Województwo łódzkie – 50 miejsc, które warto zobaczyć i zwiedzić [przewodnik internetowy]

W styczniowej podróży samochodowej po województwie łódzkim spędziliśmy 8 dni. Był to bardzo aktywny czas przeznaczony na poznawanie największych atrakcji, ale i także tych, o których może jeszcze niewiele osób słyszało. Do tej pory z województwem łódzkim nie mieliśmy zbyt wiele wspólnego. Byliśmy kilka razy w Łodzi w sprawach zawodowych i na tym nasza przygoda z tym terenem się kończy.

Co znajdziesz w tym wpisie?

Czego dowiedzieliśmy się o województwie łódzkim? Na pewno tego, że jest inne niż się o nim myśli. Odkryliśmy rezerwaty przyrody, poznaliśmy legendy zamków i warowni obronnych, słuchaliśmy opowieści w muzeach i skansenach, a także oglądaliśmy krajobrazy z punktów widokowych. Nie jest, to może Małopolska, w której jest wszystko oprócz morza, ale podróżując, można pozytywnie się zdziwić i zachwycić.

Research przed podróżą i plan na podróż

Przed podróżą do województwa łódzkiego przeprowadziliśmy małe rozpoznanie terenu wśród różnych osób dotyczące: atrakcji, zabytków, ciekawych miejsc, parków, zamków, pałaców. Przeczytaliśmy wiele blogów, przewodników, felietonów o tym terenie i jego najciekawszych miejscach, które warto zobaczyć, odkryć, poznać, zapamiętać, a później opisać na blogu. Przed wyjazdem przygotowałem specjalną mapę, na której wyznaczyłem wszystko, co musimy zobaczyć, będąc w województwie łódzkim. Jaki wniosek na styczniową podróż? Okazało się, że kilka atrakcji, do których mieliśmy się wybrać, było zamkniętych w sezonie zimowym, dlatego ich nie przedstawimy na poniższej liście.

Noclegi w województwie łódzkim

Noclegi to dla nas największy problem jeśli gdzieś wyjeżdżamy. Jak planujemy wypad w góry, to nie ma problemu, ponieważ górskie miejscowości turystyczne oferują różne formy zakwaterowania. Można znaleźć miejsca w agroturystykach, pensjonatach, hotelach. Jest szeroki wybór na każdą kieszeń. Jeśli wyjeżdżamy gdzieś w Polskę, to krąg się znacznie zawęża i głównie można znaleźć hotele lub tanie noclegi pracownicze, w których za bardzo nie chcemy nocować, zwłaszcza teraz, gdy podróżujemy z dzieckiem.

Podróżując, chcemy wydawać jak najmniej pieniędzy na miejsca noclegowe, zwłaszcza że zatrzymujemy się tylko na jedną nockę i w kolejnym dniu jedziemy dalej. Podczas podróży po województwie łódzkim z noclegami nie mieliśmy problemu, ponieważ były tutaj, gdzie chcieliśmy. Czasem mieściły się w granicach naszego budżetu, jednak częściej trzeba było wydać więcej, niż się zaplanowało. Mimo ferii rezerwowaliśmy pokój dzień wcześniej i zawsze miejsca były.

Hotel Porto w Radomsku

W Hotelu Porto w Radomsku nocowaliśmy w pierwszy i w ostatni dzień podczas naszej podróży. Była to dla nas dobra lokalizacja, ponieważ wypadała w pierwszy dzień pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Załęczańskim Parkiem Krajobrazowym. W ostatni dzień nocowaliśmy przed podróżą do Krakowa. Co nam się w hotelu podobało? Na pewno lokalizacja, ponieważ nie trzeba było jechać do centrum miasta, bezpieczny parking wliczony w cenę pobytu, która za 3 osoby ze śniadaniem wynosiła około 140 złotych. W pokoju mieliśmy duże łóżko, dobrze działające WIFI, łazienkę i TV. Korzystaliśmy na miejscu również z restauracji, którą za jedzenie i obsługę możemy pochwalić.

MYNASZLAKU GŁOSOWANIE

Ciekawe miejsca w województwie łódzkim na mapie

Przygotowaliśmy mapę z zaznaczonymi miejscami, które odwiedziliśmy podczas naszej podróży samochodowej. Prawie każde z tych miejsc jest podlinkowane tak jak poniższa lista, dlatego klikając na dany znacznik, można się przenieść do danego wpisu. Łódzkie atrakcje podzieliśmy na kilka kategorii, w których znajdują poszczególne atrakcje: rezerwaty przyrody i parki krajobrazowe, zamki, ruiny, pałace i dwory obronne, muzea i skanseny oraz miasta i ciekawe miejsca. Wspieraj nas i otrzymaj mapę atrakcji za 9 zł.

Rezerwaty przyrody i parki krajobrazowe

Okazuje się, że na terenie województwa łódzkiego znajduje się kilka ciekawych i wartych zobaczenia rezerwatów przyrody oraz parków krajobrazowych. Są to miejsca, w których można odpocząć w ciszy i spokoju, a przede wszystkim oddychając świeżym powietrzem.

Rezerwat przyrody Węże

Spalski Park Krajobrazowy

Spała, sosna na szczudłach, grota świętego Huberta

Załęczański Park Krajobrazowy

Rezerwat przyrody Węże, Góra świętej Genowefy, Żabi Staw, Jaskinia Ewy, Granatowe Źródła

Rezerwat przyrody Niebieskie Źródła

Łódzkie na ciekawą podróż: zamki, ruiny, pałace i dwory obronne

Województwo łódzkie słynie z licznych zamków, ruin, pozostałości po dworach obronnych, które rozsiane są w różnych częściach. Zamki, które są w dobrym stanie, zostały udostępnione turystom do zwiedzania.

Bąkowa Góra – ruiny dworu obronnego

W województwie łódzkim w małej miejscowości Bąkowa Góra znajdują się ruiny dworu obronnego (zamku) z połowy XV wieku. Pojechaliśmy tam, aby odkryć historię tego miejsca.

Jak dojechać do dworu obronnego w Bąkowej Górze?

Bąkowa Góra znajduje się w gminie Ręczno w powiecie piotrkowskim. Z Piotrkowa Trybunalskiego kierujemy się drogą numer 74 na Przygłów. W nim skręcamy w prawo na Przedbórz na drogę 742. Kierujemy się cały czas prosto i dojeżdżamy do Bąkowej Góry. Za szkołą podstawową skręcamy w prawo i jedziemy lekko pod górę. Parking będzie po lewej stronie. Stoi tam budka z informacją, że postój jest płatny. My byliśmy w styczniu 2020 i nikt nie pobierał opłat.

Zwiedzanie dworu obronnego – godziny otwarcia i cennik

Dwór obronny w Bąkowej Górze jest ogólnodostępny. Nie jest zagrodzony. Stoi jednak na terenie prywatnym i o możliwość jego zobaczenia trzeba zapytać w budynku poniżej przy drodze (wejście po kamiennych schodach do drzwi). My nie płaciliśmy nic, ale spotkaliśmy się z informacją, że pobierane są symboliczne opłaty. Dwór można obejść z zewnątrz.

Nie ma możliwości wejścia do środka. Jest to ciekawe i tajemnicze miejsce na mapie powiatu piotrkowskiego. Poniżej przy budynku, gdzie trzeba zapytać o zgodę, można obejrzeć ładną panoramę widokową. Tuż obok ruin znajduje się Dwór Małachowskich, który również jest niedostępny do zwiedzania.

dwor malachowskich w bakowej gorze

Dwór obronny (zamek) w Bąkowej Górze

Dwór został wzniesiony w połowie XV wieku dzięki Zbigniewowi Bąkowi herbu Zadora (bliskie otoczenie Króla Władysława Jagiełły). Po jego śmierci fortalicjum przeszło w ręce Jarosława Łaskiego oraz Piotra i Andrzeja z Bnina. W XVI wieku budowla stała się własnością rodziny Małachowskich, którzy go odnowili i przebudowali. Następnie obiekt przez wiele lat zmieniał właścicieli, a w XVIII wieku został opuszczony. Jedną z przyczyn, że nikt nie chciał w nim mieszkać, były grube mury powodujące ciągły chłód i półmrok. W XX wieku dwór stał się własnością Potockich. Obecnie obiekt znajduje się w prywatnych rękach.

Majkowice – ruiny dworu obronnego

Są to malownicze ruiny, które obecnie są w fatalnym stanie i dlatego odradza się przebywanie na ich terenie. Dwór obronny w Majkowicach został wzniesiony w pierwszej połowie XVI wieku i był obronną rezydencją rodu Majkowskich. Został zniszczony w 1702 roku przez wojska szwedzkie.

Zamek w Majkowicach składał się z budynku bramnego, małego budynku północnego, dziedzińca i domu mieszkalnego z wieżą. Obecnie nawet nikt nie dba o to miejsce. Teren jest zakrzaczony i zachwaszczony, a budowla w niedługim czasie może runąć.

Jedynymi mieszkańcami tego miejsca są bociany, które mają swoje gniazdo na jednym z pozostałości murów. Dwór obrony tak naprawdę nie miał zbyt wiele właściwości obronnych.

Bolesławiec – ruiny zamku

Zamek w Inowłodzu – dostępny do zwiedzania

Zamek w Rawie Mazowieckiej – ruiny z dostępną basztą widokową

Pałac w Nieborowie i park w Arkadii

Zamek w Oporowie – dostępny do zwiedzania

Zamek w Besiekierach – ruiny niedostępne do zwiedzania

Zamek w Łęczycy + gród i archikolegiata łęczycka w Tumie

Muzea i skanseny

Bardzo podobało nam się, że województwo łódzkie oferuje muzea interaktywne, które potrafią zachęcić do spędzenia w nich czasu z dzieckiem oraz skanseny, w których ciężko się nudzić.

PGE Giganty Mocy – interaktywne muzeum o energii i węglu

Muzeum w Opocznie

Skansen Rzeki Pilicy

Skansen lokomotyw w Karsznicach

Miasta i ciekawe miejsca

Do ciekawych miejsc zostały dodane atrakcje, których nie zakwalifikowaliśmy do pozostałych kategorii. Są to różne punkty widniejące na mapie, które mogą być znane, mniej znane lub w ogóle nikt o nich nie słyszał. Tutaj znalazły się również miasta, które uznaliśmy za interesujące.

Źródło Objawienia w Kałużach

Żeleźnica – miejsce wypadku Kazimierza Wielkiego

Fajna Ryba – najwyższy naturalny szczyt województwa łódzkiego

Kleszczów i Żłobnica – punkt widokowy na kopalnię Bełchatów

Góra Kamieńska – najwyższe sztuczne wzniesienie województwa łódzkiego

Wiatrakowa Góra – punkt widokowy w Działoszynie

Sulejów

Opactwo Cystersów, Zalew Sulejowski, Jezioro Wapienniki

Tomaszów Mazowiecki

Muzeum Regionalne w Pałacu Ostrowskich, Schron Regelbau 621

Głaz Mszczonowski

Głaz Mszczonowski należy do czołówki największych głazów narzutowych znajdujących się na terenie Polski. Jest on drugi co do wielkości głazem w naszym kraju i największym na Mazowszu. Największym w Polsce jest Trygław w gminie Tychowo w województwie zachodniopomorskim. Głaz został wyrwany z podłoża przez lodowiec. Widać na nim rysy powstały najprawdopodobniej przez tarcie o kamień okruchów skalnych znajdujących się w lodowcu.

glaz mszczonowski najwiekszy na mazowszu

Gdzie znajduje się Głaz Mszczonowski? Jak trafić na miejsce?

Głaz leży w miejscowości Zawady przy drodze ekspresowej S8 z Piotrkowa Trybunalskiego do Warszawy na granicy województwa łódzkiego i mazowieckiego. Jest on częściowo odkopany i znajduje się w dole porośniętym krzakami i drzewami.

Od 30 lat jest pomnikiem przyrody nieożywionej. Z drogi S8 trzeba skręcić na Skierniewice i Białą Rawską (droga 70) i dalej na rondzie pierwsza droga w prawo na Białą Rawską i po chwili od razu w prawo. Po ujechaniu 300 metrów po lewej stronie pojawi się droga polna w lewo. Trzeba nią jechać aż do kamiennego słupka.

Największy głaz na Mazowszu

Największy głaz narzutowy na Mazowszu zwany Głazem Mszczonowskim ma 12 metrów długości, 8,5 metra szerokości i 3 metry wysokości. Głaz był w okresie międzywojennym jeszcze większy i okazalszy jednak wykorzystywano go do celów budowlanych. Jego współrzędne geograficzne to N 51°54`51,1″ E 20°27`16,5″. Wstęp na miejsce jest darmowe i dostępne cały czas.

Łódź

ZOO, Górka Retkińska, Muzeum Włókiennictwa, Manufaktura, ruiny fabryki, ulica Piotrkowska, Muzeum Fabryki

Środek Polski – Nowa Wieś i Piątek

Łowicz – trójkątny rynek

Park rozrywki Mandoria w Rzgowie – atrakcja dla dzieci

Atrakcja dla dzieci w województwie łódzkim to na pewno park rozrywki Mandoria w Rzgowie.