Wilcze Doły
Beskid Sądecki,  Małopolskie

Wilcze Doły w Nawojowej

Niedawno wszedł w życie nasz autorski pomysł o Koronie Ziemi Sądeckiej, lub jak kto woli – Koronie Beskidu Sądeckiego, a już wybraliśmy się na jeden ze szczytów wchodzących w jej skład. Była to nasza pierwsza wizyta na szczycie i Polanie Wilcze Doły, z której rozciągają się okazałe widoki na Kotlinę Sądecką i Beskid Niski. Przez Wilcze Doły przebiega także Główny Szlak Beskidu Sądeckiego, stworzony na początku 2015 roku.

Opis szlaku górskiego na Wilcze Doły z Nawojowej – mapa trasy turystycznej

Wyprawę rozpoczęliśmy od dojazdu do Nawojowej – miejscowości sąsiadującej z Nowym Sączem. Tam zaczynał się nasz niebieski szlak na Wilcze Doły. Miejscowość powstała na przełomie XIII i XIV wieku i zamieszkuje w niej ponad 8000 osób. Znajduje się tam Pałac Stadnickich i zabytkowy kościół. Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd na początek szlaku: 49.556611, 20.745352.

W Nawojowej działają różne zespoły artystyczne – są to na przykład: Dziecięco – Młodzieżowy Zespół Folklorystyczny „Piecuchy”, który prezentuje folklor Lachów Sądeckich i zespół „Nawojowiacy” ukazujący tańce i śpiewy tutejszego regionu.

Zostawiliśmy samochód na parkingu przed kościołem. 400 metrów wcześniej na drodze głównej ma swój początek szlak niebieski, na rozstaje pod Wilczymi Dołami. Ruszamy razem z drogą i po około 1500 metrów odchodzimy w prawo. Trzeba bardzo uważać, żeby nie przegapić zejścia. Wychodzimy lekko pod górę i trafiamy na ścieżkę przez pola. Największym plusem jest to, że nie ma drzew, co owocuje pięknymi widokami na Kotlinę Sądecką, Beskid Wyspowy i Gorce.

Wilcze Doły – Beskid Sądecki

Przez ten odcinek, od skrętu z drogi asfaltowej, aż za Wilcze Doły biegnie Główny Szlak Beskidu Sądeckiego. Po przejściu przez polany wchodzimy do lasu. Jesteśmy tuż przed rozstajem. W lesie trasa lekko idzie ku górze. Wchodzimy na obszar Popradzkiego Parku Krajobrazowego. Stajemy na rozdrożu i zmieniamy szlak na zielony. Po kilkunastu minutach dochodzimy na miejsce.

Mamy piękne widoki na Sądecczyznę i Beskid Niski. Szczególnie rzucają się w oczy Nowy Sącz i Jodłowa Góra po prawej stronie. Z polany możemy też zobaczyć Ostrą. Siadamy na chwilę pod drzewami. Od samego rana dość mocno wieje. Dobrze, że świeci słońce, to chociaż jest ciepło.

Ruszamy dalej. Najpierw wracamy na rozstaje  i z tego miejsca odbijamy na szlak zielony do wsi Żeleźnikowa-Mała. Uchodzimy może pół kilometra i widzimy polanę przed szczytem Nad Garbem. Mamy znowu piękne widoki. Wędrujemy dalej, mijamy Nad Garbem i jesteśmy przy ostrym skręcie w prawo. Tym razem patrzymy na pasmo Radziejowej.

Skręcamy do lasu i szybko przechodzimy krótki odcinek pośród drzew. Docieramy do przysiółka Kącina. Wychodzimy na asfalt i wędrujemy nim kilka kilometrów, w połowie zmieniamy szlak, na czerwoną ścieżkę.  Jest to naprawdę żmudne, ale wreszcie docieramy na sam dół, aż do Nawojowej. Odbijamy w kierunku kościoła i docieramy na parking.

Beskid Sądecki potrafi zachwycić. Ta wycieczka jest na to najlepszym przykładem. Większość czasu idzie się po łąkach z pięknymi widokami, a jak wiemy, nie często zdarzają się takie wycieczki. Zachęcamy do odwiedzin Ziemi Sądeckiej i przejścia się Głównym Szlakiem Beskidu Sądeckiego. Na koniec sprawdź 5 najpiękniejszych szlaków górskich w Beskidzie Sądeckim.