Kamionna: wieża widokowa. Najłatwiejszy i najkrótszy szlak

Kamionna to szczyt w Beskidzie Wyspowym mierzący 801 m n.p.m. Ze szczytu rozciągają się wspaniałe widoki, ponieważ powstała tam wieża widokowa. W sąsiedztwie znajduje się Pasierbiecka Góra, którą również warto zdobyć.

• Najkrótszy i najłatwiejszy szlak na Kamionną prowadzi od strony Bacówki na Zadzielu,
  • Można wysoko wyjechać samochodem za szlakiem niebieskim i tam zostawić je na poboczu,
  • My na górę wchodziliśmy już kilka razy i polecamy szlak żółty z miejscowości Żegocina.

Najkrótszy szlak: najważniejsze informacje

Nad Przełęczą Widomą trzeba skręcić za niebieskim szlakiem w kierunku Domu Weselnego Sara oraz Bacówki na Zadzielu. Droga asfaltowa będzie prowadzić jeszcze wyżej i tak trzeba jechać.

• Współrzędne postoju: 49.7808, 20.4038.

Wejście na szczyt zajmuje około 25 minut. Do przejścia jest około 900 metrów za szlakiem niebieskim wzdłuż stoku narciarskiego.

Mapa trasy turystycznej na górę Kamionną z Żegociny

Żegocina – szczyt Kamionna – szczyt Pasierbiecka Góra – szczyt Kamionna – Żegocina

• Długość naszej trasy to 11 kilometrów,
  • Na szlaku mieliśmy 520 metrów podejścia,
  • Wycieczka z przerwami zajęła nam 5 godzin.
Mapa Kamionna

Szlak na górę Kamionną z Żegociny

Startujemy spod kościelnego parkingu, na którym ciężko przed godziną 9 znaleźć wolne miejsce, bo tyle ludzi.

• Współrzędne bezpłatnego parkingu: 49.8048, 20.4182.

Ruszamy za szlakiem koloru żółtego. Mijamy kościół św. Mikołaja Biskupa i kierujemy się wzdłuż drogi głównej Limanowa – Bochnia. Podchodzimy do tablicy informacyjnej i do prowizorycznych tabliczek, które znajdują się nieopodal.

Na szczyt nie jest daleko i prowadzi tam przyjemna ścieżka. Początkowo idziemy około 500 metrów po betonie. Później skręcamy w prawo, koło ogrodzenia. Kierujemy się teraz jakiś czas dość ostro pod górkę. W połowie tej drogi odchodzi czerwona ścieżka prowadząca do źródełka św. Franciszka.

Widoki na trasie

Opuszczamy wreszcie ten asfaltowy odcinek i zostawiamy w tyle ostatnie domostwa. Zaczynają nam się pojawiać konkretne widoki. Za nami widzimy masyw Łopuszy, a w oddali dostrzegamy mniejsze wzniesienia Pogórza Wiśnickiego i większe miasta Bochnię i Brzesko.

Opuszczamy widokowe miejsca i wchodzimy do bukowego lasu. Uchodzimy kawałek i przecinamy ścieżkę rowerową. Siadamy chwilę na śniadanie. Dalej po wyjściu z lasu widzimy, co jakiś czas widzimy przekaźnik na szczycie.

Górna stacja narciarska Laskowa SKI

Jesteśmy już prawie na szczycie. Z Przełęczy Widomej dociera tutaj szlak niebieski. Odbijamy razem z nim i z kolorem żółtym w prawo. Przechodzimy przez błoto, ostro skręcamy w lewo i po kilkuset metrach stajemy pod górną stacją wyciągu narciarskiego.

Pierwsze co zauważamy to śnieg. Od razu uśmiech pojawia się na twarzy, bo tegoroczna zima nie rozpieszcza. Tutaj powinno tętnić życie, powinny być tłumy ludzi, a tak to wszystko stoi.

Siadamy na chwilę i podziwiamy widoki. Kilka osób dociera za nami. Jakby nie chmury to zobaczylibyśmy Tatry. Pozostają nam tylko beskidzkie i pogórzańskie widoki.

U góry Pasmo Łopuszy, a 2 przekaźniki to wzniesienie Cuba
Widok spod Kamionnej

Góra Kamionna 802 m n.p.m. – szczyt

Dalej ruszamy na Kamionną 802 m n.p.m. do najwyższego punktu. Za kolejką skręcamy w prawo i po 10 minutach jesteśmy na szczycie. Wiele zmieniło się tutaj od ostatniej wizyty. Pojawiły się 2 oznaczenia – drewniana tabliczka i kartka z nazwą szczytu.

Dawniej na szczycie znajdowała się drewniana wieża triangulacyjna, a pod nim małe jeziorko, które obecnie zarosło i przekształciło się w torfowisko. Na północnym stoku stworzono rezerwat przyrody Kamionna.

Dalej na Pasierbiecką Górę w Beskidzie Wyspowym

Zdobywamy wzniesienie, a następnie schodzimy pomału w dół niebieskim i żółtym szlakiem w kierunku Pasierbieckiej Góry 763 m n.p.m. Droga cały czas prowadzi przez las, a na miejsce widokowe wychodzimy tylko raz i też są to widoki ograniczone przez drzewa.

Dalej rozpoczyna się Rezerwat Kamionna, który nie jest zbyt duży. Co jakiś czas widzimy po lewej stronie jakieś zabudowania. Teren w większości prowadzi po prostym. Uchodzimy kawałek i pojawia nam się kolejny znak. Ten znak stoi około 500 metrów od właściwego szczytu. Nie wiemy, po co ktoś zamontował go akurat tutaj.

Pasierbiecka Góra – szczyt

Szlak żółty skręca w lewo w stronę miejscowości Pasierbiec, a my idziemy prosto za kolorem niebieskim. Po kilkunastu minutach stajemy na szczycie Pasierbieckiej Góry (764 m n.p.m.). Widzimy tutaj stos kamieni i kartkę z nazwą szczytu.

Siadamy na kilka chwil, żeby nacieszyć się obecnością na górskim szlaku. Później wracamy tym samym szlakiem, aż do górnej stacji kolejki i w dół do Żegociny.