Małopolskie

Sucha Góra na Pogórzu Rożnowskim

W drugi dzień świąt Bożego Narodzenia wybraliśmy się spalić nieco kalorii. Przeszukaliśmy kilka map, w celu znalezienia szlaku w pobliżu domu, żeby nie trzeba było daleko jechać. Wreszcie na mapie Pogórza Rożnowskiego znaleźliśmy przyjemną trasę przyrodniczo-krajobrazową „Na Budzyń”, prowadzącą na szczyt Sucha Góra.

Jastrzębia – szlak na Suchą Górę

Zostawiliśmy samochód w miejscowości Jastrzębia, na parkingu pod kościołem pomocniczym Miłosierdzia Bożego. Jastrzębia to wieś położona w województwie małopolskim, w powiecie tarnowskim, w gminie Ciężkowice. Jastrzębia to wieś, którą można nazwać lokalną stolicą folkloru. A to za sprawą zespołu ludowego „Pogórzanie”. Istnieje tutaj również zespół ludowy „Mali Jastrzębianie”, który prezentuje folklor regionu Pogórza Ciężkowickiego, którego tańce, pieśni i przyśpiewki, a także zabawy tworzą niepowtarzalny klimat na scenie. Oba te zespoły odnoszą duże sukcesy artystyczne na przeglądach regionalnych, ogólnopolskich i nie tylko.

Kościół pomocniczy Miłosierdzia Bożego

Najpierw podeszliśmy czarną ścieżką rowerową kilkaset metrów do naszej ścieżki przyrodniczej koloru brązowego, a w zasadzie brązowego liścia.

Ścieżka przyrodniczo-krajobrazowa „Na Budzyń”

Akurat zaczął padać śnieg i wokół zaczęło się robić biało. Po dojściu do skrzyżowania skręciliśmy w prawo i stanęliśmy przed pierwszą tablicą informacyjną.

Na ścieżce znajdują się tablice informacyjne, opisujące ciekawe miejsca. Tutaj akurat punkt widokowy

Ruszyliśmy już prawidłowym szlakiem. Ścieżka jest bardzo dobrze oznaczona i prowadzi nas początkowo po płaskim terenie. Przy jednym z domów odbijamy w lewo i wchodzimy na polną drogę, a później do lasu.

Na szlaku

Ośrodek w Polichtach

Dotarliśmy do Ośrodka Edukacji Ekologicznej Zespołu Parków Krajobrazowych w miejscowości Polichty. Celem Ośrodka jest przede wszystkim prowadzenie działalności edukacyjnej w zakresie ochrony przyrody, ochrony środowiska i ekologii, jak też propagowanie walorów przyrodniczych Użytku.

Ośrodek Edukacji Ekologicznej Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Małopolskiego

Na terenie Użytku wytyczona została ścieżka przyrodnicza o długości 1700 metrów. Na trasie ścieżki obserwować można różne typy ekosystemów takich jak: łąka, las, staw (ekosystem wodny) oraz wiele gatunków chronionych roślin i zwierząt. Największą atrakcją jest z pewnością staw. Jest to dawny zbiornik przeciwpożarowy, który z czasem pokryty został zbiorowiskami roślinnymi.

Staw

Z uwagi na duże zainteresowanie w pobliżu Ośrodka wytyczono kolejne 2 ścieżki „Pod Kurhan” (3 km) i „Na Budzyń” (6,5 km). Atrakcjami na ścieżkach są źródła wód siarczkowych, są to źródła: „Paweł” oraz „Geologów”.

Takich mostków na szlaku jest wiele

Idziemy teraz ścieżką „Pod Kurhan”. Po ostrzejszym podejściu dochodzi do nas szlak zielony, idący z miejscowości Polichty. Kilka minut później jesteśmy już Suchej Górze (396 m).

Sucha Góra

Sucha Góra – szczyt na Pogórzu Rożnowskim

W rejonie Suchej Góry trwały walki partyzantów Armii Krajowej z Niemcami. Podczas walk toczących się we wrześniu 1944 roku na Suchej Górze zabitych zostało 13 niemieckich żołnierzy. Niemcy w odwecie spalili 13 domów w rejonie Suchej Góry i Jastrzębi oraz zabili 3 mieszkańców. Ku pamięci ustawiono krzyż poświęcony pamięci wszystkich partyzantów poległych w walce z Niemcami w 1944 roku.

Kurhan na Suchej Górze

Zmieniliśmy szlak na żółty i po chwili dotarliśmy do Źródła Geologów. Zawartość siarkowodoru wynosi 17,8 mg/dm3. Woda ma charakterystyczny zapach, pokrywa ją biały osad. Wody siarczkowe mają działanie lecznicze, szczególnie w schorzeniach przewodu pokarmowego i zapaleniach stawów. W okresie międzywojennym źródła były wykorzystywane systemem gospodarczym. Znajdował się tu prywatny zakład zdrojowy.

Źródło Geologów

Teraz już czeka nas lekkie zejście i kilkunastominutowe podejście na drugą kulminację Suchej Góry. Po drodze możemy zobaczyć między innymi „Młakę”, czyli niewielkie oczko wodne. To miejsce występowania wielu gatunków roślin wodno-błotnych.

Młaka

Na drugim wierzchołku Suchej Góry (396 m) znajduje się szlakowskaz i kapliczka. Z tego miejsca dojdziemy do Jastrzębi, na Jamną, do Gromnika, Siemiechowa i Zakliczyna.

Sucha Góra – drugi szczyt

Teraz już kierujemy się szlakiem żółtym i ścieżką przyrodniczą, którą szliśmy na początku. Droga prowadzi po asfalcie, a po obu stronach drogi zaczynają się pojawiać kolejne domy. Szkoda, że nie było pięknej pogody, bo byśmy podziwiali piękne pogórzańskie widoki.

Pogórzańskie widoki

Dotarliśmy do czarnej ścieżki rowerowej i wróciliśmy  na parking. Na całej trasie spotkaliśmy tylko jedną osobę. Czy to była wina pogody, czy mało osób jest przekonanych do uroków Pogórza Rożnowskiego?