłębach dymu pojawia się Mistrz Twardowski. Współrzędne: 53.121963, 18.000348.

Muzeum Mydła i Historii Brudu – zwiedzanie z warsztatami

Nie mogliśmy się doczekać wizyty w Muzeum Mydła i Historii Brudu, ponieważ jest to niespotykana tematyka nawet na skalę europejską. Obiekt zwiedza się z przewodnikiem i połączone jest z warsztatami mydlarskimi. Miejsce na pewno ciekawe i takie inne niż wszystkie. Warto zarezerwować sobie wcześniej termin zwiedzania, ponieważ w sezonie może być duże oblężenie.

Na ulicy Długiej w Bydgoszczy znajduje się jedno z najbardziej nietypowych muzeów, w jakich byliśmy. To Muzeum Mydła i Historii Brudu, w którym oprócz zwiedzania z przewodnikiem odbywają się również warsztaty mydlarskie.

Zwiedzaliśmy Bydgoszcz i skusiliśmy się wysokimi opiniami w Internecie oraz reklamami na terenie miasta. Mieliśmy czas, dlatego zdecydowaliśmy, że jak będą wolne miejsca na zwiedzanie, to skorzystamy. Sklep, który połączony jest z muzeum, otwarty był od godziny 10:00.

Pierwsze zwiedzanie miało być o 10:30, dlatego kupiliśmy bilety i poszliśmy jeszcze na chwilę w kierunku rynku. Na miejsce wróciliśmy chwilę przed rozpoczęciem.

Muzeum Mydła i Historii Brudu w Bydgoszczy

Godziny otwarcia i cennik biletów do Muzeum Mydła

Adres: Muzeum Mydła i Historii Brudu, Długa 13/17, 85-034 Bydgoszcz. Rezerwacja zwiedzania pod numerem telefonu: 52 515 70 15.

Godziny otwarcia: Zwiedzanie Muzeum Mydła i Historii Brudu w Bydgoszczy jest dostępne cały rok: od lipca do marca o godzinach: 10:30, 12:00. 13:30, 15:00, 16:00 i 17:00 i od kwietnia do czerwca o godzinach: 10:00, 11:00, 12:00, 13:00, 14:00, 15:00, 16:00, 17:00.

Cennik: Bilet wstępu do muzeum kosztuje 18 złotych. Dzieci do 3 lat wchodzą bezpłatnie, dlatego za Maję nie płaciliśmy.

Zwiedzamy Muzeum Mydła i Historii Brudu z przewodnikiem

U nas rezerwacja telefoniczna nie była potrzebna, ponieważ bilety kupiliśmy bez problemu, a podczas zwiedzania z przewodnikiem byliśmy sami. Zostawiliśmy kurtki w szatni i wybraliśmy się w specyficzną podróż. Na początku odbywają się kilkuminutowe warsztaty, podczas których mieliśmy okazję wykonać własne mydło. Na samym końcu można je zabrać do domu.

Dalej wystawę zwiedza się zgodnie z chronologią, a wszystko zaczyna się od starożytności i rekonstrukcji greckiej toalety. Można tam obejrzeć pradawne mydło oraz gąbkę, która służyła korzystającym jako papier toaletowy.

Po przeniesieniu się do czasów średniowiecznych zobaczymy rekonstrukcję drewnianej łaźni z Wyspy Młyńskiej. Co więcej, każdy, kto chce może wejście do środka, poznać doktora Dżumę oraz dowiedzieć się o powody zamknięcia wszystkich łaźni na terenie Europy. W XIX wieku było tak, że często z jednej wanny korzystali wszyscy mieszkańcy kamienicy. W kąpielni znajdowała się wanna wraz z piecem podgrzewającym wodę.

Dawniej praczki mieszkały na ulicy Przyrzecze. Jedną z nich była Pani Józefa, która stała się bohaterką muzealnej pralni. Ta ożywa, gdy przychodzą do niej odwiedzający. Mogą wtedy usiąść na ryczce i wziąć do ręki tarę oraz mydło. Jest też okazja zobaczyć pralkę franię, którą być może ktoś jeszcze ma w domu.

Zwiedzanie zajęło nam około 45 minut. Przewodnik bardzo ciekawie przeprowadziła nas przez historię mydła i brudu, dlatego za oprowadzającego duży plus. Dowiedzieliśmy się sporo ciekawostek na temat kultury mycia na przestrzeni wieków. Miejsce ciekawe i dla dzieci i dla dorosłych. Pierwszy raz w życiu robiliśmy mydło. 🙂 Polecamy.

Muzeum Mydła i Historii Brudu w Bydgoszczy

Europejskie Centrum Pieniądza

Europejskie Centrum Pieniądza znajdujące się na ulicy Mennica 4 wchodzi w skład Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy. Jest to małe muzeum, które można zwiedzić bardzo szybko nawet w ciągu 20 minut. Jako ekspozycja stała został zaprezentowany Skarb Bydgoski. Dla osób, które na co dzień nie interesują się numizmatyką, czyli tak jak nas, to wystawa może zrobić wrażenie. Jedna sala znajduje się obok kasy biletowej, natomiast druga po obejściu budynku z zewnątrz. Współrzędne: 53.122865, 17.997493.

Ceny biletów i godziny otwarcia

Bilet normalny kosztuje 8 złotych, a ulgowy 5 złotych. Europejskie Centrum Pieniądza otwarte jest:

• w sezonie letnim (kwiecień – wrzesień)
    wtorek – piątek 10:00 – 18:00
    sobota, niedziela 11:00 – 18:00
    poniedziałek – nieczynne
  • w sezonie zimowym (październik – marzec)
    wtorek – niedziela 10:00 – 16:00

Biały Spichrz – zbiory archeologiczne

Obok Europejskiego Centrum Pieniądza znajduje się Biały Spichrz, w którym prezentowane są zbiory archeologiczne. Jest to mała, ale ciekawa wystawa tradycyjna połączona z multimediami. Odtworzono dawne miejsca, przygotowano interaktywne stanowiska. Ciekawie wyglądają przeszklone podłogi z ekspozycjami. Kto chce zobaczyć, jak wyglądało życie w osadach stanowiących podwaliny pod dzisiejszą Bydgoszcz, a także średniowieczne miasto, to muzeum archeologiczne musi być obowiązkowym punktem na mapie turystycznej. Współrzędne: 53.123201, 17.997829.

Ceny biletów i godziny otwarcia

Bilet normalny kosztuje 8 złotych, a ulgowy 5 złotych. Biały Spichrz otwarty jest:

• w sezonie letnim (kwiecień – wrzesień)
    wtorek – piątek 10:00 – 18:00
    sobota, niedziela 11:00 – 18:00
    poniedziałek – nieczynne
  • w sezonie zimowym (październik – marzec)
    wtorek – niedziela 10:00 – 16:00
Biały Spichrz - zbiory archeologiczne

Wyspa Młyńska: pomnik 18 południka, magiczne krzesło i Wenecja Bydgoska

Idąc dalej przez miasto, cały czas znajdujemy się na Wyspie Młyńskiej, uznawanej przez mieszkańców i turystów jako serce Bydgoszczy. Na niej znajduje się oprócz muzeów między innymi: pomnik 18 południka przechodzący przez środek rynku oraz magiczne krzesło pozostawione na placu zabaw jako pamiątka po planie filmowym, oraz Wenecja Bydgoska. To ostatnie miejsce na terenie Starego Miasta stanowi ciąg kamienic. Cechą szczególną jest położenie kamienic nad rzeką Brdą. Wszystkie wymienione atrakcje można zobaczyć bezpłatnie, spacerując przez miasto. Współrzędne: 53.122789, 17.995845.

Wyspa Młyńska
pomnik 18 południka

Wieża Ciśnień

Po zwiedzaniu centrum miasta wróciliśmy na parking do samochodu. Tuż obok znajduje się Wieża Ciśnień, w bardzo widokowej części miasta. Została ona udostępniona dla turystów, dlatego wychodząc na ostatnie piętro można mieć Bydgoszcz na wyciągnięcie ręki z tarasu widokowego. W środku podczas pokonywania kolejnych schodów można zobaczyć ekspozycje związane z wodociągami: rury, żetony na wodę czy archiwalne zdjęcia i dokumenty. Współrzędne: 53.119757, 17.990823.

Cennik i godziny otwarcia

Bilet normalny kosztuje 5 złotych, a ulgowy 2 złote. Wieża Ciśnień w Bydgoszczy otwarta jest w:

• poniedziałek 11.00 – 16.00
  • wtorek 11.00 – 16.00
  • środa 11.00 – 16.00
  • czwartek 11.00 – 16.00
  • sobota 13.00 – 20.00
  • niedziela 13.00 – 17.00

Muzeum Wojsk Lądowych

Zwiedzając Bydgoszcz i jej największe atrakcje w mieście nie mogliśmy sobie odpuścić Muzeum Wojsk Lądowych znajdującego się na Czerkaskiej 2. Jest to jedno z ciekawszych miejsc, w którym warto być w Bydgoszczy.

Mieliśmy tak rozplanowane zwiedzanie, że rano na 8:30 chcieliśmy zwiedzić muzeum, a następnie pojechać do ogrodu zoologicznego. Udało się, że nocleg mieliśmy wynajęty 800 metrów od Muzeum Wojsk Lądowych, dlatego nie musieliśmy nawet ruszać samochodu. Zresztą z parkingiem, jak widzieliśmy, to było ciężko.

Muzeum Wojsk Lądowych – adres, cennik, godziny otwarcia

Adres: Muzeum Wojsk Lądowych, ulica Czerkaska 2, 85-636 Bydgoszcz. Telefon: 261 41-20-26. E-mail: sekretariat@muzeumwl.pl.

Godziny otwarcia:

• Przewodnik – 20 zł
  • Niedziela – wstęp bezpłatny

Zwiedzanie Muzeum Wojsk Lądowych w Bydgoszczy

Na ekspozycjach mieliśmy okazję obejrzeć zabytki, które są nieodłącznie związane z polskimi wojskami lądowymi, zaczynając od średniowiecza, a kończąc na misjach pokojowych na całym świecie. Historia rozpoczyna się od bitwy pod Cedynią, gdzie walczył Mieszko I z Hodonem.

Można zobaczyć tam ubiory i średniowieczne uzbrojenie. Dalej jest przedstawienie bitwy pod Kircholmem z 1605 roku. Wojska polskie walczyli ze Szwedami o Inflanty. Tam można zobaczyć rycerza husarii uzbrojonego w kopię czy szablę.

Charakterystycznym elementem były skrzydła przymocowane do siodła. Obok są sylwetki muszkietera i pikiniera z całym swoim ekwipunkiem. Trzecią z bitew było przedstawienie bitwy pod Raszynem z 1809 roku.

Kolejnym większym działem były wojska polskie od 1914 do 1939 roku, gdzie można obejrzeć ubrania, bronie oraz pozostałe wyposażenie naszych żołnierzy – ułanów, piechurów oraz oficerów z armii generała Józefa Hallera. Jest również przedstawienie Bitwy Warszawskiej, życia garnizonowego oraz wojsk lądowych w okresie II wojny światowej.

W Muzeum Wojsk Lądowych w Bydgoszczy panuje fajny klimat, ponieważ światło jest przyciemnione, ściany koloru czarnego, a ekspozycje rozświetlone. Ochroniarz, który pilnuje porządku, chodzi tak, żeby nie przeszkadzać.

Czasem się zdarza, że osoba perfidnie patrzy, jakby ktoś chciał coś ukraść. Czytając informacje dotyczące ubiegłych wydarzeń i oglądając multimedia, można sporo się dowiedzieć. Po II wojnie światowej czeka na nas ekspozycja polskich wojsk po 1989 roku i podczas misji pokojowych i stabilizacyjnych.

Co ciekawe Muzeum Wojsk Lądowych można zwiedzać wirtualnie na stronie internetowej obiektu – wirtualne zwiedzanie Muzeum Wojsk Lądowych w Bydgoszczy.

Atrakcje dla dzieci w Bydgoszczy – ogród zoologiczny

Poza miastem w parku miejskim Myślęcinek znajduje się świetna atrakcja dla dzieci, czyli ogród zoologiczny. Wizyta w ZOO stanowi solidną dawkę edukacyjną tak dla starszych jak i młodszych. Podczas naszej marcowej wizyty wiele klatek i kojców było pustych, dlatego nie mieliśmy okazji zobaczyć wielu zwierząt.

Ogród jest podzielony na cześć zewnętrzną, czyli na świeżym powietrzu, jak również wewnątrz pawilonu w terrarium. O ZOO przygotujemy na bloga osobny wpis ze wszystkimi szczegółami. Współrzędne: 53.161745, 18.036833.