Koskowa Góra i Parszywka – opis szlaku na szczyt

Koskowa Góra to szczyt w Beskidzie Makowskim mierzący 867 m n.p.m. Góra może nie należy do najwyższych, jednak stanowi wspaniały punkt widokowy, np. na Tatry czy Babią Górę. Jest to najwyższy szczyt pasma Koskowej Góry.

• Szczyt jest w większości bezleśny,
  • Góra jest widoczna już daleka, ponieważ znajduje się tam maszt telekomunikacyjny,
  • Poniżej szczytu znajduje się charakterystyczna kapliczka zbudowana przez Jana Koska,
  • Koskowa Góra zaliczana jest do Diademu Polskich Gór,
  • Na wierzchołek nie prowadzi żaden znakowany szlak turystyczny,
  • Szlak żółty i niebieski przebiega kilkaset metrów poniżej,
  • Najszybsza droga na szczyt prowadzi od kapliczki – 25 minut, 1 kilometr.

Dojazd na Koskową Górę – UWAGA!

Samochodem legalnie można wyjechać z Bogdanówki pod kapliczkę na przełęczy. Tam jest sporo domów. Musisz jednak uważać w zimie i gdy jest śnieg, ponieważ droga prowadzi ostro pod górę.

My w zimie zawsze startujemy spod kościoła w Bogdanówce. Przy normalnych warunkach nie ma żadnego problemu z dojazdem. Poniżej mapa najkrótszej drogi.

Nasza relacja z wycieczki

Po wschodzie słońca na Babiej Górze i dotarciu na parking po godzinie 8:00 przejechaliśmy na obszar Beskidu Makowskiego, aby po raz drugi odbyć wycieczkę na Koskową Górę 866 m n.p.m., tym razem już w spokojnej atmosferze.

Po raz pierwszy byliśmy tam podczas wędrówki szlakiem długodystansowym z Brzeźnicy do Łopusznej i było to w drugim dniu, jak szliśmy z Lanckorony do Jordanowa. Wtedy na miejsce dotarliśmy niebieskim szlakiem, a teraz doszliśmy drogą asfaltową z miejscowości Bogdanówka.

• Poniżej film z naszej wycieczki w 2022 roku.

Trasa turystyczna z Bogdanówki

Dojechaliśmy na parking koło kościoła pod wezwaniem Jana Chrzciciela z 1892 roku.

MYNASZLAKU GŁOSOWANIE
  • Współrzędne parkingu pod Koskową Górą: 49.741281, 19.805182 (wersja zimowa),
  • Współrzędne parkingu w wersji letniej: 49.7577, 19.7845.

Bogdanówka to mała miejscowość oddalona o kilka kilometrów od Jordanowa czy Tokarni. Na Koskową Górę można z tej miejscowości dotrzeć samochodem. Jednak kto woli, to może iść tak jak my Drogą Krzyżową, która prowadzi właśnie po asfalcie.

Mapa szlaku turystycznego

Bogdanówka parking – Szczyt Koskowa Góra – Szczyt Parszywka – Bogdanówka parking

Cała trasa mierzyła 11,5 km i zajęła nam 5 godzin z przerwami. Na szlaku mieliśmy około 400 metrów podejść.

Szlak Konfederatów Tatrzańskich

Będąc na miejscu, dowiedzieliśmy się, że będziemy wędrować Szlakiem Konfederatów Tatrzańskich. Konfederacja Tatrzańska była to podziemna organizacja niepodległościowa działająca od maja 1941 do stycznia 1942 głównie na Podhalu. Była to organizacja apolityczna, a jej celem było: organizacja oddziałów partyzanckich czy sabotaż gospodarczy.

Kaplica pod Koskową Górą

Sami nie wiedzieliśmy, jak będziemy szli, dlatego wyznaczyliśmy drogę, żeby zrobić pętlę i właśnie okazało się, że to jest ten szlak.

Po około 40 minutach drogi po asfalcie, byliśmy już przy kapliczce na przełęczy między Koskową Górą a Parszywką.

Murowana kapliczka ufundowana została około 1910 roku przez Jana Koska. Jest pokryta gontem, wewnątrz znajduje się figura z nazwiskiem fundatora przedstawiająca Chrystusa upadającego pod krzyżem po raz trzeci.

Jak głosi podanie, rzeźbę zamówiono w Sidzinie dla Kalwarii Zebrzydowskiej. Podczas transportu trzy pary wołów zatrzymały się na grzbiecie nad Bogdanówką i nie chciały się ruszyć z miejsca. Uznano to za Bożą wolę i wybudowano w tym miejscu kaplicę, w której umieszczono rzeźbę. W pobliżu kapliczki znajduje się kamienny postument, obok zaś drewniany krzyż z ludową rzeźbą Chrystusa.

Szczyt Koskowa Góra 867 m n.p.m. w Beskidzie Makowskim

Pod górą znajduje się kilka gospodarstw, natomiast szczyt Koskowej Góry jest płaski i rozległy. Jest w większości bezleśny, dzięki czemu rozciąga się z niego panorama widokowa obejmująca cały horyzont.

Szczyt jest oznaczony tabliczką i biało-czerwonym słupkiem. Bardziej w stronę przekaźnika są ławeczki i stół.

W stronę Babiej Góry
Na Pogórze Wielickie
I piękny widok na Tatry
Szlak Kurierów Tatrzańskich
Droga na Parszywkę

Szczyt Parszywka w Beskidzie Makowskim

Posiedzieliśmy trochę na szczycie, nacieszyliśmy oczy pięknymi widokami i dobrą pogodą. Wspomnieliśmy nocną wędrówkę na Babią Górę i wróciliśmy na Szlak Kurierów Tatrzańskich. Przez chwilę szedł także szlak żółty, a potem schodził w okolice Więciórki.

Okazało się, że niewielkie przecież wzniesienia ugościły nas śniegiem. Gdzieniegdzie był on rozmoczony i buty robiły się mokre.

Szczyt Parszywka 842 m n.p.m. jest mało wybitny. Znajwyższego punktu widoków nie ma żadnych. Natomiast w pobliżu są polany widokowe, z których przepięknie widać Beskid Wyspowy, Gorce i Tatry.

Parszywka (842 m n.p.m)

Kaplica świętej Anny pod Parszywką

Schodzimy ze szczytu i wchodzimy na polanę. Pod polanką znajduje się urokliwa kaplica świętej Anny, obok, której mieszczą się domy, z których ludzie mają okazałe widoki na stronę wschodnią, a co za tym idzie – wschody słońca.

Od kaplicy schodzimy już drogą asfaltową do Bogdanówki. To tylko 3 kilometry i idzie się dość szybko. Po godzinie 15 jesteśmy już na dole i pakujemy się samochodu. Wracamy do domu przez Tokarnię, Lubień, Mszanę Dolną i Limanową.