Śnieżne Kotły
Dolnośląskie,  Karkonosze

Śnieżne Kotły w Karkonoszach – opis szlaku turystycznego z Jagniątkowa

Śnieżne Kotły to jedna z atrakcji turystycznych w Karkonoszach, która jest chętnie odwiedzana przez turystów w tym paśmie górskim. My byliśmy tam już kilka razy. Ostatni raz szliśmy trasą z dzieckiem ze Szklarskiej Poręby przez schronisko pod Łabskim Szczytem. Po drodze na trasie mieliśmy widoki na Śnieżne Stawki. Przy zejściu do Szklarskiej Poręby minęliśmy schronisko na Szrenicy i Wodospad Kamieńczyka.

W tym wpisie znajdziesz opis na Śnieżne Kotły z Jagniątkowa. Jest to mniej znana trasa od tej ze Szklarskiej Poręby, ale również przechodzi przez schronisko pod Łabskim Szczytem.

• Śnieżne Kotły mają wysokość około 1492 metry,
  • Najłatwiej dojść na Śnieżne Kotły szlakiem od Szrenicy. Na Szrenicę wyjazd kolejką lub przejść trasą obok Wodospadu Kamieńczyka,
  • Z dzieckiem polecamy powyższą opcję,
  • Są to kotły polodowcowe – jedna z głównych atrakcji Karkonoszy,
  • Wzniesiono tam pierwsze schronisko górskie w Karkonoszach,
  • Obecnie na szczycie znajduje się stacja przekaźnikowa,
  • Śnieżne Kotły zimą są bardzo niebezpieczne,
  • Czas przejścia całego szlaku to 9 godzin,
  • Jest to teren Karkonoskiego Parku Narodowego, więc obowiązują bilety wstępu.

Jak dojechać na Śnieżne Kotły w Karkonoszach?

Dojazd z Karpacza na parking pod Śnieżnymi Kotłami zajmuje około 25 minut. Musisz jechać przez Miłków i Podgórzyn. Ze Szklarskiej Poręby dojazd zajmuje 20 minut. Zaparkowaliśmy naprzeciw kościoła Miłosierdzia Bożego, na malutkim parkingu przy ulicy Saneczkowej.

• Współrzędne parkingu 50.8211, 15.6120.

Mapa trasy i opis szlaku na Śnieżne Kotły z Jagniątkowa

Wyjścia na szlaki w Sudetach nigdy za wiele, dlatego przejechaliśmy do miejscowości Jagniątków oddalonej od Szklarskiej Poręby o kilkanaście kilometrów. Sprawdziliśmy na mapie i cała nasza trasa mierzyła prawie 24 kilometry, czyli całkiem sporo, zwłaszcza że na Śnieżne Kotły jest trochę podejścia po drodze.

Zabraliśmy plecaki i ruszyliśmy w drogę. Maszerowaliśmy przez miejscowość za niebieskim i czarnym szlakiem. Za Tkacką Górą zostawiliśmy trasę czarną i kontynuowaliśmy za asfaltem, idąc za niebieskim szlakiem turystycznym. Zanim jednak udamy się w dalszą drogę, to zobacz na mapie, jakimi szlakami maszerowaliśmy:

NAJPIĘKNIEJSZE MIEJSCA W POLSCE

Leśniczówka i wejście do Karkonoskiego Parku Narodowego

Po naszej lewej stronie minęliśmy  leśniczówkę „Przełęcz”, ostatnie domy i weszliśmy na teren Karkonoskiego Parku Narodowego. Wchodziliśmy po drodze pod górę, a po prawej stronie mieliśmy szczyt Wężówka 781 m n.p.m. Dalej po lewej był Leśniak 812 m n.p.m. Spokojnie cały czas maszerowaliśmy po szerokiej drodze. Szliśmy lasem, a tam było bardzo bajkowo. Doszliśmy później do wiaty i tam się na chwilę zatrzymaliśmy. Jeśli idziesz z dzieckiem, to będzie dobry moment na przerwę.

Koralowa Ścieżka i Paciorki

Ruszyliśmy dalej za niebieskim kolorem. Szlak ten nazywa się Koralowa Ścieżka. Przeszliśmy przez Paciorki, czyli miejsce, gdzie są widoczne bloki granitowych skałek. Widoczne są na nich spękania, o nieregularnych kształtach. Na formacjach skalnych granitowych występują kociołki wietrzeniowe, czyli zwietrzenie powierzchni skalnych, które przypominają koliste kociołki czy wydłużone misy. Karkonosze na każdym kroku robiły nas coraz większe wrażenie.

Rozdroże pod Śmielcem w Karkonoszach

Na chwilę się tam zatrzymaliśmy. Niedługo potem doszliśmy już do Rozdroża pod Śmielcem. Przez ten punkt też przechodził zielony szlak, czyli Ścieżka nad Reglami. Szlakiem tego koloru możemy dojść na Rozdroże pod Wielkim Szczytem, a także blisko schroniska pod Łabskim Szczytem. Ciekawą opcją jest dotarcie nad Śnieżne Stawki – bezodpływowe jeziorka na dnie kotła polodowcowego

Śnieżne Kotły - Karkonosze, szlak w góry, czas przejścia 8 godzin

Wyszliśmy wyżej i mieliśmy piękne widoki na góry

Kontynuowaliśmy niebieskim szlakiem tak zwaną Koralową Ścieżką. Im wyżej byliśmy, tym więcej widzieliśmy. Otworzyły nam się wspaniałe krajobrazy na okoliczne góry. Po około 30 minutach doszliśmy do zakosów, które ułatwiły nam przejście wyżej. Co jakiś czas słyszeliśmy rykowisko jeleni, które były schowane na zboczach pobliskich gór.

Czarna Przełęcz pod Śnieżnymi Kotłami

Byliśmy już bardzo wysoko, a Śnieżne Kotły były coraz bliżej. Doszliśmy do Czarnej Przełęczy, gdzie było kilka ławek. Na nich chwilę odpoczęliśmy. Krzyżują się tutaj 2 szlaki – koloru niebieskiego i czerwonego. Jeden z nich to Główny Szlak Sudecki. Można powiedzieć, że leżymy tam jak na luksusowym łóżku. Grzejące słońce dawało uczucie ciepła i było bardzo przyjemnie. W oddali już słyszeliśmy głosy innych turystów. Najprawdopodobniej szli od czeskiej strony. Chociaż chwilę wcześniej na wysokości Śnieżnych Stawków także coś słyszeliśmy.

Przełęcz pod Śmielcem i dalej na Śnieżne Kotły w Karkonoszach

Po odpoczynku udaliśmy się za czerwonym szlakiem w kierunku Śnieżnych Kotłów. Góry przed nami robiły się coraz wyższe. Po drodze minęliśmy kilka osób. Przeszliśmy południowym zboczem Śmielca 1424 m n.p.m.

Doszliśmy do miejsca, gdzie szlak skręcał łagodnie w prawo. Wielki Szyszak od tej strony był niedostępny. Nie można go zdobyć, bo ani nie ma na niego poprowadzonego szlaku, ani żadnej drogi, tylko wąska ścieżka. Jeszcze ostatnio jak byliśmy na Śnieżnych Kotłach, to od drugiej strony można było wchodzić na szczyt, a teraz tutaj zakaz.

Piękny szlak w Karkonoszach

Widzieliśmy, że mimo zakazu, dwie osoby twardo i spokojnie sobie maszerowały coraz wyżej po kamiennych stopniach i byli już w połowie góry. My jednak obeszliśmy Wielkiego Szyszaka i przeszliśmy przez Przełęcz pod Śmielcem. Tam spotkaliśmy rodzinkę z dzieckiem.

Wielki Szyszak – góra, na którą kiedyś można było wejść

Teren był bardzo widokowy i o wiele dłużej się szło po drodze, ale komu to przeszkadza przy takiej pogodzie? Byliśmy już coraz bliżej. Miejsce wyglądało spektakularnie już z daleka. Obeszliśmy Wielki Szyszak i od drugiej strony też było tabliczka z zakazem, więc okazuje się, że już nikt nie może zdobywać tego szczytu od żadnej strony. Byliśmy w szoku. Na szczycie Wielkiego Szyszaka znajduje się pomnik cesarza Niemiec Wilhelma I, a teraz obecnie są tam ruiny tego pomnika.

Śnieżne Kotły 1490 m n.p.m. kotły polodowcowe i stacja przekaźnikowa

Weszliśmy na pomosty i robiliśmy zdjęcia kotłom polodowcowym. Wielki Śnieżny Kocioł jest głęboki na 250 metrów, a wysokość ścian sięga do 150 metrów. Oczywiście musieliśmy mieć zdjęcie z widokiem na Śnieżne Kotły 1490 m n.p.m. i stację przekaźnikową.

Szliśmy powoli dalej i po drodze usiedliśmy na ławkach przy stacji przekaźnikowej. Tego dnia było tutaj niewiele osób. Część siedziała na ławkach. Były osoby, które próbowały wspinać  się na skałę, żeby być wyżej. Odpoczęliśmy chwilę i uderzyliśmy w okolice Łabskiego Szczytu. Na niego też się nie wychodzi, ale możemy przeczytać o nim wiadomości na tablicy informacyjnej.

kotły polodowcowe i stacja przekaźnikowa

Schronisko Nad Śnieżnymi Kotłami

Dawniej na wysokości 1490 m n.p.m. istniało schronisko górskie. Był to pierwszy taki obiekt w Karkonoszach. Obecnie jest to Radiowo-Telewizyjny Ośrodek Nadawczy. W XIX wieku ówczesny właściciel tych terenów Leopold Christian Gotthard von Schaffgotsch, postanowił na górze wybudować schronisko z prawdziwego zdarzenia. Położenie miało piękne, ponieważ tuż obok Czarciej Ambony.

Później wzniesiono kolejny, jeszcze większy budynek, który służył jako hotel. Wyglądem nie pasował jednak to krajobrazu Karkonoszy. Podczas wojny, Niemcy zrobili w nim dom wypoczynkowy dla swoich żołnierzy. W 1951 roku obiekt przejęło PTTK. W 1961 roku całkowicie zamknięto schronisko dla turystów i przekształcono w stację przekaźnikową.

Ze Śnieżnych Kotłów na Szrenicę

A i nie wspomniałam, tutaj już szliśmy po szerokiej szutrowej drodze. To jeden z najpiękniejszych szlaków górskich w Karkonoszach. Warto wybrać się tam z dzieckiem. Po około 30 minutach wędrówki Głównym Szlakiem Sudeckim, dotarliśmy do Twarożnika. Jest to ciekawa i spora skałka, która mierzy 12,5 metra. Ma płaski blok na szczycie oraz słupek graniczny. Tutaj przebiega granica Polski z Czechami.

Karkonosze

Formacja skalna Trzy Świnki pod Szrenicą

Po kilkunastu kilometrach w trasie udaliśmy się na Szrenicę 1362 m n.p.m. do schroniska PTTK. Najpierw przeszliśmy jednak przez Mokrą Przełęcz 1291 m n.p.m. i dalej między formacjami skalnymi Trzy Świnki. Ludzie wyjeżdżający na Szrenicę kolejką, decydują się tylko na przejście odcinka do Trzech Świnek. Tam kończą trasę i wracają do góry. My polecamy jednak ruszyć dalej na Śnieżne Kotły.

Schronisko na Szrenicy

Cały czas maszerowaliśmy za czerwonymi znakami, a później ostatnim odcinkiem była droga pod schronisko. Tam wyszliśmy na punkt widokowy. Dalej mogliśmy się udać na Halę Szrenicką, a później zejść do Szklarskiej Poręby przed Wodospad Kamieńczyka. Przy schronisku podziwialiśmy wspaniałe widoki i patrzyliśmy na Śnieżne Kotły, ponieważ jeszcze przed chwilą tam byliśmy.

Karkonosze

Droga przez Morką Przełęcz do Schroniska pod Łabskim Szczytem

Wszystko, co dobre musi się skończyć. Czas na kolejne przygody, więc nie siedzimy tu za długo. Nie zdecydowaliśmy się iść w kierunku Wodospadu Kamieńczyka, tylko wracaliśmy na Mokrą Przełęcz. Tam przy tabliczkach zmieniliśmy szlak na zielony. Mokrą Drogą w około 30 minut szliśmy w kierunku Schroniska pod Łabskim Szczytem. Gdy doszliśmy do żółtego i czerwonego szlaku to nim zeszliśmy w 5 minut pod drzwi budynku. Tam skusiliśmy się na zupę pomidorową.

Śnieżne Kotły i zejście do Jagniątkowa

Od schroniska kończymy wędrówkę za czarnym szlakiem. Widzieliśmy Łabski Kocioł – też robił wrażenie. Cały masyw Śnieżnych Kotłów wyglądał wspaniale. Maszerowaliśmy cały czas lasem. Od czasu do czasu mieliśmy jakieś prześwity na widoki. Na rozejściu się szlaków czerwonego i czarnego był punkt widokowy. Po około 1,5 godziny dobraliśmy do samochodu zostawionego przy kościele w Jagniątkowie.

Musisz pamiętać, że niektóre szlaki w rejonie Śnieżnych Kotłów są zamykane zimą. O tej porze roku polecamy Ci trasę ze Szklarskiej Poręby przez Wodospad Kamieńczyka. Zwłaszcza gdy idziesz z dzieckiem. To miejsce zachwyci każdego.

ZOBACZ OPIS SZLAKU NA ŚNIEŻNIK

Cześć! :) Jeśli znalazłeś u nas potrzebną wiedzę, inspiracje do podróży, to będziemy wdzięczni, gdy wrzucisz nam napiwek do blogowej skarbonki. Bardzo dziękujemy! To pozwoli nam się dalej rozwijać. :)