Pogórze Karpackie – szczyty i atrakcje turystyczne mniej znane

Pogórze Karpackie to ciekawa kraina, która ma wiele do zaoferowania, jednak jest jeszcze mało promowana i odwiedzana przez turystów. My stworzyliśmy projekt od szczytu do szczytu, który opracowywaliśmy od kilku miesięcy i wreszcie możemy go wszystkim zaprezentować. Dokładnie chodzi w nim o promocję Gminy Iwkowa, czyli miejsca, w którym mieszkam i gmin sąsiednich takich jak Łososina Dolna, Laskowa, Lipnica Murowana i Czchów.

Do tego dołączyliśmy jeszcze gminę Korzenna, w której mieszka Angelika i gminę Gródek nad Dunajcem, jako łącznik wszystkich gmin. 7 wchodzących w projekt gmin, leży w czterech pasmach górskich. Na Pogórzu Wiśnickim, Pogórzu Rożnowskim, Beskidzie Niskim i w Beskidzie Wyspowym.

Jakie miejsca na Pogórzu Karpackim warto zobaczyć?

Projekt od szczytu do szczytu zakładał będzie odwiedzenie przez turystów najatrakcyjniejszych wzniesień i szczytów w tych siedmiu gminach, czyli tak naprawdę na terenach wcześniej wspomnianych pasm górskich i Pogórza Karpackiego. Chcemy przyczynić się do rozwoju miejsc, które nie są tak bardzo popularne i mało odwiedzane przez turystów pieszych, krajoznawców czy miłośników dwóch kółek.

Tereny Beskidów i Pogórza Karpackiego znajdujących się w naszym projekcie są dla wszystkich tych grup wręcz wymarzone. Łagodne podejścia, obecność Jeziora Rożnowskiego, przepiękne widoki na Tatry, gospodarstwa agroturystyczne, schroniska górskie, rozległe polany, tajemnicze lasy to tylko przedsmak tego, co zakosztuje tutaj każdy turysta.

Jest to nasz kolejny autorski projekt stworzony z górskiej pasji, zachęcający wszystkich do odwiedzenia naszych rodzinnych terenów. Może strefa turystyki górskiej nie jest, aż tak popularna w tych regionach, jednak my będziemy chcieli to jak najszybciej zmienić.

Oprócz Pogórzy będą także mniej znane szczyty w Beskidach

Do naszego projektu wybraliśmy szczyty, które są mało znane. Najpopularniejszym wzniesieniem jest bez wątpienia Jaworz z wieżą widokową, który stał się królem naszego projektu. Jest to szczyt najwyższy ze wszystkich, chociaż mierzy zaledwie 921 m n.p.m. No dobra, a co z królową? Będzie? Tak. Jodłowa Góra mierząca 715 m n.p.m. dopełni idealnie parę królewską.

Turyści poznają takie szczyty, o których w życiu na uszy nie słyszeli i jeszcze się nimi zachwycą, bo kto słyszał o takich wzniesieniach jak Lipka, Kobyła czy Rogozowa? Do tej pory pewnie jakieś 5% turystów. Mamy nadzieję, że dzięki naszej inicjatywie te miejsca, ale i wiele pozostałych górek i pagórków, będzie przyciągać do siebie spore grono turystów.

Na większą część nie prowadzi żaden szlak turystyczny, ale biegnie tamtędy szutrowa czy leśna droga, jednak bez problemów, turysta wyposażony w mapę, ewentualnie w odbiornik GPS, zlokalizuje cel. Jest tyle miejsc do pokazania, że nawet sobie tego nie wyobrażamy. Są to zwykłe miejsca, znane tylko mieszkańcom, a może teraz poznają je kolejni odkrywcy. Przy wyznaczeniu szczytów, korzystaliśmy z podkładu mapy wydawnictwa Compass.

Będzie można stworzyć sobie prywatny dzienniczek, w którym znajdą się zdjęcia i opisy z odwiedzonych miejsc. Od Szczytu do Szczytu jest naszym projektem autorskim, do którego mamy wyłączne prawa. Niektóre szczyty podlinkowaliśmy do naszych opisów.

Pogórze Karpackie – wszystkie szczyty zaznaczyliśmy na mapie

23. Rachów – Beskid Wyspowy / Gmina Łososina Dolna
  24. Białowodzka Góra – Beskid Wyspowy / Gmina Łososina Dolna
  25. Zamczysko – Beskid Wyspowy / Gmina Łososina Dolna
  26. Pęcharska Góra – Pogórze Wiśnickie / Gmina Czchów
  27. Czyżowiec – Pogórze Wiśnickie / Gmina Łososina Dolna
  36. Sikornik – Pogórze Rożnowskie / Gmina Korzenna
  37. Wzgórze nad Mogilnem – Pogórze Rożnowskie / Gmina Korzenna
  38. Habalina – Pogórze Rożnowskie / Gmina Gródek nad Dunajcem
  39. Machulec – Pogórze Wiśnickie / Gmina Czchów
  40. Pojerówka – Beskid Wyspowy / Gmina Iwkowa
  41. Dział – Beskid Wyspowy / Gmina Laskowa
  42. Zalesie – Pogórze Rożnowskie / Gmina Korzenna
  43. Chełm – Beskid Wyspowy / Gmina Łososina Dolna
  44. Będzieszyna – Pogórze Wiśnickie / Gmina Czchów
  45. Łosztek – Pogórze Rożnowskie / Gmina Gródek nad Dunajcem

Miejsca i wzniesienia określiliśmy za pomocą wielu źródeł, od przewodników w wersji papierowej, do artykułów w wersji elektronicznej. Jeśli drogi czytelniku napotkasz jakiś błąd, to napisz o tym do nas. Dziękujemy.