Orlica - Góry Orlickie
Dolnośląskie,  Góry Bystrzyckie,  Góry Orlickie

Orlica i Jagodna – wieża widokowa. Opis szlaku i mapa

Siódmy dzień w Sudetach spędziliśmy w Górach Stołowych, Orlickich i Bystrzyckich. Zdobyliśmy ich najwyższe wzniesienia: Orlicę i Jagodną, a Szczeliniec Wielki zafascynował nas tak, że chce się tam kiedyś wrócić. Na szlaku poznaliśmy podobnych do nas wielkich miłośników górskich wędrówek. Jechaliśmy niezapomnianą „Autostradą Sudecką” i bez oznaczeń zdobyliśmy Jagodną. W dzisiejszym wpisie znajdziesz opis szlaku na Orlicę od Sołtysiej Kopy oraz na Jagodną od strony Przełęczy nad Porębą. Opis wycieczki na najwyższy szczyt Gór Stołowych możesz znaleźć u nas na blogu – Szczeliniec Wielki.

Opis szlaku na Orlicę (Vrchmezí) w Górach Orlickich

Trzeba przyznać, że podczas wyjścia w Góry Orlickie najatrakcyjniejsze były widoki z parkingu na Sołtysiej Kopie. Współrzędne darmowego parkingu: 50.366930, 16.372751. Szlak zielonym, którym wędrowaliśmy na szczyt, mierzy 2 kilometry i jest cały zalesiony. Trasa nie jest trudna, dlatego bardzo szybko, już po 50 minutach dociera się do celu.

Od połowy trasy idziemy z granicą z Czechami, a sam wierzchołek góry Orlicy mierzącej 1084 m n.p.m. znajduje się na granicy. Trasa turystyczna oznaczona kolorem zielonym, najpierw prowadzi lasem, a potem do wiaty turystycznej. Od niej odbija się w lewo na samą Orlicę.

Mapa trasy turystycznej na Orlicę z Sołtysiej Kopy – szlak zielony

Parking Sołtysia Kopa – Góra Orlica – Parking Sołtysia Kopa

Góra Orlica – najwyższy szczyt Gór Orlickich zaliczany do Korony Gór Polski

Na szczycie góry odsłonięto pomnik upamiętniający pobyt na wierzchołku Johna Quincy Adamsa – późniejszego prezydenta USA, cesarza Józefa II, oraz Fryderyka Chopina. Widoków podczas trasy nie było żadnych. Kiedyś na szczycie stała wieża widokowa. Widać z niej było nawet Pragę w Czechach. Między drzewami urywek krajobrazów można zobaczyć. Na parking wróciliśmy tym samym szlakiem zielonym i tam jeszcze chwilę napawaliśmy się piękną panoramą. Będąc w pobliżu, polecamy Ci wschód słońca w Zieleńcu i zdobycie szczytu Velka Destna, ponieważ jest to najwyższa góra całych Gór Orlickich.

Opis szlaku na Jagodną w Górach Bystrzyckich – nowa wieża widokowa

Jagodna to bez wątpienia najdziwniejszy sudecki szczyt należący do Korony Gór Polski. Jechaliśmy w Góry Bystrzyckie po godzinie 14:30. Nie wychodziliśmy na szczyt najpopularniejszym szlakiem spod schroniska Jagodna, ale zjechaliśmy nieco niżej Autostradą Sudecką. Ciężko było to nazwać autostradą, bo kilkanaście kilometrów jechaliśmy chyba godzinę, dosłownie szybciej byśmy tam doszli na nogach. Prędkość na liczniku nie przekraczała 20 km/h. Dziury takie, że już trawa z nich zaczynała wyrastać. Po wielkich mękach dojechaliśmy do szlaku niebieskiego.

Mapa trasy turystycznej na Jagodną

Zaparkowaliśmy na poboczu i poszliśmy na ostatni szczyt tego dnia. Współrzędne darmowego parkingu: 50.228524, 16.567364. Wydawało się, że trasa na Jagodną (977 m) będzie bez problemowa. Na początku było wszystko w porządku. Natomiast po dotarciu do nowo wybudowanej drogi nasuwało się pytanie gdzie iść. Popatrzyliśmy na mapę i wypadało iść przed siebie.

Nowa droga na Jagodną. Tutaj idziemy prosto bez szlaku.

Szlak niebieski szeroką drogą na Jagodną

Szliśmy tam nową, szeroką drogą przez jakieś 40 minut. Szlaku nie było żadnego. Myśleliśmy, że najwyżej u góry włączymy GPS i pokierujemy się jakoś na szczyt. Piękne były z tej trasy krajobrazy, zwłaszcza na Masyw Śnieżnika.

Wreszcie trochę niepewni dotarliśmy do celu. Tylko jeden biedny szlak ostał się już prawie przy samej Jagodnej (977 m). Budujący drogę nie oszczędzali drzew ze znakami.

Jagodna – najwyższy szczyt w Górach Bystrzyckich zaliczany do Korony Gór Polski

Dawniej na samej górze znajdowała się ambona myśliwska i nic poza tym nie było. Od 2019 roku na Jagodnej – najwyższym szczycie Gór Bystrzyckich znajduje się wieża widokowa, z której można oglądać wspaniałe widoki. Gdy już schodziliśmy, to widzieliśmy kolejny ze szczytów do zdobycia – Śnieżnik. Po wejściu do samochodu pojechaliśmy do Międzygórza na nocleg. A jeśli szukasz opisów innych szczytów z Korony Gór Polski, to zobacz nasz poradnik dotyczący tego projektu – Korona Gór Polski.