Kampinoski Park Narodowy – opis, atrakcje, mapa, szlaki, zwierzęta

Kampinoski Park Narodowy, to park położony najbliżej Warszawy, dlatego też jest bardzo popularny wśród mieszkańców stolicy i chętnie odwiedzany. Leży w województwie mazowieckim w Kotlinie Warszawskiej. Na terenie parku dobrze rozwinięta jest turystyka piesza, ale są także trasy rowerowe. Wokoło przebiega mierzący 144,5 m Kampinoski Szlak Rowerowy.

Jeśli przyjechałeś do Kampinoskiego Parku Narodowego z innego województwa i dodatkowo chcesz zwiedzić Warszawę, tak jak my, to zobacz koniecznie nasz przewodnik internetowy po Warszawie. Opracowaliśmy tam dwudniowy plan zwiedzania.

Warszawa na weekend – plan zwiedzania stolicy

Krótki opis (charakterystyka) Kampinoskiego Parku Narodowego

Na samym początku zobacz krótki opis przedstawiający najważniejsze informacje o Kampinoski Parku Narodowym.

1. Kampinoski Park Narodowy leży w województwie mazowieckim w Kotlinie Warszawskiej,
  2. Jest to park narodowy położony najbliżej Warszawy,
  3. Symbolem Kampinoskiego Parku Narodowego jest łoś z uniesionymi rogami. Na okrągłym logo parku widać nazwę oraz symbol łosia,
  4. Park został utworzony 16 stycznia 1959 roku,
  5. Park zajmuje powierzchnię 385,4433 km2 (ochrona ścisła, czynna i krajobrazowa),
  6. Kampinoski Park Narodowy obejmuje teren Puszczy Kampinoskiej,
  7. Dyrekcja parku ma swoją siedzibę w Izabelinie – ul. Tetmajera 38,
  8. Krajobraz parku jest zróżnicowany, ponieważ można tam spotkać piękne lasy, wydmy czy bagna,
  9. W Kampinoskim Parku Narodowym można spotkać wiele zwierząt. Między innymi są to: łoś – symbol parku, ryś, wilk, jeleń, dzik, żuraw, bocian biały, orlik krzykliwy czy puchacz,
  10. Noclegi w Kampinoskim Parku Narodowym nie występują w zbyt dużej liczbie, dlatego ich ceny są wyższe niż w np. w górach czy na Roztoczu. Ze znalezieniem wolnego miejsca w większości z nich nie powinno być problemu,
  11. Więcej ważnych informacji możesz znaleźć na stronie internetowej Kampinoskiego Parku Narodowego.

Mapa Kampinoskiego Parku Narodowego

Najbardziej przejrzystą mapę Kampinoskiego Parku Narodowego udostępniło wydawnictwo Compass. Zaznaczone zostały na niej: obszar parku, szlaki turystyczne – piesze i rowerowe, najważniejsze atrakcje, parkingi i noclegi. Mapa w wersji papierowej kosztuje około 10 złotych. Ta mapa jest także darmowa do przejrzenia w wersji online – kliknij i sprawdź darmowe mapy turystyczne w wersji online.

Kampinoski Park Narodowy – szlaki turystyczne

• Szlak turystyczny czerwony Główny Szlak Puszczy Kampinoskiej – dystans 55,8 km,
  • Szlak turystyczny niebieski Północny Szlak Leśny im. Teofila Lenartowicza – dystans 39,6 km,
  • Szlak turystyczny zielony Południowy Szlak Leśny – dystans 56,1 km,
  • Szlak turystyczny niebieski Południowy Szlak Krawędziowy – dystans 9,8 km,
  • Szlak turystyczny zielony Północny Szlak Krawędziowy – dystans 41,0 km,
  • Szlak turystyczny żółty im. Powstańców Warszawskich – dystans 19,5 km,
  • Szlak turystyczny żółty im. Aleksandra Janowskiego – dystans 21 km,
  • Szlak turystyczny żółty im. Zygmunta Padlewskiego – dystans 16,3 km,
  • Szlak rowerowy zielony Kampinoski Szlak Rowerowy (wokół KPN) – dystans 144,5 km.

Co warto zobaczyć w Kampinoskim Parku Narodowym? – Pomysł na zwiedzanie z dzieckiem największych atrakcji

W styczniu 2019 roku pierwszy raz w życiu znaleźliśmy się na terenie Kampinoskiego Parku Narodowego. Zatrzymaliśmy się w Dolinie Roztoki w miejscowości o takiej samej nazwie. Parking, który zmieści spokojnie kilkadziesiąt samochodów oprócz naszego, gościł jeszcze 2 inne. Współrzędne parkingu ułatwiające dojazd do Kampinoskiego Parku Narodowego: 52.307242, 20.610910. W tym miejscu rozpoczyna się między innymi ścieżka dydaktyczna Roztoka. KPN to zielone płuca Warszawy, dlatego możemy spotkać w nim bardzo dużo ludzi mieszkających w stolicy, bo przecież dojechać tutaj można w ciągu 60 minut.

Krótki spacer szlakiem przez Kampinoski Park Narodowy – nawet dla dzieci z wózkiem

Idąc z parkingu w Roztoce, przeszliśmy trasę mierzącą około 7 kilometrów. Najpierw prowadził nas Główny Szlak Puszczy Kampinoskiej, a następnie kolory żółty i zielony. Wyjeżdżając z domu przy typowo jesiennej pogodzie, nie spodziewaliśmy się, że będziemy tutaj chodzić po śniegu. Okazało się, że jest go na szlaku całkiem sporo. Trasa prowadziła nas głównie po płaskim i zalesionym terenie.

Nie spotkaliśmy na trasie nikogo i trochę nas zdziwiło, że są ferie, a tutaj pusto. Poniżej zamieściłem mapę, która pokazuje trasę, jaką szliśmy. Przy styku koloru żółtego i zielonego znajduje się zadaszona wiata, przy której można zrobić odpoczynek. Ktoś pytał nas w międzyczasie na Instagramie, czy można wybrać się na ten szlak z wózkiem. Nie widzimy żadnych problemów.

Parking w Roztoce – Pod Dębową Górą – Wierszowska Droga – Parking w Roztoce

Wędrówka Głównym Szlakiem Puszczy Kampinoskiej

Główny Szlak Puszczy Kampinoskiej to szlak długodystansowy, mierzący prawie 56 kilometrów. Tak jak wszystkie główne szlaki, znakowany jest farbą koloru czerwonego. Przebiega przez cały teren parku narodowego ze wschodu na zachód. Ukazuje puszczański krajobraz z lasem w roli głównej z dodatkiem bagien i wydm. Na obszarze parku szlaki są w większości piaszczyste, dlatego zalecane jest przeznaczenie na jego przejście 2 dni z noclegiem w Łubcu lub Julinku.

Główny Szlak Puszczy Kampinoskiej rozpoczyna się Dziekanowie Leśnym, a kończy w Brochowie. Podczas wędrówki można zobaczyć wszystkie typy krajobrazów występujących w Kampinoskim Parku Narodowym, atrakcje, pomniki i ciekawe miejsca.

Góra Ojca – piaszczysta wydma w Kampinoskim Parku Narodowym

Przed godziną 9 zameldowaliśmy się w Izabelinie na parkingu przy Centrum Edukacji Kampinoskiego PN. Współrzędne parkingu ułatwiające dojazd: 52.298572, 20.821853. Otoczenie fajne do przyjścia tutaj z dziećmi. Jest polana rekreacyjna oraz plac zabaw. W zimie z wydmy tuż przy parkingu ludzie zjeżdżają na sankach. Wzdłuż ścieżki znajdują się tablice informacyjne, z których bardzo dużo można się dowiedzieć. Trochę dalej są huśtawki, zjeżdżalnie czy mała ścianka do wspinaczki.

Ścieżka koloru zielonego prowadziła nas przez bujny las, który skrywał w sobie wiele tajemnic. Po jakimś czasie dołączył szlak czerwony i niebieski. W sąsiedztwie trasy znajduje się szkoła dla niewidomych dzieci w Laskach. KPN słynie z piaszczystego terenu, jednak przy aktualnych warunkach i zalegającym śniegu nie można było tego zobaczyć.

Krajobraz parku jest zróżnicowany, dlatego można tam nawet zobaczyć wydmy

Wydmy z Kampinoskiego Parku Narodowego uważane są za najlepiej zachowane wydmy śródlądowe w całej Europie. Powstały 12 tysięcy lat temu. Naszym głównym celem była Góra Ojca – piaszczysta wydma wznosząca się na wysokości 100,6 m n.p.m. Na niej znajduje się jedna z wież obserwacji przeciwpożarowej. Mierzy 25 metrów i widać z niej teren w odległości 10-15 kilometrów. Wydma porośnięta jest borem sosnowym. Niektóre z drzew mają bardzo ciekawe, poskręcane kształty liry lub kandelabrów. Można zaobserwować tutaj sosny zwane kroczącymi.

Granica – Muzeum, Skansen Budownictwa Puszczańskiego oraz Aleja Trzeciego Tysiąclecia

Granica to dawna wieś, położona kilka kilometrów od większej miejscowości Kampinos, będąca świetnym punktem wypadowym do Puszczy Kampinoskiej. Wszystko zaczyna się na obszernym parkingu i miejscu do biwakowania. Współrzędne geograficzne ułatwiajace dojazd: 52.286402, 20.447859.

Każdy, kto wybierze się do parku narodowego, będzie miał okazję zwiedzić Ośrodek Dydaktyczno-Muzealny, który obecnie jest w przebudowie, Skansen Budownictwa Puszczańskiego, Aleję Trzeciego Tysiąclecia oraz cmentarz wojenny. Granica jest jednym z ciekawszych punktów na mapie Kampinoskiego Parku Narodowego i warto wybrać się do niej już na początku swojej przygody po okolicy.

Rozwiązywanie questów w Kampinoskim Parku Narodowym – zabawa dla całej rodziny

Jechaliśmy do Granicy z myślą o zobaczeniu najważniejszych atrakcji. Właśnie do nich, miał prowadzić nas quest tropem króla łosia (zobacz, co to jest quest). Przejechaliśmy na początek szlaku i zatrzymaliśmy się na pustym jeszcze parkingu. Trasa rozpoczyna się przy domu pracy twórczej, jednak postanowiliśmy najpierw udać się w kierunku platformy widokowej, która jest jedyną na terenie KPN.

Prowadzi do niej ścieżka przyrodnicza skrajem puszczy, wyznaczona w kolorze zielonym. Najpierw kilka minut przechodzi się lasem, a potem drewnianą kładką. Platformę dobrze widać już od jakiegoś czasu i znajduje się ona bardzo blisko Skansenu Budownictwa Puszczańskiego. Warto na nią wyjść i chwilę odpocząć.

Jak wygląda Skansen Budownictwa Puszczańskiego?

Dalej ruszyliśmy prosto do skansenu, w którym znajdują się 3 zagrody. Każda z nich ma swoją nazwę. Są to zagrody: Widymajera, Wiejckiej i Połcia, nazwane od ostatnich właścicieli budynków mieszkalnych. Skansen wchodzi w skład Ośrodka Dydaktyczno-Muzealnego im. Jadwigi i Romana Kobendzów.

Prowadzi do nich Aleja Trzeciego Tysiąclecia, przy której posadzone są młode dęby. Mieliśmy okazję wejść tylko do jednej stodoły, w której znajdują się informacji o Kampinoskim Parku Narodowym oraz maszyny rolnicze. Chwilę po wyjściu przeszliśmy pod ośrodek, który był zamknięty z powodu prac. Naprzeciwko jest ciekawa wystawa wszystkich parków narodowych w Polsce. Warto do niej podejść i trochę się o każdym z nich dowiedzieć.

Weszliśmy po raz kolejny na ścieżkę koloru zielonego, która przez las skierowała nas na cmentarz wojenny z II wojny światowej. Zaprojektowany został w kształcie orła. Na cmentarzu pochowanych jest 800 żołnierzy Armii Poznań i Pomorze, którzy polegli głównie w bitwie pod Bzurą. Dalej trasa poprowadziła nas prosto do domu pracy twórczej, gdzie po rozwiązaniu questa zgłosiliśmy się po nagrodę. A nią była pieczątka i pocztówki z Granicy. Tam warsztaty miała grupa dzieciaków, która świetnie się przy tym bawiła.

Zwiedzanie Kampinosu

To była dopiero połowa dnia. Weszliśmy do samochodu i przejechaliśmy do Kampinosu, gdzie mieliśmy rozwiązać drugi quest o nazwie Kampinosu dzieje. Rozpoczynał się on przy parku i tam także znajduje się darmowy parking na kilkanaście samochodów. Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd: 52.267149, 20.462093.

Spacer trasą questu miał nam opowiedzieć ciekawe dzieje Kampinosu, a oczami wyobraźni mogliśmy zobaczyć dawne miasteczko. Podczas przejścia można zobaczyć zespół dworski z XVIII wieku, dęby Stefana i Fryderyka oraz drewniany kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Tutaj też końcówka okazała się szczęśliwa, ponieważ w jednej z restauracji odebraliśmy nagrodę.

Muzeum – dom urodzenia Fryderyka Chopina i Park w Żelazowej Woli

W sąsiedztwie Kampinoskiego Parku Narodowego znajduje się 7-hektarowy park nad rzeką Utratą, a w nim dom urodzenia Fryderyka Chopina. Na początku nie planowaliśmy wchodzić do środka. Chcieliśmy po prostu tylko zobaczyć miejsce, gdzie urodził się światowej sławy polski kompozytor i pianista.

Żelazowa Wola – miejsce znane tylko z książek

Wyjechaliśmy z kwatery przed godziną 9. W Żelazowej Woli byliśmy kilkanaście minut później. Sprawdziliśmy godziny otwarcia muzeum i postanowiliśmy skorzystać z jego oferty. Zatrzymaliśmy się na parkingu, który w sezonie jest płatny. Zmieści się na nim kilkadziesiąt samochodów. Po spakowaniu potrzebnych rzeczy ruszyliśmy do budynku mieszczącego się naprzeciwko parkingu. Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd: 52.258466, 20.310867.

Park i dom nad rzeką Utratą

Weszliśmy do środka i poszliśmy w stronę kasy, gdzie kupiliśmy bilety wstępu. Ten obejmuje zwiedzanie domu oraz parku. Przeszliśmy przez drzwi i jako jedyni w tym momencie zwiedzający udaliśmy się na spacer po parku. Czemu byliśmy sami? Jednym z powodów mogła być wczesna godzina lub pogoda, która skutecznie zniechęciła do wyruszenia na szlak.

Park w Żelazowej Woli

Przez park spacerowaliśmy przez godzinę. Można w nim obejrzeć około 10 tysięcy gatunków i odmian drzew, krzewów, bylin i roślin cebulowych z kraju i ze świata. Oprócz tego w parku można znaleźć obelisk, popiersie i pomnik Fryderyka Chopina. Miejsce jest piękne, a jeszcze lepiej musi wyglądać, jak wszystko kwitnie.

Zwiedzanie Domu Urodzenia Fryderyka Chopina

Na koniec weszliśmy do domu urodzenia Fryderyka Chopina. Byliśmy tam jako pierwsi zwiedzający. W środku już czekały na nas cztery osoby z obsługi. Nie zobaczymy tam idealnego odwzorowania układu wnętrza, ponieważ nie jest on znany. Ma to raczej charakter symboliczny. W dworku znajduje się: pokój z kominkiem, czyli dawna kuchnia, pokój ojca – salonik muzyczny, jadalnia, pokój matki – miejsce urodzenia Fryderyka Chopina oraz pokój dziecięcy.

Każde z pomieszczeń zawiera informację, więc możemy się dowiedzieć czegoś więcej o danym miejscu. Na ścianach pokoju zawieszono wizerunki członków rodziny, a także widoki Warszawy. Są także dokładne kopie dokumentów: akt ślubu rodziców Fryderyka, jego metryka urodzenia oraz chrztu. Zwiedzanie dworku zajęło nam około 20 minut. Na końcu wróciliśmy do budynku, gdzie nabyliśmy bilety i udaliśmy się jeszcze do sklepiku, żeby kupić pamiątki z Żelazowej Woli.