Wieżyca – wieża widokowa, stok narciarski i najwyższe wzniesienie województwa pomorskiego

Podróżując po województwie pomorskim, nie mogliśmy sobie odpuścić jednego ważnego dla nas miejsca. Wieżyca, bo o niej mowa, to najwyższe wzniesienie województwa leżące na Pojezierzu Kaszubskim. Znajduje się na nim metalowa wieża widokowa, a na zboczach stok narciarski Koszałkowo z wyciągami i całym zapleczem gastronomicznym.

Jeśli ktoś na północy potrzebuje pojechać na narty, to wpisuje w nawigacji Wieżyca Koszałkowo. My już od jakiegoś czasu jeździmy po Polsce i zdobywamy najwyższe wzniesienia poszczególnych województw. Nasze postępy możesz śledzić w specjalnym artykule poświęconym Koronie Polski i to nie to samo co Korona Gór Polski. Do zdobycia zostały nam: Szczyt Krajoznawców, Góra Żarska i Dylewska Góra. Czytając wpis o KP, możesz znaleźć linki do innych szczytów.

Wieżyca – jak dojechać i gdzie zaparkować?

My dojazd na Wieżycę zaplanowaliśmy z Trójmiasta. Mieliśmy nocleg w Gdyni, dlatego na miejsce dostaliśmy się, jadąc drogą numer 20 przez Chwaszczyno, Żukowo, Borcz i za Rybakami skręciliśmy na Szymbark i Stężycę. Parking pod Wieżycą znajduje się po prawej stronie. Byliśmy w marcu i był bezpłatny. To miejsce cieszy się sporym zainteresowaniem, dlatego nie zdziwiłbym się, jakby ktoś pobierał tam opłaty.

UWAGA! Jeśli wyznaczymy sobie w nawigacji Google Wieżyca – wieża widokowa, to trasa poprowadzi nas na parking od strony wschodniej (postój darmowy). Warto od razu wpisać w nawigację poniższe współrzędne. Wtedy dotrzemy na właściwy parking. Warto tam, aby osoby zajmujące się śmieciami zadbały o porządek, ponieważ jak byliśmy, to wszędzie było ich pełno, a z koszy się wysypywało.

Współrzędne geograficzne – Wierzyca parking właściwy: 54.218422, 18.119679.

Wieżyca – czarny szlak turystyczny

Czas dojścia – 20 minut | Długość szlaku – 1 kilometr

Najłatwiejszym szlakiem na Wieżycę jest czarny rozpoczynający się na powyżej wspomnianym parkingu. Dojście na najwyższe wzniesienie województwa pomorskiego zajmuje 20 minut. Do pokonania jest 1 kilometr łatwą trasą z małymi podejściami. Na wycieczkę bez problemów można zabrać dziecko w wózku. Trasa wiedzie cały czas między drzewami, dlatego widoki czekają na nas na samym szczycie.

szlak na Wieżycę
trasa na wieżycę

Wieża widokowa na Wieżycy – cennik i godziny otwarcia

Wieżyca to szczyt mierzący 328,7 m n.p.m. będący bardzo chętnie odwiedzanym miejscem przez turystów. Mało kto wie, że jest to najwyższy szczyt województwa pomorskiego oraz całego Niżu Polskiego. Na Wieżycy znajduje się Kaszubska Wieża Widokowa, która nosi imię Jana Pawła II. Jest to bardzo wysoka budowla, ponieważ ma ponad 30 metrów.

Co jest niespotykane u nas w górach, to wieża widokowa na Wieżycy ma godziny otwarcia oraz cennik. Dla nas było to lekkie zdziwienie, zwłaszcza że bilet normalny od 16 lat kosztuje 8 złotych. Do 16 lat – 5 złotych. Dzieci do 6 lat wchodzą za darmo. I nieważne czy lipiec, czy marzec. W budce siedzi facet, który pobiera opłaty. Nie wiadomo, na jakiej zasadzie to działa, ponieważ nie wystawia paragonu.

Wieża otwarta jest od godziny 9:00 do 20:00 w sezonie letnim i od 10:00 do 16:00 w zimowym. Widoki rozciągające się z najwyższego piętra potrafią zachwycić. Na balustradach zaznaczono odległości do wybranych miast zgodnie z oglądanym kierunkiem. Niegdyś istniała tam wieża, jednak była drewniana i nie wytrzymała kolejnych lat. Znajdowała się w najwyższym punkcie wzniesienia. Teraz można tam obejrzeć jej pozostałości.

Wieżyca Koszałkowo dobra na narty

Wieżyca przez większą część ludzi znana jest ze względu na stok narciarski znajdujący się w pobliżu. To właśnie z tego powodu przyjeżdża tam tak dużo osób. Ośrodek otwarty jest cały czas, dlatego i w zimie i w lecie jest tam wiele do roboty. W zimie aktywnie działają wyciągi narciarskie, wypożyczalnie sprzętu, szkoły narciarskie czy obiekty gastronomiczne, a latem parki zabaw dla dzieci i wypożyczalnie rowerów. Turyści znajdą tam również miejsca noclegowe.